foto: Edijs Pālens/LETA
Ziepniekkalna un Mārupes iedzīvotāju naktsmieru traucē baisas un pretīgas skaņas
Svinīgi tiek atklāta biokurināmā koģenerācijas stacija "Ziepniekkalns" 2013. gada februārī. Drīz vien tā jau ar savām griezīgām skaņām nemierīgu padarīja apkārtnes iedzīvotājus.
Sabiedrība
2018. gada 19. decembris, 05:33

Ziepniekkalna un Mārupes iedzīvotāju naktsmieru traucē baisas un pretīgas skaņas

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Ziepniekkalna un apkārtnes iedzīvotājus vairāku kilometru rādiusā ap Ziepniekkalna siltumcentrāli izmisumā dzen drausmīgas skaņas, kuras rodas tai „nolaižot tvaiku”. Mārupietis Juris Jauns.lv saka: „Ziepniekkalna TEC rada ilgstošu, ļoti pretīgu, ausīs griezošu un pa smadzenēm sitošu skaņu”.

Šī drausmīgā skaņa dzirdama pat desmit kilometru apkārtnē. Cilvēki naktīs nevar gulēt, bērni tramīgi, sāp galva... Ar šo problēmu cilvēki jau saskārās pirms trijiem gadiem. 2015. gada pavasarī apkārtnes daudzstāvu namu rajonus satricināja ārkārtīgi skaļas un rēcošas skaņas. Pat pakešu logi, kam ir laba skaņas izolācija, nelīdzēja. Skaņa bija tik skaļa, ka pat glābšanas dienests, kam iedzīvotāji zvanīja, to dzirdēja pa tālruni. Turklāt skaņa parādījās arī vairākas reizes nakts vidū.

Izrādījās, ka pie vainas bija blakus esošā TEC. Lai saražotu elektrību, nepieciešams tvaiks. Tiklīdz notiek kādas svārstības elektrotīklos, tā TEC nostrādā drošības sistēmas, un saražotais tvaiks tiek izvadīts pa skursteni gaisā. Tādējādi radās baisā skaņa. Toreiz „Rīgas siltuma” valdes loceklis Raivis Elliņš solīja, ka jau pavisam drīz plānots novērst šo situāciju. TEC plānoja aprīkot ar īpašu klusinātāju. Tomēr, pēc visa spriežot, šogad decembrī atkal kaut kas sagāja grīstē.

Kāda mārupiete sociālajos tīklos pauž savu neapmierinātību: „Šī skaņa atkal bija naktī no piektdienas uz sestdienu no pusnakts līdz vieniem, un sestdienas rītā no 8.00 līdz 9.30. Apkārtējie iedzīvotāji šokā un izmisumā, ko darīt, jo „Rīgas siltums” jau 2015. gadā solīja "tuvākajā laikā" problēmu novērst”.

Akciju sabiedrības „Rīgas siltums” Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Linda Rence Jauns.lv pastāstīja: „Atbilstoši plānotajam „Rīgas siltums” pēc problēmas izgaismošanas 2015. gadā to atrisināja nekavējoties. Siltumcentrālē “Ziepniekkalns” tika nomainīts tvaika katla drošības vārsta cauruļvada izlaides uz jumta izvietojums – cauruļvads tika izvadīts uz ēkas zemākā jumta, kas samazina skaņas izplatīšanos, un tika uzstādīts klusinātājs.

Diemžēl jāņem vērā, ka šādi trokšņa slāpētāji troksni nesamazina simtprocentīgi, un tā nav tikai siltumcentrāles “Ziepniekkalns” problēma.

Iespējamie trokšņu cēloņi siltumcentrālē var būt divi. Pirmais, tvaika katla drošības vārsta nostrādāšana, izmetot atmosfērā tvaiku, ja tvaika spiediens pārsniedz pieļaujamo lielumu, kas ir atbilstoši aizsardzības un drošības iestatījumiem.

Otrais, tvaika turbīnas iedarbināšana, kad tehnoloģiskais process nosaka izpūst tvaika cauruļvadus, lai atbrīvotos no kondensāta un tos uzsildītu līdz noteiktai temperatūrai. Bez šī procesa nav iespējama siltumcentrāles darbības atjaunošana. Abos gadījumos tvaiks tiek izpūsts caur iepriekš minēto klusinātāju, lai troksni maksimāli samazinātu.

Troksnis, ko iespējams iedzīvotāji dzirdēja naktī, varēja rasties saistībā ar neplānotu siltumcentrāles “Ziepniekkalns” tvaika katla apturēšanu kurināmā padeves sistēmas defekta dēļ, un tvaika turbīnas darbības atjaunošanu pēc defekta novēršanas.

foto: Edijs Pālens/LETA
Svinīgi tiek atklāta biokurināmā koģenerācijas stacija "Ziepniekkalns" 2013. gada februārī. Drīz vien tā jau ar savām griezīgām skaņām nemierīgu padarīja apkārtnes iedzīvotājus.

Papildus jāatzīmē, cik lielā mērā troksnis ir dzirdams apkārtējo namu iedzīvotājiem, lielā mērā ir atkarīgs arī no apkārtējā fona trokšņiem un meteoroloģiskajiem apstākļiem. Šādas gan „Rīgas siltuma”, gan citu siltumenerģijas ražotāju koģenerācijas stacijas un katlu mājas ir izvietotas gan Rīgā, gan tās apkaimē un atsevišķos gadījumos rada neērtības apkārtējo namu iedzīvotājiem.

Kopš minētā gadījuma 2015. gadā uzņēmumā nebijām saņēmuši sūdzības par radīto troksni. Atbilstoši šobrīd saņemtajai sūdzībai, uzņēmums ir vērsies pie speciālistiem, lai meklētu papildu risinājumus trokšņa novēršanai. „Rīgas siltums” atvainojas iedzīvotājiem par radītajām neērtībām!”