foto: Postimees Grupp/Scanpix Baltics
Latvijā nolemj bloķēt “Yandex Taxi” aplikāciju. Krievija atzīst, ka uzņēmums sniedz lietotāju datus drošībniekiem
Jauns.lv sazinājās ar VSIA Autotransporta direkciju, lai uzzinātu, kādēļ šāds lēmums pieņemts un vai tam ir saistība ar Krievijā notiekošo.
Sabiedrība
2020. gada 3. marts, 13:15

Latvijā nolemj bloķēt “Yandex Taxi” aplikāciju. Krievija atzīst, ka uzņēmums sniedz lietotāju datus drošībniekiem

Edvīns Rakickis

Jauns.lv

Krievijā bāzētais un Latvijā pieejamais taksometru serviss “Yandex Taxi” Krievijā tikko kā apstiprinājis, ka pēc pieprasījuma nodod likumsargiem un valsts drošībniekiem datus par savu pasažieru maršrutiem un to vēsturi. Teju vienlaikus Latvijā tiek nolemts bloķēt Krievijas taksometru pakalpojumu sniedzēja aplikāciju.

To, sarunā ar krievu mediju “Mediazone”, apstiprinājusi kompānijas preses sekretāre Natālija Rožkova.

Iepriekš krievu medijos jau izskanēja, ka bijušais policists Igors Ļjahovcs, kurš šobrīd tiek apsūdzēts lietas safabricēšanā pret krievu žurnālistu Ivanu Golunovu, savā liecībā atklāja, ka Golunova adresi uzzināja, pieprasot “Yandex Taxi” informāciju par žurnālista braucienu vēsturi.

Golunovu iepriekš apsūdzēja saistībā ar narkotisko vielu glabāšanu un pēcāk, pierādījumu trūkuma dēļ, atbrīvoja. Pastāv uzskats, ka žurnālistu, kurš ikdienā rakstīja par korupciju valsts ierēdņu starpā, vēlējās apklusināt.

Dod informāciju, nezinot pieprasījuma iemeslus

“Yandex Taxi” pārstāve sarunā ar medijiem skaidroja, ka uzņēmumam ir jāsniedz pieprasītie lietotāju dati.

“Tiesībsargājošās iestādes savos pieprasījumos nesniedz sīkāku informāciju par konkrētas personas statusu kādā lietā. No prakses zinām, ka informācija bieži vien ir nepieciešama kāda nozieguma izmeklēšanai un var glābt kāda dzīvību,” medijam “Mediazone” paudusi “Yandex Taxi” pārstāve Rožkova.

Kā ziņo “Doždj”, lietotāja digitālo tiesību aizsargājošā Krievijas bezpeļņas organizācija “Roskomsvoboda” gan pamanījusi, ka kompānija “Yandex Taxi” nav iekļauta specifiskā reģistrā, kurš uzdotu firmai sniegt šādus datus. Tas nozīmējot, ka pēc būtības, kompānija nebūt nav spiesta to darīt.

Rožkova pretī atbildēja, ka vairāki likumi “Yandex Taxi” gan uzdod šādu informāciju likumsargiem piegādāt.

Krievu mediji vienlaikus arī ziņo, ka kaimiņvalstī ir iniciatīvas likumu grozījumiem, kuru ietvaros atsevišķiem ierēdņiem paredzēts piešķirt vēl plašāku piekļuvi dažāda veida lietotāju datiem.

Latvijā vienlaikus nolemts bloķēt “Yandex Taxi” aplikāciju

Šodien Jauns.lv rīcībā nonāca arī šī gada 27. februārī parakstīts VSIA Autotransporta direkcijas lēmums, kurā nolemts “Bloķēt mobilās lietotnes "Yandex.Taxi" darbību Latvijas teritorijā.”

Jauns.lv sazinājās ar direkciju, lai uzzinātu, kādēļ šāds lēmums pieņemts un vai tam ir saistība ar Krievijā notiekošo.

Direkcijas sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone telefonsarunā skaidroja, ka lēmums bloķēt “Yandex Taxi” servisu Latvijā tik tiešām ir pieņemts.

Iemesls tam esot šī pakalpojuma piedāvātāja neesamība direkcijas reģistrā – uzņēmums nav paspējis reģistrēties noteiktajā laikā (līdz 22.01.2020.), taču turpinājis sniegt savus pakalpojumus.

“Grūti komentēt, kādēļ kompānija kavējas ar šo procesu. Sarunas ar “Yandex.Taxi” notiek jau labu laiku, taču līdz šim neprecizitāšu un iesniegumā nepieciešamo korekciju dēļ, process nav pabeigts,” Jauns.lv pauda Plone.

Direkcijā arī paskaidroja, ka mobilo lietotņu bloķēšana tiks atcelta brīdī, kad “Yandex.Taxi” būs piereģistrējies. Plone arī skaidroja, ka notikumi ap kompāniju Krievijā, lietotāju datu kontekstā, nekādi nav saistīti ar direkcijas lēmumu.

Tikmēr uzņēmuma pārstāvji portālam Jauns.lv atklāja sekojošo: "Yandex.Taxi" ir reģistrācijas procesā atbilstoši Latvijā pieņemtajiem jaunajiem noteikumiem. Mēs iesniedzām visu nepieciešamo dokumentāciju reģistrācijai Autotransporta direkcijas datubāzē jau pērn, un kopš tā laika esam vairākas reizes papildinājuši pieteikumu saskaņā ar iestādes prasībām. Pieteikuma pēdējā versija tiks iesniegta šonedēļ. Ceram, ka pēc pieteikuma gala versijas iesniegšanas mēs saņemsim apstiprinājumu reģistrācijai. Mēs komunicējam ar atbildīgajām iestādēm par šo tehniskas dabas jautājumu un sagaidām, ka tās rīkosies saskaņā ar Latvijas patērētāju interesēm."

Saistībā ar medijos izskanējušo informāciju par to, ka "Yandex.Taxi" nodod lietotāju datus Krievijas varas iestādēm uzņēmuma preses pārstāvji Jauns.lv paziņoja sekojošo: Saskaņā ar Krievijas Federācijas likumdošanu visām organizācijām un uzņēmumiem Krievijas Federācijā ir pienākums sniegt datus valsts iestādēm, ja ir saņemts oficiāls pieprasījums saskaņā ar likumu. Tas attiecas arī uz mūsu pakalpojumu. Mēs atbildam tikai uz pieprasījumiem, kas ir sastādīti un iesniegti mūsu juridiskajam departamentam, stingri ievērojot likumu (tas nozīmē oficiālu pieprasījumu vēstules formā ar nepieciešamajiem parakstiem un zīmogiem, ko iesniedzis likumsargs, kuram ir pilnvaras to darīt, nevis pieprasījumu e-pastā). Mēs nekad nesūtām šos datus, izmantojot e-pastu, telefonu vai saziņai paredzētās lietotnes.
Apgalvojums, ka "Yandex.Taxi" nav iekļauts informācijas izplatītāju reģistrā, līdz ar to tam nav pienākuma sniegt informāciju un datus pēc valsts iestāžu pieprasījuma, nav patiess. Krievijas Federācijā likums attiecas uz visām organizācijām un uzņēmumiem.

Jāuzsver arī tas, ka lietotni Latvijā pārvalda Nīderlandē reģistrētais uzņēmums "Yandex.Taxi B.V", kas stingri ievēro ES likumdošanu, tajā skaitā arī Vispārīgo datu aizsardzības regulu (GDPR). Taču jebkurā gadījumā, pat ja Krievijas varas iestādes nolemj oficiāli pieprasīt informāciju no "Yandex.Taxi B.V", tām nav tiesiska pamata to darīt tiešā veidā. Tām ir stingri jāievēro noteiktās starptautiskās procedūras, piemēram, jāvēršas pie Interpola ar oficiālu pieprasījumu.