„Zapiņu” jubilejā Latviju pārstāvēs esksdeputāts Mežapuķe
Jūrmalas eksdeputāts un antīkās tehnikas kolekcionārs Māris Mežapuķe gatavojas ceļam uz Ukrainu, kur jūlijā atzīmēs leģendārā „zapiņa” – ZAZ 965 pusgadsimta jubileju.
Jūlijā par godu pirmās ukraiņu automašīnas jubilejai notiks seno „zapiņu” salidojums un autobrauciens. Kā vēsta Ukrainas laikraksti, tad tajā piedalīsies ZAZ 965 īpašnieki ne tikai no Ukrainas, bet arī Krievijas, Lietuvas, Igaunijas, Vācijas, Polijas, Armēnijas, Azerbaidžānas, Gruzijas, Itālijas un Latvijas.
Kasjauns.lv uzzināja, ka šim salidojumam cītīgi gatavojas Jūrmalas „Vecās tehnikas kluba MG” direktors, no Tautas saskaņas partijas domes par braukšanu alkohola reibumā izslēgtais, kādreizējais Jūrmalas domes deputāts Māris Mežapuķe.
Viņš pastāstīja, ka pašreiz veic 1963. gadā ražotā ZAZ 965 eksporta varianta spēkrata restaurāciju. Automašīnu viņš atrada Jaunpils metāllūžņu savāktuvē un nu to atjauno.
Latvijā mazās ZAZ vabolītes braukšanas kārtībā ir saskaitāmas uz vienas rokas pirkstiem, saka Mežapuķe Vislabākā stāvoklī ZAZ 965 Latvijā pieder Daugavpils tehniskā muzeja direktoram Aleksandram Kašerinam.. Vēl viena vabolīte esot Liepāja. Arī Rīgā pirms dažiem gadiem kāda meiteņu kompānija košās krāsās izkrāsoja vēsturisko vabolīti, bet nu tā jau kādu laiku uz ielām nav redzama. Vēl viens senās tehnikas fans Salas pagastā vēlas saremontēt savu veco automobili, lai varētu doties uz salidojumu Ukrainā, bet diez vai tas ir paveicams atlikušo pāris mēnešu laikā, teic Mežapuķe.
ZAZ 965 fotogalerija
PSRS jebkuras markas automobilis bija populārs, jo tas bija deficīts. Salīdzinot ar citām automašīnām „zapiņš” – vabolīte popularitāti ieguva arī zemās cenas dēļ. Tas maksāja 3000 – 3500 rubļus. Pašlaik sludinājumu portālos ZAZ 965 labā stāvokli nopirkt nevar. Pārdod tikai pāris sarūsējušu vabolīšu vrakus – vai nu izjauktas vai vēl ar PSRS laika numurzīmēm no 130 līdz 220 latiem. Arī rezerves daļas šim automobilim vairs praktiski nav dabūjamas. Kādā sludinājumā gan tiek piedāvāts ZAZ 965 motors darba kārtībā par desmit latiem.
Pirmo brīvā tirdzniecībā veikalā parādījušos 27 zirgspēku jaudīgo padomju auto ZAZ 965 Ukrainas pilsētā Zaporožjē ražoja no 1960. līdz 1969. gadam un tas pārsteidzoši līdzinājās itāļu automobilim „Fiat 600”.
Par prominentāko vabolītes īpašnieku droši vien jāuzskata Ukrainas prezidentu Viktoru Juščenko, kurš savam 1961. gadā ražotajam „zapiņam” devis mīļvārdiņu „Tarasiks”. Arī Ukrainas prezidents ir apsolījis piedalīties ZAZ 965 jubilejas rallijā.
Pašlaik Zaporožjes automobiļu rūpnīca, kura dibināta 1863. gadā kā lauksaimniecības mašīnu fabrika, darbu turpina un ražo vairāku veidu vieglos automobiļus, to skaitā arī „Tauriju”.