Pērn ienesīgāko latviešu teātra izrāžu TOP 10
Kultūra
2009. gada 2. jūnijs, 08:53

Pērn ienesīgāko latviešu teātra izrāžu TOP 10

Jauns.lv

Pasaules populārākā Holivudas filma "Titāniks" nopelnīja divus miljardus ASV dolāru, visilgāk izrādītais uzvedums Brodvejas vēsturē mūzikls "Kaķi" — 400 miljonu dolāru. "Kas Jauns" veic pētījumu, lai noskaidrotu, kas ir pērn ienesīgākās izrādes mūsu pašu teātros.

Dailes teātra izrāde „Manu sievu sauc Moriss” pagājušā gada laikā noskatījušies 14 547 skatītāji, palīdzot izrādei nopelnīt 132 tūkstošus latu

Kļūdās pat Raimonds Pauls

Sekojot 1994. gadā tapušās Vudija Allena filmas "Lodes pār Brodveju" galvu reibinošajiem panākumiem visā pasaulē, kas bija finansiāli ienesīgs projekts un tika nominēta septiņiem "Oskariem", režisors Dž. Dž. Džilindžers uz Dailes teātra lielās skatuves iestudēja Pjotra Rozenfelda lugu, kas veidota pēc Allena scenārija motīviem. Pārdomātais solis nav pievīlis — "Lodes pār Brodveju" ir pērn pelnošākā izrāde Latvijā, kas Dailes teātra lielajā zālē ievilināja 16 397 skatītāju un teātra kasē ienesa 152 tūkstošus latu.

Tikai par desmit tūkstošiem latu un diviem tūkstošiem skatītāju atpaliek Latvijas Nacionālā teātra izrāde "Kerija. Retrospekcija", kas tapusi pēc Teodora Dreizera romāna motīviem. Izrāde ir režisores Gaļinas Poliščukas jaunā skatuves versija pirms 30 gadiem Rīgas Krievu teātrī tapušam Raimonda Paula un Jāņa Petera mūziklam "Māsa Kerija".

Interesanti, ka Maestro Raimonds Pauls bija skeptiski noskaņots pret ideju atdzīvināt Keriju. Taču Latvijas Nacionālā teātra direktoram Ojāram Rubenim bija savi pretargumenti: ja Latvijā ar panākumiem var iestudēt 20 un 30 gadu vecus Endrū Loida Vēbera darbus, kāpēc to nedarīt ar pašu autoriem, it īpaši tāpēc, ka Raimonda Paula Kerijai aprit tieši 30 gadu? Neņemot vērā Paula iebildes, pēc ilgām diskusijām un smaga darba pērn 22. maijā "Kerija. Retrospekcija" piedzīvoja pirmizrādi. 142 tūkstošu latu ienākumi teātra kasē, 2. vieta ienesīgāko izrāžu topā un 14 236 skatītāju zālē liecina, ka arī Maestro Raimonds Pauls reizēm kļūdās...

Liepājas teātris — piecniekā!

Trešā ienesīgākā teātra izrāde pērn Latvijā ir Latvijas Nacionālajā teātrī režisora Edmunda Freiberga iestudētais Marka Tvena darbs "Princis un ubaga zēns". Izrāde lepojas ar 134 tūkstošu latu ieņēmumiem un vislielāko skatītāju skaitu šajā teātrī — izrādi apmeklējis 26 371 skatītājs.

Par ceturtās vietas ieguvēju — režisora Rolanda Atkočūna iestudēto Rafija Šarta komēdiju "Manu sievu sauc Moriss" — teātra kritiķe Silvija Radzobe raksta: „Ja neprasām, lai burkāni būtu vīnogas, tad izrāde ir teju vai nevainojams izklaides gabals. [..] Pa kolumbāriju braukā zārki, ko par guļvietām izmanto kā dzīvie, tā nedzīvie, miroņi lien laukā tieši no zemes, dzied un krāso lūpas, bet no sienas pastiepjas līķa roka ar šņabja glāzi...” Melnais humors un sieviešu drānās tērptie Dailes aktieri teātra kasē ienesuši 132 tūkstošus latu un uz teātri atveduši 14 547 skatītājus.

Topa piecnieku noslēdz kāds patīkams pārsteigums — Liepājas teātra muzikālā izrāde! Režisora Ivara Lūša iestudētā Jāņa Lūsēna un Pētera Brūvera opera — melodrāma "Agrā rūsa" pērn varēja lepoties ar 123 tūkstošu latu ieņēmumiem, ko tai devuši 11 170 ieinteresētu skatītāju. Bet pavisam, kopš pirmizrādes 2007. gada 4. oktobrī, šo izrādi noskatījušies 17 782 skatītāji, un izrādes kopējie ieņēmumi sasniedz 192 tūkstošus latu. Kurš gan teicis, ka kultūras dzīve kūsā tikai galvaspilsētā?

Revidentu spēlē visvairāk

Topa sestajā vietā ir traģiskais stāsts "Adata" ar Andas Manfeldes libretu un komponista Zigmara Liepiņa mūziku, kas atklāti runā par tādām sabiedrības problēmām kā narkomānija, alkoholisms un personības degradācija. Kopš pirmizrādes 2007. gada 2. februārī par 52 notikušajām izrādēm biļetēs iekasēti 426 728 lati, kas ir pēdējo gadu lielākie izrāžu ienākumi Latvijā, no tiem 111 550 latus lieli ienākumi bijuši 2008.gadā, uzrunājot 12 296 skatītājus.

Septītajā vietā atkal ierindojas Dailes teātra režisors Dž. Dž. Džilindžers, šoreiz ar mūziķa Andra Vilcāna un filozofa Ilmāra Šlāpina radīto rokoperu "Drakula. Svešās asinis". Par to Dailes teātris iekasējis 105 tūkstošus latu, izrādi noskatījušies 11 378 skatītāji.

Ar astoto vietu topā pirmo reizi parādās Jaunais Rīgas teātris. Režisora Alvja Hermaņa iestudētais Nikolaja Gogoļa "Revidents" teātrim pērn ienesis 103 tūkstošus latu, un to noskatījušies 9746 cilvēki. Hermaņa "Revidents" ir arī Jaunā Rīgas teātra viena no visvairāk spēlētajām izrādēm — kopumā nospēlētas 205 izrādes.

Topu ar 9. un 10. vietu noslēdz Dailes teātris. Režisores Baņutas Rubesas veidotā Endrū Loida Vēbera un Tima Raisa mūzikla "Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis" ieņēmumi pērn ir 81 tūkstotis latu, izrādi noskatījušies 12 652 skatītāji. Savukārt topa pēdējās vietas ieguvēja ir režisora Mihaila Gruzdova iestudētā Antona Čehova "Kaija" — Dailes teātra kasi pērn papildinājusi par 65 tūkstošiem latu, pateicoties 7159 skatītājiem.

Kas palika aiz svītras?

Līdz iekļūšanai pērn ienesīgāko teātra izrāžu TOP 10 pavisam maz pietrūka Leldes Stumbres lugai "Smiltāju mantinieki (Mājās)", kas tapusi Latvijas Nacionālajā teātrī režisores Indras Rogas režijā. Šī izrāde ienesusi teātrim 63 tūkstošus latu un priecējusi 9203 skatītājus. Tāpat pavisam maz pietrūka arī režisores Māras Ķimeles izrādei "Dzīvais mironis" Jaunajā Rīgas teātrī — tās ieņēmumi pērn bijuši 62 tūkstoši latu, un to noskatījušies 7180 skatītāju. Savukārt no Latvijas Nacionālā teātra repertuāra atzīmēšanas vērts ir arī režisora Dž. Dž. Džilindžera iestudētais "Jūdas skūpsts", kas pērn ar 8477 skatītājiem teātra kasē ienesis 60 281 latu.

Liepājas teātrī bez "Agrās rūsas" ienesīgākās izrādes ir Reja Kūnija darba "Precējies nav miris" iestudējums Valentīna Maculēviča režijā ar 11 147 skatītājiem un kopējiem ieņēmumiem 46 200 latu, gūstot 16 000 latu peļņu, kā arī Miro Gavrana luga "Viss par vīriešiem" režisora Rolanda Atkočūna interpretācijā ar 44 000 latu kopējiem ieņēmumiem un 7247 skatītājiem. Tāpat „aiz borta” palikusi režisora Alvja Hermaņa "Latviešu mīlestība" Jaunajā Rīgas teātrī ar 30 tūkstošu latu ienākumiem un 2428 skatītājiem.

Ar Liepājas teātri un Jauno Rīgas teātri ieņēmumos līdzinās arī Valmieras Drāmas teātris. 29 175 latus nopelnījis režisora Oļģerta Krodera iestudētais Viljama Šekspīra "Hamlets" — to pērn Valmierā noskatījās 3962 skatītāji, kas deva gandrīz desmit tūkstošu latu peļņu. Otrajā vietā ir režisora Feliksa Deiča izrāde "Kas patīk dāmām". Tā ienesusi 21 988 latu, taču pagaidām nopelnījusi vien divus tūkstošus, lai arī to jau vērojuši 4684 teātra interesenti. Trešā ienesīgākā Valmieras Drāmas teātra izrāde ir režisora Mārtiņa Eihes iestudējums "Crazy", kas pērn ienesis 20 379 latus, nopelnot ap sešiem tūkstošiem latu. To pērn apmeklēja 4448 cilvēku.

Kādēļ Dailes "Izredzētais" kļuva par "nolemto"?

"Kas Jauns" iztaujāja teātrus arī par pērn dārgāk iestudētajām izrādēm.

Dailes teātrim visvairāk izmaksājusi režisora Valda Liepiņa veidotā rokopera "Izredzētais" ar grupas "Jumprava" piedalīšanos. Patlaban izrāde vairs nav teātra repertuārā, un arī pērn desmit ienesīgāko Latvijas teātru izrāžu topā tā neierindojas. „Lielās izmaksas veidoja kora, dejotāju un grupas "Jumprava" piedalīšanās. Rokopera no repertuāra tika noņemta, jo tās izmaksas bija pārāk augstas. Ja biļetes uz šādu vērienīgu izrādi nav pilnībā pārdotas, teātris nevar atļauties to paturēt repertuārā. Ja Izredzētais būtu kļuvis par īstu kases gabalu, situācija būtu citāda, bet šoreiz acīmredzot tika skarta pārāk nopietna tēma, lai publika uz to „lauztos”,” skaidro Dailes teātra sabiedrisko attiecību speciāliste Liene Jakovļeva.

Latvijas Nacionālajam teātrim no aizvadītā gada izrādēm vislielākos finansiālos ieguldījumus prasījusi režisores Gaļinas Poliščukas iestudētā "Kerija. Retrospekcija". Šī ir arī pērn visienesīgākā Nacionālā teātra izrāde, kura "Kas Jauns" ienesīgāko teātru izrāžu topā ieņem godpilno otro vietu. Izrāžu iestudēšanas izmaksas gan abu teātru vadības neatklāj.

Tikmēr reģionālajiem teātriem nav ko slēpt, cik viņiem izmaksājuši pērn dārgākie iestudējumi. Lai uzvestu Jāņa Jaunsudrabiņa un Jāņa Lūsēna dziesmu spēli "Ezermaļu krokodils" režisora Jāņa Kaijaka izpildījumā, Liepājas teātris ieguldījis ap 30 000 latu, savukārt rakstnieka Dīna Kunca romāna "Nakts balsis" dramatizējums "Bērniņi..." izmaksājis ap 22 000 latu. Trešais dārgākais Liepājas teātra iestudējums pērn bija Aleksandra Vampilova muzikālā izrāde re minorā "Pīļu medības" režisora Dž. Dž. Džilindžera vadībā, kuras izmaksas ir 18 000 latu.

Ar tikpat lielu vērienu tiek iestudētas izrādes arī Valmieras Drāmas teātrī. Lai režisors Felikss Deičs uzvestu romantisko izrādi "Kas patīk dāmām", teātris šķīries no 20 133 latiem. Klasiķa Viljama Šekspīra lugas "Hamlets" iestudēšana režisora Oļģerta Krodera interpretācijā izmaksājusi 19 223 latus, bet režisora Mārtiņa Eihes iestudējums "Crazy" — 14 584 latus.

2008. gada ienesīgāko teātra izrāžu TOP 10

1. "Lodes pār Brodveju"

(Dailes teātris, rež. Dž. Dž. Džilindžers) — ieņēmumi: Ls 152 tūkstoši latu, noskatījušies 16 397 skatītāji

2. "Kerija. Retrospekcija"

(Latvijas Nacionālais teātris, rež. G. Poliščuka) — ieņēmumi: Ls 142 tūkstoši latu, noskatījušies 14 236 skatītāji

3. "Princis un ubaga zēns"

(Latvijas Nacionālais teātris, rež. E. Freibergs) — ieņēmumi: Ls 134 tūkstoši latu, noskatījies 26 371 skatītājs

4. "Manu sievu sauc Moriss"

(Dailes teātris, rež. R. Atkočūns) — ieņēmumi 132 tūkstoši latu, noskatījušies 14 547 skatītāji

5. "Agrā rūsa"

(Liepājas teātris, rež. I. Lūsis) — ieņēmumi 123 tūkstoši latu, noskatījušies 11 170 skatītāju

6. "Adata"

(Latvijas Nacionālais teātris, rež. Ramūnas Kaubris) – ieņēmumi 112 tūkstoši latu, noskatījušies 12 296 skatītāju

7. "Drakula. Svešās asinis"

(Dailes teātris, rež. Dž. Dž. Džilindžers) — ieņēmumi 105 tūkstoši latu, noskatījušies 11 378 skatītāji

8. "Revidents"

(Jaunais Rīgas teātris, rež. A. Hermanis) — ieņēmumi 103 tūkstoši latu, noskatījušies 9746 skatītāji

9. "Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis"

(Dailes teātris, rež. B. Rubesa) — ieņēmumi 81 tūkstotis latu, noskatījušies 12 652 skatītāji

10. "Kaija"

(Dailes teātris, rež. M. Gruzdovs) — ieņēmumi 65 tūkstoši latu, noskatījušies 7159 skatītāji

Sintija Lase
Foto: no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva