Krievijas miljardierus interesē "Latvenergo" un gāzes termināļa celtniecība
Krievijas premjeram Putinam tuvie uzņēmēji Jurijs Kovaļčuks un Genādijs Timčenko vēlas attīstīt biznesu Latvijā, izmantojot to kā placdarmu ekonomiskai ekspansijai uz Eiropu.
To intervijā žurnālam "Otkritij Gorod" pavēstījis bijušais Krievijas enerģētikas ministra vietnieks Vladimirs Milovs.
Pēc Milova teiktā, lielākajam bankas "Rossija" līdzīpašniekam Jurijam Kovaļčukam (67.vieta Krievijas žurnāla "Forbes" sarakstā, 950 miljoni ASV dolāru (aptuveni 465 miljoni latu)) un grupas "Gunvor" līdzīpašniekam Genādijam Timčenko (36.vieta, 1,9 miljardi ASV dolāru (aptuveni 0,931 miljardi latu)) "pilnīgi noteikti ir intereses, kas saistītas ar Latviju".
"Nevaru runāt par konkrētiem sakariem ar Latvijas politiķiem, taču ekspansiju viņi iecerējuši ne pa jokam visdažādākajās sfērās, arī enerģētikā. Starp citu, Kovaļčuka dēls Boriss pašlaik vada kompāniju "Inter RAO", uz kuras bāzes koncentrējas dažādi aktīvi. Viņiem ir pietiekami sazarots ārvalstu aktīvu tīkls," atzina Milovs. Uz žurnāla jautājumu, vai šajā tīklā varētu iekļauties arī valsts uzņēmums "Latvenergo", Krievijas eksperts atbildēja: "Ja viņiem radīsies šāda iespēja, viņi stāvēs rindā."
Attiecībā uz sašķidrinātās gāzes termināļa būvi Latvijā Milovs izteicies konkrētāk: "Šiem biznesmeņiem pietuvināto cilvēku vidē es dzirdēju runas, ka viņi vēlas apsteigt konkurentus. Krievija pati gatavojas nodarboties ar sašķidrinātās gāzes ražošanu - starp citu, ļoti liels projekts šajā jomā Krievijā pieder tieši Timčenko."
Iepriekš intervijā "Nozare.lv" Krievijas energokompānijas "Gazprom" pārstāvniecības Latvijā vadītājs Jevgēnijs Roldugins atzina, ka būvēt katrā Baltijas valstī pa sašķidrinātās gāzes (LNG) terminālim nav rentabli, līdz ar to svarīgi, kurš projekts būs racionālākais, lētākais, ekonomiski izdevīgākais.
"Gazprom", kas LNG termināļus būvē un plāno būvēt citos reģionos, šeit šādus projektus īstenot neesot ekonomiski izdevīgi. Pēc kompānijas pārstāvja norādītā, šajā reģionā patlaban gāzes ir gana daudz, turklāt ir iespēja palielināt apjomus.
Attiecībā uz ģeogrāfisko stāvokli Roldugins saskata Latvijas priekšrocības. "Latvija atrodas pa vidu, un, ja gāzi piegādā no Igaunijas, tad uz Lietuvu jāveic garš ceļš, tas pats no Lietuvas. Līdz ar to, protams, visracionālāk ir gāzi piegādāt no centra, tad būs zemākas transporta izmaksas. Cik esmu dzirdējis, Eiropas Savienība (ES) priekšroku dod projektam, kas ģeogrāfiskā ziņā ir reģiona centrā. Taču pagaidām ir grūti prognozēt, kā viss notiks, jo diskusijas vēl turpinās," intervijā saka Roldugins.
Roldugins arī norāda, ka, visticamāk, nauda šādam terminālim nāktu no ES vai kādas ES dalībvalsts.
Runājot par AS "Latvijas Gāze" (LG) akcionāra SIA "Itera Latvija" virzīto LNG termināļa projektu, Roldugins uzsver, ka to par savu vai piesaistīto naudu būvēs šis uzņēmums, tā nav LG vai cita Latvijas gāzes apgādes kompānijas akcionāra "Gazprom" nauda. Nevarot gan teikt, ka "Gazprom" ir pilnīgi vienalga, vai šeit būs terminālis, atzīst pārstāvniecības vadītājs.
LETA/foto:LETA