Bērnam autisms, Alcheimers, neirozes – Rīgas bērnudārzā smagas diagnozes bērniem nebaidās uzstādīt pedagogi
foto: Shutterstock
Esi vesels

Bērnam autisms, Alcheimers, neirozes - Rīgas bērnudārzā smagas diagnozes bērniem nebaidās uzstādīt pedagogi

Jauns.lv

Vai pirmsskolas izglītības iestāžu audzinātājas un auklītes drīkst bērniem uzstādīt diagnozes un likt pamest bērnudārzu? Rīgas pirmsskolas izglītības iestādes “Ligzdiņa” audzēkņu vecāki vērsušies pie LTV raidījuma “4. studija”, stāstot, ka nemitīgo aizrādījumu par bērnu veselības stāvokli dēļ spiesti meklēt citas izglītības iespējas. 

“Audzinātāja un auklīte teica, ka mūsu bērns ir problemātisks, viņš traucējot visiem. Teica, lai ejam pie neirologa pārbaudīties, vai viss ir kārtībā,” stāsta audzēkņa tēvs Sergejs. Savukārt nepilnus piecus gadus vecas meitiņas mamma stāsta, ka reiz aizrādījusi par dažādām nepilnībām bērnudārza darbā, un meita drīz pēc tam tikusi pie nopietnas diagnozes – bērnu Alcheimera slimība.  Vēl kāda trīs gadus vecas meitenītes mamma bijusi spiesta izņemt dokumentus no “Ligzdiņas”, kad uzklausījusi piezīmes par to, ka bērnam ir autisms un neirozes. 

Vecāki apgalvo, ka pirmsskolas izglītības iestādē izjutuši diskomfortu, uztraukušies par savu bērnu veselību un drošību. “4. studija” apjautātajiem vecākiem esot informācija, ka neilgā laikā no šī dārziņa izņemti jau septiņi bērni. 

Rīgas domes izglītības, kultūras un sporta departamentā saņemta gan tikai viena sūdzība, taču pārbaužu laikā nekādi pārkāpumi netika konstatēti. “Ja izglītības iestādē skolotāji novēro, ka bērnu uzvedība ir atšķirīga no pieņemtajām normām, iestādes pienākums ir pienākums informēt vecākus par šīm situācijām,” teic RD IKSD Pirmsskolas nodaļas vadītāja Iveta Nagla. 

PII “Ligzdiņa” vadītāja Laima Zandarta uzsver, ka vecāku pirmā reakcija vienmēr ir noliegums. “Lai vai cik saudzīgi mēs mēģinātu šo informāciju nodot, vienmēr tā saruna ir ļoti sarežģīta,” piebilst vadītāja. 

Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijā apstiprina, ka uzstādīt konkrētas diagnozes PII pedagogi nedrīkst, ar piebildi, ka, balstoties uz novērojumiem, sarunās ar vecākiem ir labi rekomendēt vai sākotnēji pastāstīt par bērna uzvedību.