Pretrunīgi vērtētā influencere Maija Armaņeva, kura noliedza Covid-19, nu ir SPKC kampaņas seja
Sociālajos tīklos asu kritiku izpelnījusies Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) sabiedrības informēšanas kampaņa “Uzticies pārbaudot!”. Neapmierinātību kampaņa ar citādi pilnībā atbalstāmu mērķi izpelnījusies tās ietvaros piesaistītās influenceres – pretrunīgi vērtētās Maijas Armaņevas dēļ. Vai šajā gadījumā paši kampaņas veidotāji ir uzticējušies nepārbaudot?
Kā paskaidro SPKC mājaslapā pieejamais apraksts, “Uzticies pārbaudot!” ir sabiedrības informēšanas kampaņa par infekcijas slimību profilaksi invazīvo skaistumkopšanas pakalpojumu saņemšanas laikā.
Vienkāršāk sakot – tās ietvaros ir plānots izglītot sabiedrību par drošu un no inficēšanās riska maksimāli brīvu skaistumkopšanas pakalpojumu saņemšanu, uzsvaru liekot uz tādām procedūrām kā: tetovēšana, pīrsings, manikīrs/pedikīrs, kosmētiskās injekcijas un mikropigmentācija.
Šai, pēc būtības nozīmīgajai, kampaņai ir pietiekami daudz aspektu un viens no tiem ir tā dēvēto influenceru jeb ietekmētāju piesaistīšana kāda jautājuma, tēmas aktualizēšanai.
Sociālajos tīklos īpaši slavenu personu piesaiste šādu kampaņu ietvaros nebūt nav nekas jauns. Šādu taktiku jau kādu laiku var saukt par mārketinga trendu, ar kura palīdzību mēģina aizsniegt gados jaunāko, ar sociālajiem tīkliem uz “tu” esošo auditoriju.
SPKC gadījumā par kampaņas vēstnesi izraudzīta pat influenceru aprindās pretrunīgi vērtētā sociālo tīklu slavenība Maija Armaņeva. Tieši šis solis arī izsaucis kritiku turpat viņas pārvaldītajā stihijā – sociālajos tīklos.
Par to, kādēļ Armaņevai ir šāda reputācija, kādēļ SPKC kampaņai piesaistīta tieši viņa un cik tas izmaksājis – turpinājumā.
Covid-19 noliedzēja kļūst par SPKC kampaņas seju
Iespējams, pamanītāko kritiku SPKC sabiedrības informēšanas kampaņai veltījusi pazīstamā blogere, uztura speciāliste Ksenija Andrijanova.
Savas pārdomas Andrijanova publicēja portālā “Facebook”, galvenokārt pievēršot uzmanību kampaņas sejai – pretrunīgi vērtētajai influencerei Maijai Armaņevai un apšaubot viņas atbilstību šādai kampaņai.
“Slimību profilakses un kontroles centrs realizē kampaņu #UzticiesPārbaudot, kuras mērķis ir informēt cilvēkus par kaktu skaistumkopšanas “speciālistu” bīstamību – proti, ej pie sertificētiem meistariem uz atbilstošu iestādi, nevis nozvejo hepatītu kopā ar tetovējumu un manikīru. Ļoti jauki, tikai influenseris, kam tika uzticēts būt kampaņas vēstniekam, ir... Maija Armaņeva – insta zvaigzne ar, iespējams, vissliktāko reputāciju Latvijā. Kāpēc? Iemesli ir vairāki, un katram piemeklēts skrīnšots,” raksta Andrijanova.
Publikācijas turpinājumā blogere izklāsta pieminētos iemeslus, ilustrējot viedokli ar ekrānuzņēmumiem.
“Maija Armaņeva ir Covid-19 noliedzēja. Dāmai bijuši vairāki ieraksti, kuros viņa pauda viedokli, ka valsts pārvalde ir idioti un Covid-19 ir izdomāts vīruss. Pēc sekotāju šoka, kas sekoja šiem ierakstiem, tika dzēsti vai nu sašutušo cilvēku komentāri, vai nu paši ieraksti. [...] Armaņeva atsakās vilkt masku, ko apliecina savā “TikTok” video. Kā un kāpēc cilvēks, kas grauj sabiedrības veselību, kļuvis par SPKC influenseri?” turpina Andrijanova.
Vai influencere cenzē savus kritiķus?
“Facebook” ieraksta otrā pusē blogere apraksta pašas novēroto Maijas Armaņevas pieeju komunikācijai sociālajos tīklos.
Andrijanova raksta, ka Armaņeva dzēš atsevišķus komentārus, kuros tiek pausta kritika viņas apgalvojumiem kontekstā ar SPKC kampaņu.
“[...] Tātad par mūsu naudu tiek realizēta valsts iestādes kampaņa, kuras seja ir Armaņeva, un viņa atļaujas dzēst mūsu komentārus,” piebilst blogere.
“Meitene Renāte M. ir ielaikojusi komentāru, kas apšauba influenseres kompetenci politikā, un dabūjusi vēstuli uz savu darbavietu, ka viņa, lūk, graujot reputācijas. Iespējams, tādu vēstuli pēc šī ieraksta saņemšu arī es,” turpina Andrijanova.
Pilnu blogeres ierakstu iespējams izlasīt šeit un, lai labāk izprastu konkrēto gadījumu, tas pavisam noteikti ir iesakāms:
Ar šo ierakstu es vēlētos vērsties pie uzņēmumiem un valsts iestādēm, kas savu kampaņu komunikācijā izmanto...
Posted by Ksenija Andrijanova on Monday, 31 August 2020
Jauns.lv arī sazinājās ar personu, kuras darbadevējs, kā apgalvoja Andrijanova, saņēma vēstuli no Armaņevas. Sieviete Jauns.lv apstiprināja, ka šāda vēstule tik tiešām tikusi saņemta.
Iepriekš Armaņeva cita starpā izpelnījusies sabiedrības un mediju uzmanību ar konfliktu starp viņu un pašmāju kosmētikas ražotāju "Madara Cosmetics". Viņas kā influenceres praksi kritizējuši arī citi šīs nozares pārstāvji. Par to vairāk var izlasīt šeit.
Pērn interesi izsauca arī sekotāju pirkšanā apvainotās Armaņevas paziņojums, ka viņa kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) dodas uz Īriju, kur par valsts naudu mācīs bērniem par stilu un modi. Par to vairāk lasāms šeit.
SPKC: Covid-19 noliegšana bijusi “cilvēciska kļūdīšanās”
Saprotams, ka daži jautājumi par kampaņu “Uzticies pārbaudot!” pavisam noteikti ir adresējami arī tās pasūtītājam – Veselības ministrijas pakļautībā esošajam SPKC.
Uz Jauns.lv jautājumiem par kampaņas izstrādi, realizāciju, Maijas Armaņevas iesaisti un atbildīgajiem atbildēja SPKC Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciālists Gints Georgs Muraševs.
“Apzināmies, ka ekspertu viedokļos ne vienmēr ieklausās tā mērķauditorija, kas pakļauta vislielākajam riskam, tāpēc tika izvēlēti arī citi kanāli, kam ir ietekme tieši uz šo auditoriju un kas dalās ar to sociālajos tīklos. Maija Armaņeva ir izvēlēta kā kampaņas “Uzticies pārbaudot!” vēstnese, jo viņa regulāri izmanto skaistumkopšanas, tai skaitā invazīvās skaistumkopšanas, pakalpojumus un rūpīgi seko līdzi drošības un higiēnas prasību izpildei, saņemot tos. Maija motivē savus sekotājus, citus Latvijas Blogeru un Influenceru asociācijas biedrus un sabiedrību kopumā rīkoties atbildīgi, sekot līdzi pakalpojumu sniegšanas kvalitātei un atbilstībai prasībām. Vairāki Maijas sekotāji uzdod viņai kā ekspertei jautājumus saistībā ar skaistumkopšanas pakalpojumu drošību, un dalība kampaņā "Uzticies pārbaudot!" apliecina Maijas apņemšanos saņemt drošus un kvalitatīvus skaistumkopšanas pakalpojumus un veicināt šādu drošu izvēli citos,” rakstiski atbildēja Muraševs.
SPKC pārstāvis komentēja arī izskanējušo par Maijas Armaņevas sociālo tīklu ierakstiem, kuros viņa apšaubījusi Covid-19 pandēmijas nopietnību, nodēvējot to par “cilvēcisku kļūdu”, kuru sākotnēji pieļāvusi “liela daļa sabiedrības”.
“Lai gan sākotnēji Maija Armaņeva noliedza Covid-19, tomēr visa viņas tālākā darbība sociālajos tīklos liecināja par attieksmes maiņu un cilvēcisku kļūdīšanos Covid-19 izplatīšanās sākotnējā posmā, kas bija raksturīga tajā laikā lielai daļai sabiedrības. Arī attieksmes maiņa var kalpot kā piemērs mērķa grupai, kas tiek uzrunāta,” Armaņevas vietā taisnojas SPKC pārstāvis.
Šeit ir jājautā, kuru laika periodu SPKC uzskata kā Covid-19 izplatīšanās sākotnējo posmu.
Kā redzams augstāk ievietotajā ekrānuzņēmumā no vietnes "TikTok", Maija Armaņeva konkrēti pret masku valkāšanu iestājās vēl šī gada 29. jūlijā.
Valstī izsludinātā ārkārtējā situācija tika atcelta jau mēnesi iepriekš - 10. jūnijā, spēkā paliekot ierobežojumiem, kuri ar laiku, kā zināms, kļuva pielaidīgāki.
Cik izmaksāja kampaņa un ko saka pati Armaņeva?
Maijas Armaņevas attieksme pret medijiem gan, šķiet, ir palikusi nemainīga. Tāpat kā līdzšinējos gadījumos, rakstot par influenceru tematiku un konkrētās influenceres darbībām, Jauns.lv vērsās pie Armaņevas, piedāvājot iespēju paust savu viedokli un izvērsti komentēt SPKC kampaņas sakarā izskanējušo kritiku.
Gan uz Armaņevas privāto e-pastu, gan uz viņas dibinātās Latvijas blogeru un influenceru asociācijas norādīto e-pasta adresi nosūtītie jautājumi pagaidām ir palikuši neatbildēti.
Tikmēr plašākai informācijai par SPKC sabiedrības informēšanas kampaņas realizāciju iespējams piekļūt ar Elektronisko iepirkumu sistēmas palīdzību.
Informācija par konkrēto iepirkumu atrodama šeit.
Spriežot pēc publiski pieejamajiem datiem, atklāta konkursa „Sabiedrības informēšanas kampaņu veselības veicināšanas jautājumos izstrāde un īstenošana” (iepirkuma identifikācijas Nr. SPKC 2020/05) ietvaros 1. daļā (Sabiedrības informēšanas kampaņa par infekcijas slimību profilaksi invazīvo skaistumkopšanas pakalpojumu saņemšanas laikā) ir uzvarējusi aģentūra SIA “Deep White”.
Kampaņas 1. daļas līguma summa, saskaņā ar iepirkuma posma gala ziņojumu, kurš datēts ar 2020. gada 29. maiju, ir – 39 679,14 eiro (bez PVN).
Par konkrētās aģentūras piedāvājuma atbilstību, spriežot pēc pretendentu vērtēšanas tabulā rakstītā, SPKC neesot bijis šaubu. Tur teikts: “Pretendents ir detalizēti aprakstījis kampaņas koncepciju un stratēģiju, kura ir pār-domāta, pilnīga un mērķtiecīgi vērsta uz Pasūtītāja izvirzītā mērķa efektīvu sasniegšanu un atbilstoši definētajai mērķauditorijai, izdalot galvenos rīcības virzienus un komunikācijas ziņas. Labs kampaņas pamatojums, kas rada iespaidu, ka pretendents ir rūpīgi izanalizējis situāciju un izpratis to, atradis efektīvāko veidu, kā uzrunāt sabiedrību. Pozitīvi, ka pieeja tiek pielāgota auditorijas paradumiem informāciju par skaistumkopšanas pakalpojumiem piedāvāt un meklēt internetā – pretendenta piedāvātā stratēģija šajā aspektā ir pārliecinoša.”