Matīss: Rīgas sabiedriskajā transportā jāatsakās no novecojušās e-talonu sistēmas
foto: Zane Bitere/LETA, Edijs Pālens/LETA
Matīss uzsver, ka "Rīgas satiksmes" patlaban izmantotā e-talona norēķinu sistēma ir novecojusi un darbojas tikai dažās valstīs pasaulē.
Sabiedrība

Matīss: Rīgas sabiedriskajā transportā jāatsakās no novecojušās e-talonu sistēmas

Jauns.lv / LETA

Rīgas sabiedriskajā transportā ir jāatsakās no novecojušās e-talonu sistēmas, bet tās vietā jāievieš iespēja jebkuram pasažierim samaksāt ar bankas izdotu bezkontakta norēķinu karti, intervijā laikrakstam "Latvijas Avīze" paudis pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" pagaidu vadītāja amatu atstājušais Anrijs Matīss.

Matīss: Rīgas sabiedriskajā transportā jāatsakās n...

Viņš uzsver, ka "Rīgas satiksmes" patlaban izmantotā e-talona norēķinu sistēma ir novecojusi un darbojas tikai dažās valstīs pasaulē. "Tā neatbalsta bezkontakta maksājumu kartes. Ārzemnieks, atlidojis Rīgas lidostā, sabiedriskajā transportā ar bankas karti nevar norēķināties. Viņam jāmeklē, kur nopirkt e-talonu," problēmas būtību ieskicē Matīss.

Viņš piebilst, ka skolēni un studenti Rīgas sabiedriskajā transportā nākotnē kā uzskaites rīku varētu izmantot savas ISIC kartes, savukārt valsts kompensēto braucienu uzskaitei varētu kalpot bezkontakta identifikācija ar eID karti, pie kā patlaban strādājot Autotransporta direkcija. Pašreizējā e-talonu sistēma eID kartes neatbalstot.

Matīss atgādina, ka līgums par e-talona sistēmas uzturēšanu beidzas pēc gada un desmit mēnešiem, tāpēc ir jāsāk strādāt pie jaunas sistēmas izveides, lai tā varētu darboties no 2021.gada 1.janvāra.

"Mans viedoklis bija, ka norēķinu sistēmai jābūt atvērtai, atklātai, lai autobusā un trolejbusā, tāpat kā jebkurā veikalā, varētu norēķināties ar bezkontaktu karti. Tai skaitā arī ar mobilajiem maksājumiem - pasažieru vilcienā var norēķināties ar "Mobilly", bet Rīgas sabiedriskajā transportā nevar. Tas pats attiecas uz maksu par autostāvvietu - "Rīdzinieku kartes" īpašnieki ar 20% atlaidi var norēķināties tikai ar "Rīgas satiksmes" lietotni. Tas ir jārisina," intervijā laikrakstam pauž nu jau bijušais RS vadītājs.

Viņš norāda, ka vienlaikus ir "nekavējoties jāmazina atsevišķas izmaksu pozīcijas, kuras komersantam n-tās reizes ir atmaksājušās". Pēc Matīsa teiktā, piemēram, par katru e-talonu termināli skolas ēdnīcā "Rīgas satiksme" "Rīgas kartei" maksā nomas maksu 60 eiro mēnesī jeb 720 eiro gadā, lai gan šādas iekārtas cena ir ap 400 eiro. "To arī valdē norādījām "Rīgas kartes" pārstāvim: kāpēc tik daudz jāturpina maksāt par iekārtām, kuras sevi jau atmaksājušas? Valdē šie priekšlikumi bija uz galda, bet bija pretestība šos jautājumus risināt," stāsta Matīss.

""Rīgas satiksme" strādāja ar zaudējumiem, bet meitas uzņēmums "Rīgas karte" - ar četru miljonu [eiro] peļņu. Nav pieņemams šādi pārpumpēt naudu no mātes uz meitas uzņēmumu," sašutis bijušais "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes priekšsēdētājs.

Kā ziņots, Matīss otrdien paziņoja, ka nolēmis atstāt "Rīgas satiksmes" pagaidu vadītāja amatu, jo Rīgas dome viņam nesniedzot atbalstu to kapitālsabiedrības problēmu risināšanā, kas nav paša uzņēmuma pārziņā un kuru novēršana ir iespējama tikai ar pašvaldības lēmumiem. Rīgas mērs Nils Ušakovs (S) Matīsa vietā pagaidām iecēlis ilggadējo domes darbinieku Ernestu Saulīti.