Avarējušā "Rīgas satiksmes" autobusa vadītājs bijis stiprā alkohola reibumā
Sestdien autobusa avārijā bojā gājušais "Rīgas satiksmes" autobusa vadītājs bijis stiprā alkohola reibumā. Viņa organismā konstatētas vismaz 2,4 promiles alkohola.
Kā liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija, autobusa vadītāja organismā konstatētas 2,4 promiles alkohola.
Kā pastāstīja Latvijas Narkologu asociācijas priekšsēdētāja Astrīda Stirna, ja šoferim maiņa sākusies plkst.13 un līdz avārijai pagāja vairāk nekā septiņas stundas, nav izslēgts, ka tik lielā koncentrācijā viņš alkoholu varēja uzņemt arī pēc maiņas sākšanas, nevis agrāk. Tomēr iespējams, ka viņš bija iereibis jau pirms darba.
"Ir liela atšķirība - vai alkohols tik lielā koncentrācijā konstatēts asinīs vai urīnā. Ja asinīs, tad skaidrs, ka cilvēks avārijas brīdī bijis izteikta reibuma stāvoklī, ja urīnā, iespējams, lielā koncentrācijā alkohols bija uzkrājies no iepriekšējās dienas vai laika līdz maiņas sākumam, bet tas nenozīmē, ka cilvēks bija iereibis tajā brīdī," norādīja Stirna.
Vadītājs pirms došanās reisā izgājis narkoloģisko pārbaudi
Traģisko avāriju izraisījušais "Rīgas satiksmes" autobusa vadītājs pirms došanās reisā izgājis medicīnisko un narkoloģisko pārbaudi, aģentūrai LETA apgalvoja pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" preses sekretārs Viktors Zaķis.
"Lai piedalītos ceļu satiksmē Latvijā, pieļaujamais alkohola līmenis organismā var būt 0,49 promiles. Savukārt, lai "Rīgas satiksmes" vadītājs varētu doties reisā, uzņēmuma iekšējie kārtības noteikumi paredz, ka viņa organismā alkohola vispār nevar būt - jābūt nulle promilēm," sacīja Zaķis.
"Rīgas satiksmes" pārstāvis norādīja, ka par bojā gājušā vadītāja stāvokli pirms došanās reisā ir parakstīts narkologa slēdziens, ka viņa organismā nav alkohola. "Turklāt tie nav mūsu darbinieki, kas veic šīs pārbaudes," piebilda Zaķis.
Ko stāsta liecinieki?
To, ka vadītājs braucis ārkārtīgi riskanti, apliecina arī aculiecinieki. Internetā savus pārdzīvojumos liktenīgajā 23. maršruta autobusa reisā ir izklāstījusi, kāda pasažiere. Tā gan nav oficiālā versija, traģēdija vēl tikai tiek izmeklēta. Lūk, ko raksta liktenīgā „Rīgas satiksmes” reisa pasažiere:
„Pulksten 20.36 pie pieturas „Skola” piebrauca autobuss, kurš gandrīz ietriecās priekšā stāvošajā mikroautobusā. Autobusā atradās divas kundzes gados un divas jaunas meitenes, neskaitot vadītāju. Līdz nākamajai pieturai „Baloži” autobuss brauca ļoti ātri, pie tam pāris reizes atvērot un aizverot durvis. „Baložos” iekāpa vēl trīs pasažieri.
Aizvērās durvis un vadītājs uzspieda gāzi, to neatlaida un turpmākos divus kilometrus autobuss nevis brauca, bet burtiski lidoja pa līkumoto meža ceļa. Šīs bija pašas šausmīgākās divas minūtes mūžā, kuru laikā redzējām, ka vadītājs netiek galā ar autobusa vadīšanu – iebrauca gan pretējā braukšanas joslā, gan līkumā tas gandrīz apgāzās.. Zinājām, ka tūlīt pat kaut kas notiks. Visi iekliedzāmies...
Puisis, kas sēdējā salona beigās, sāka skriet vadītāja virzienā, bet tika tikai līdz vidum. Autobuss strauji sasvērās un apgāzās uz sāniem, bet pēc tam uz jumta un tad atsistās pret koku pāris metrus pirms pieturas „Meža iela”.
Divas meitenes un vadītājs izlidoja ārā pa logu. Iespējams autobuss nospieda gan meitenes, gan vadītāju. Puisis, kurš bija autobusā, atvēra durvis un mēs visi šoka stāvoklī izskrējām ārā. Apstājās mašīnas, zvanījām uz 112, fotografējām...
Viena no meitenēm vēl bija dzīva - ļoti bāla un klepoja. Otra nekustīgi gulēja līdzās vadītājam.
Divām kundzēm bija galvas traumas – viņas brīnumainā kārtā izdzīvoja, puisim bija problēmas ar kāju un galvu, man un vēl diviem pasažieriem bija dažāda veida sasitumi. Visi bija šoka stāvoklī!”
Līdz šim policija pieļāva, ka 1951. gadā dzimušais vadītājs pie „Rīgas satiksmes” autobusa stūres miris dabīgā nāvē. Tika minēts, ka versija vadītāja alkohola reibumu nav apstiprinājusies.
Bojāgājušais „Rīgas satiksmes” autobusa vadītājs Raimonds uzņēmumā strādājis septiņus gadus. Viņa kolēģi uzskata – vai nu Raimondam kļuvis slikti, vai nu uz ceļa gadījies kāds šķērslis. Kāds viņa kolēģis stāstīja, ka Raimonds pie stūres nostrādājis 20 gadu un bijis pieredzējis vadītājs. Viņš pieļauj, ka Raimondam kļuvis slikti un iezīmē šādu iespējamo notikuma gaitu – zaudējot samaņu, vadītājs norāvis rokas bremzi, pats izlidojis cauri priekšējam stiklam, bet autobuss viņu saspiedis.
Tiek uzsvērts arī tas, ka „Rīgas satiksmes” vadītāji dzīvo stresā. Gaisotne uzņēmumā esot nervoza, jo gados vecākiem šoferiem esot bail zaudēt darbu. Jaunie vadītāji strādājot par zemāku algu. Cilvēks, iespējams, bija arī pārguris, jo pēc algas samazināšanas līdz 200 – 300 latiem mēnesī, daudzi vadītāji strādājot vēl citos darbos, raksta laikraksts „Telegraf”.
Avārija...
24.aprīlī ap plkst.20.40 Baložos, Rīgas ielā, apgāzās satiksmes autobuss, kā rezultātā gāja bojā trīs cilvēki un vēl četri cieta. 1951.gadā dzimušam vīrietim vadot autobusu "Mercedes Benz", tas nobrauca no ceļa un apgāzās. No gūtajām traumām notikuma vietā mira autobusa vadītājs un divas 1991.gadā dzimušas jaunietes.
Savukārt 1995.gadā dzimušai jaunietei un 1981.gadā dzimušai sievietei mediķi sniedza palīdzību uz vietas. Vēl ceļu satiksmes negadījumā cietušas 1934.gadā un 1960.gadā dzimušas sievietes, kuras ar dažādām traumām nogādātas slimnīcā.
Avārijā cietušais ir pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmuma "Rīgas satiksme" 23.maršruta autobuss.
Maršrutā "Abrenes iela-Baloži" kursējis 12 metru garais "Mercedes Benz" autobuss.
"Negadījums ir ļoti traģisks. Par notikušā apstākļiem izmeklēšanu veic policija, un gaidīsim ekspertu atzinumu," sacīja Zaķis. "Rīgas satiksmes" pārstāvis pieļāva, ka autobuss varētu būt atjaunojams, bet to varēšot noteikt tikai pēc rūpīgas ekspertīzes.
Vakar Rīgas domē notikusi ārkārtas apspriede par šo traģēdiju, kurā domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) uzdeva SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam veikt rūpīgu katastrofas izmeklēšanu un regulāri informēt par tās gaitu, aģentūru LETA informēja Rīgas domes sabiedrisko attiecību nodaļā.
Elmārs Barkāns