Asociācija brīdina par breksita negatīvo ietekmi uz Latvijas OCTA polišu īpašniekiem
Tuvojoties Brexit sarunu beigām, pastāv nopietns risks, ka bezvienošanās Brexit gadījumā var ciest daudzi Latvijas OCTA polišu īpašnieki, kuri darba vai privātās vajadzībās ar automašīnu apmeklē Apvienoto Karalisti, sacīja Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas valdes priekšsēdētājs Agris Auce.
Līdz šim OCTA polise darbojās ES un Eiropas Ekonomikas zonas zemēs, bet uz citām Zaļo karšu konvencijas zemēm, piemēram, Krieviju, Baltkrieviju, Turciju vai Maroku bija jāiegādājas Zaļā karte, kura derīga tajās valstīs, kuras plānots apmeklēt.
Ja Lielbritānija pamet ES bez vienošanās, tad arī Latvijas OCTA polises darbības teritorijā vairs nebūs Apvienotās Karalistes, un ar 2021.gada 1. janvāri gan autopārvadātāji, gan privātpersonas, kuri tur brauc ar jau agrāk iegādātām OCTA polisēm, pēkšņi paliks bez obligātās apdrošināšanas seguma, ar visām no tā izrietošām sekām.
Ņemot vērā, ka līdz šim iegādājoties OCTA polises, to darbības teritorijā bija Apvienotā Karaliste, un tas ir ticis ietverts polišu prēmijas aprēķinos, tad PABA (Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija) ieskatā ir taisnīgā veidā jānodrošina, lai līdz šim izdoto OCTA polišu īpašnieki turpinātu saņemt apdrošināšanas aizsardzību iepriekšējā teritoriālajā apmērā arī pēc bezvienošanās Brexit.
Tehniski tas ir izdarāms viegli – izdodot tāda paša termiņa Zaļo karti, kura darbojas tikai vienā valstī – Apvienotajā Karalistē. Jautājums ir vai apdrošināšanas sabiedrības par to nevēlēsies iekasēt nesamērīgi lielus papildus maksājumus.
Lai nodrošinātu taisnīgu risinājumu, un apdrošinājuma ņēmēji turpinātu saņemt OCTA apdrošināšanas atlīdzību tādā apmērā par kādu viņi ir maksājuši prēmiju, būtu nepieciešams saistošs regulējums, visticamāk, Ministru Kabineta noteikumu formā, kurš nosaka, ka visām OCTA polisēm, kuras ir izdotas, piemēram, līdz 30.11.2020 apdrošinātājiem ir pienākums bez papildus atlīdzības nodrošināt apdrošināšanas segumu Apvienotās Karalistes teritorijā līdz OCTA polises termiņa beigām. Tas arī aizsargātu no nepatīkamiem piedzīvojumiem autobraucējus, kuri ar savām automašīnām atradīsies Apvienotajā Karalistē pēc Brexit.
Savukārt tiem, kuri vēl tikai plāno slēgt OCTA līgumu un iespējami braukt uz Apvienoto Karalisti ar autotransportu, PABA iesaka jau tagad papildus OCTA polisei iegādāties arī Zaļo karti ar segumu Apvienotās Karalistes teritorijai. Daudzās ES zemēs tā ir standarta prakse, ka Zaļā karte var tikt saņemta bez papildus piemaksas.
Bet zinot Latvijas apdrošinātāju ierasto praksi par Zaļajām kartēm ņemt papildus samaksu, vēlamākais risinājums tomēr būtu saistoši noteikumi, kuri šajā jautājumā nodrošinātu atbilstošu apdrošinājuma ņēmēju aizsardzību.