Pret Trampu ar ziediem - jeb Modē ar humoru viss kārtībā
Lai cik paradoksāli tas būtu, dizaineri mums nemitīgi atgādina, ka mode nav jāuztver pārāk nopietni! Arī šajā sezonā viņi rāda mums piemēru, publiski piedāvājot savas asprātības un dīvainības, radot izstrādājumus uz valkājamības un nevalkājamības robežas un aicinot vieglāk vai ironiskāk palūkoties uz pavisam nopietnām lietām un problēmām.
Prioritāri!
Maison Margiela radošo direktoru Džonu Galiāno iedvesmojusi Mehiko lidostā pavadīta diena.Vērojot ceļotājus no visas pasaules, tapusi ideja par jauna veida glamūru, par ģērbšanos steigā.
Tāpēc pavasara/vasaras kolekcija tika demonstrēta ar lidostas skaņām mūzikas celiņa vietā, bet modeļi bija apkrāvušies ar somām un kaklu spilveniem. Tikmēr steidzami nogādājamās bagāžas birkas un uzlīmes ir pārvērtušās par kaklarotām, piekariņiem un svārku plisējumu fragmentiem.
Gīku šiks
“Cenšos atgādināt, ka mode ir detaļām pārpilna!” paziņo Gucci dizainers Alesandro Mikēle. Iedvesmojies no mūziķa Eltona Džona skatuves kostīmiem un aksesuāru kolekcijām, viņš radījis pavisam sevišķas detaļas: mirdzošas un futūristiskas saulesbrilles-ķiveres, bet savam iecienītajam tēlam gīkam – pat kristālu bārdu.
Dubults neplīst, trīskāršs – ne tik
Zīmols Helmut Lang ir iecienīts sava īpatnējā rokraksta dēļ. Tajā prasmīgi apvienoti fetišisms un minimālisms. Pirmajā sezonā, kad kolekcijas tapšanā pieaicināts zīmola Hood By Air dizainers Šeins Olivers, šo duetu papildina humors. Īpašie jociņi: rokassomas krūšturu formā, kurus var nēsāt gan rokā, gan tiem paredzētajā vietā un veidā, un kurpes, kas pārtop par garajiem zābakiem un atkal atpakaļ.
Glamūrie krokši
Dizainers Demna Gvasalija, tērpies kapučjakā ar uzrakstu FIB, skates aizkulisēs skaidroja, ka nodarbojoties ar “izmeklēšanu”. Patiešām, gan zīmolā Balenciaga, gan savā brendā Vetements viņš izpaužas kā dizainers novērotājs: pēta, ko, kā un kāpēc cilvēki valkā. Tad, šos datus izanalizējis, demonstrē reālo, īsto modi un ikdienišķiem, jau pazīstamiem izstrādājumiem piešķir jaunu, modīgu dzīvi. Visai neglītos un tomēr ļoti iecienītos klasisos Crocs apavus viņš apveltījis ar Balenciaga spozmi – 10 cm augstām platformas zolēm un mirdzošiem rotājumiem. “ie ir ļoti inovatīvi apavi – viegli un viengabalaini. Tieši šāda veida materiālus izvēlas Balenciaga.” Demna Gvasalija uzskata, ka jau pavisam drīz 3D printeris būs ikdienišķa lieta ikvienās mājās un tad savus krokšus katrs varēs izprintēt pats.
Amerikāņu sapnis
Rafa Simonsa kolekcija zīmolam Calvin Klein ir klaji un galēji amerikāniska: “Amerikāņu šausmas un amerikāņu sapņi.” Tas nozīmē parafrāzes par Endija Vorhola darbiem, klasisko Alfreda Hičkoka šausmu filmu detaļas un ironiju par vienu no amerikāņu sapņa iemiesojumiem – karsējmeiteņu deju pušķiem, kas pārtapuši tumši gotiskās rokassomiņās.
Vienmēr citādāka
Andreass Krontālers savā kolekcijā zīmolam Vivienne Westwood turpina sievas Vivjēnas, slavenās panku vecmāmiņas, iecienīto dumpošanos un nebaidās nodarboties ar provokācijām. Apokalipses jausmas, čigāni, mājieni par marihuānas vērtību un īstos rāmjos ielikti modeļi. Ekscentriskums, kuram nav pat nepieciešams skaidrojums, Viņi bija, ir un būs citādāki!
Modernā Diāna
Dizainers Virdžils Ablo par zīmola Off-White kolekcijas vadmotīvu izmantojis sabiedrībā mīlētās princeses Diānas tēlu, atgādinot, ka šogad aprit viņas nāves 20. gadskārta. Tā nu redzam dizainera priekšstatu par to, kā būtu, ja Diāna vēl būtu starp mums – kolekciju caurstrāvo liela iekšējā spēka demonstrācija ar supermodernām idejām no ielu modes repertuāra. Piemēram, Jimmy Choo apavi apdarināti ar caurspīdīgu aizsargplēvi, savukārt klačiņas ar izdevumu Time un Life replikām bija gana ironisks atgādinājums par preses lomu traģiskajā satiksmes negadījumā, kurš kļuva par princeses pāragrās nāves cēloni...
Katastrofāli romantiski
“Romantizēju mūsdienu pasaules diskomfortu, cik vien spēju,” tā taisnojas Riks Ovenss, kurš mēdz runāt par klimata katastrofām un citiem sociālpolitiskajiem jautājumiem. Tā kā Ovensu īpaši bažīgu dara pārtērētie pasaules dabas resursi, viņa modeļi ir kā klimata pārmaiņu vergi, kuri jau apbruņojušies milzu somām-spilveniem un tērpušies pārpasaulīgi skaistās strēmeļu un skrandu drānās, lai piespiedu kārtā dotos nebeidzamās nomadu gaitās…
Jāpretojas!
Comme des Garçons kolekcija veltīta patērētāju kultūrai, nelietderīgu mantu pārpilnībai un citiem dekadences augļiem. Plastmasai līdzīga materiāla kleitās pazūdoši modeļi, milzīgas apdrukas ar Hello Kitty kaķīti un Arčimboldo darbiem, plastmasas rotaļlietas kā rotaslietas, bet kolekcijas vidū glābējeņģelis – modelis baltā, milzīgā tvīda mētelī, kam uz muguras izšūti mežģīņu spārni. Noslēgumā ainās – klasiska bēru mūzika. Būtu pat jautri, ja nebūtu tik traģiski, vai ne?
Mājsaimnieces likumi
“Šis ir stāsts par perfektu sievu ar mājas uzkopšanas māniju,” nosmej dizainers Kristofers Keins un demonstrē mājas dzīves aizkulises ar putekļu sūcēju skaņām fonā, taču izsmalcinātā Christopher Kane stilā – tērpi un to detaļas atgādina putekļu lupatiņas; kleitu volāni un pat mēteļi ir kā no melnajiem miskastes maisiem taisīti; dārza darbiem piemēroti krokši ar glamūrspožiem rotājumiem. Savukārt par namamātes taupīgumu liecina nodoms rokassomiņu nēsāt maisiņā, kā tikko nopirktu!
Pret Trampu – ar ziediem!
Dizainers Džemijs Skots, kuram nevar pārmest humora trūkumu, ar allaž jautrā zīmola Moschino kolekciju piesola cilvēkiem tik nepieciešamo pozitīvisma devu smagajos laikos, t. i., ASV prezidenta Donalda Trampa ērā. “Man ir jāpaliek superpozitīvam un jāpalīdz nezaudēt optimismu arī citiem!”
Par vēlmēm
Zīmola Vaquera dizaineri savā kolekcijā skar cilvēci piemeklējušās identitātes krīzes jautājumus. Ironiskas sērferu drēbītes, suvenīru tēkrekli, mājsaimniece pārlielā halātā un kleita no kredītkartēm, uz kurām labi zināmā uzraksta Hollywood vietā redzams zīmola nosaukums. Vēlaties naudu un slavu? Lūdzu!