IT nozares pārstāvji aicina ieviest pamatskolā programmēšanas pamatus
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) aicina izglītības un zinātnes ministru Robertu Ķīli jau pamatskolā no 5.klases ieviest jaunu izvēles mācību priekšmetu "Datorika", kas ļautu skolēniem apgūt programmēšanas pamatus, kā arī palielināt matemātikas stundu skaitu skolās pretēji pašlaik paredzētajam to samazinājumam, aģentūrai BNS pavēstīja asociācijā.
Asociācija ir satraukusies, jo patlaban Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais noteikumu projekts par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem paredz matemātikas stundu skaita samazināšanu, kas kavēs ne vien informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares, bet arī daudzu citu jomu attīstību, uzskata par IT nozari atbildīgā asociācija.
Tamdēļ, lai Latvijas izglītības sistēma sniegtu pietiekamu zināšanu bāzi un iespējas jauniešiem turpināt studijas un karjeru inženiertehnoloģiju jomā, asociācija aicina veidot izglītības programmu, kas iekļauj gan atbilstošu matemātikas stundu skaitu, gan datorikas apgūšanu.
"Pašlaik Latvijā daudz tiek diskutēts par eksakto zinātņu attīstību valsts izaugsmei. Lai veidotu Latvijā informācijas sabiedrību, veicinātu kompetences inženierzinātnēs un mūsdienu tehnoloģijās un stimulētu eksportspējīgu produktu un risinājumu izstrādi ar augstu pievienoto vērtību, pamatus nepieciešams likt jau skolas gados. Tagad izglītības jomā tiek veiktas nopietnas reformas, un ir īstais brīdis diskutēt par eksakto priekšmetu plašāku iekļaušanu jaunajos izglītības standartos," uzsvēra LIKTA prezidente Signe Bāliņa.
Vēstulē sniegti konkrēti priekšlikumi un pamatojumi uzlabojumu nepieciešamībai – atjaunot agrāko matemātikas stundu skaitu, paredzot katrā pamatskolas klasē vismaz piecas stundas nedēļā, savukārt vidusskolā matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virzienā būtu iekļaujams mācību priekšmets "Programmēšanas pamati". Tāpat asociācija aicina no 5.klases ieviest jaunu izvēles mācību priekšmetu "Datorika" visā pamatskolas posmā, kas ietvertu skolēnu vecumam atbilstošu algoritmikas un programmēšanas pamatu apguvi.
Iepriekš kaimiņvalsts Igaunija izpelnījusies mediju uzmanību, jo tā nolēmusi jau no 1.klases skolēniem ļaut apgūt programmēšanu.
Gandrīz 90% Latvijas topošo IT studentu atzīst, ka tieši matemātika bijis viens no iecienītākajiem priekšmetiem skolā. Vienlaikus par to, ka pašlaik vidusskolu beidzēju zināšanu bāze un informētība par dažādu eksakto studiju virzienu saturu ir nepilnīga, liecina tas, ka 50% IKT studentu pirmo divu gadu laikā studijas pamet.
Eiropas Savienības prognozes liecina, ka pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpinās pieaugt un nozares profesionāļu trūkums Eiropā 2015.gadā var sasniegt pat 700 000 speciālistu. Latvijai, kur IKT nozarē pašlaik ir nodarbināti vairāk nekā 21 tūkstotis strādājošo un kur nozares pienesums nodokļos veido apmēram 6% no kopējiem valstī iekasētajiem nodokļu ieņēmumiem, nopietni jādomā par jauno IT speciālistu piesaisti nozarei, un pastiprināta matemātikas apgūšana jau no 1.klases ir viens no veidiem, kā to veicināt.
BNS