Gadījusies nelaime: kā zināt, uz kuru slimnīcu aizvests tuvinieks?
foto: Ivars Soikāns/LETA
Neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna.
Esi vesels

Gadījusies nelaime: kā zināt, uz kuru slimnīcu aizvests tuvinieks?

Kārlis Seržants

"Likums un Taisnība"

Izsaucot Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigādi, tas itin bieži var beigties ar lēmumu pacientu nogādāt slimnīcā. Tomēr pat tad, ja mediķi tuviniekiem pasaka, uz kuru slimnīcu plānots braukt, nav garantijas, ka tā patiešām notiks. Pa ceļam var rasties negaidītas situācijas, tāpēc slimnieks var nonākt citā ārstniecības iestādē.

Ieva no Rīgas "Likumam un Taisnībai" jautā: “Manu vīru ātrā palīdzība ar aizdomām par mikroinfarktu aizveda slimnīcu. Teica, ka vedīs uz Stradiņiem, bet tomēr aizveda uz Gaiļezera slimnīcu. Tad nu konstatēju, ka neko uzzināt par viņa atrašanās vietu un stāvokli faktiski nevaru. Kā tad pareizi rīkoties?”

Sensitīva informācija

Ja slimnieks slimnīcā nogādāts no mājām, ir cerības, ka viņš nonāks ārstniecības iestādē, kuru kā galamērķi nosauc NMPD darbinieki. Tomēr citādi ir, ja slimnieks mājās izsaukuma brīdī atrodas viens pats vai vēl sliktāk – atrasts kaut kur citur bezsamaņas stāvoklī.

Šādiem gadījumiem NMPD ir izveidots speciāls informatīvais tālrunis ar numuru 67337750, uz kuru zvanot var mēģināt noskaidrot tuvinieka atrašanās vietu. Tomēr jāņem vērā ļoti būtiska lieta – ārstniecības aprūpē nonākuša pacienta datus sargā Ārstniecības, Datu aizsardzības un Pacientu tiesību  likumā  ietvertās normas, un tā uzskatāma par sensitīvu informāciju. Tieši tādēļ NMPD vai arī konkrēta slimnīca šo informāciju varēs jums sniegt tikai gadījumā, ja pacients iepriekš būs ievietojis informāciju portālā E-veselība par jums kā kontaktpersonu.

Uz ko būs jāatbild

Sarunas laikā lūgs vispirms nosaukt pacienta vārdu, uzvārdu un personas kodu, lai pārliecinātos, vai jums ir tiesības šo informāciju saņemt. Tikai tad, ja nosauktie dati sakritīs ar pacienta norādīto kontaktpersonu vietnē eveseliba.gov.lv, informāciju patiešām saņemsiet.

Tiesa gan, sākotnēja informācija būs tikai par to, vai izsaukums pie konkrētās personas ir bijis, kurā stacionārās medicīnas iestādē cilvēks nogādāts un kad konkrēti tas noticis. Pacientu tiesību likumā ir noteikts, ka informāciju par veselību bez pacienta rakstiskas piekrišanas sniegt nedrīkst arī tuviniekiem, taču, ja būsiet oficiāla kontaktpersona, paša sirdzēja nespējas gadījumā šādas ziņas visticamāk saņemsiet.

Kur to izdarīt

Savu vēlamo kontaktpersonu katrs pats var reģistrēt jau pieminētajā portālā E-veselība, un tas ir izdarāms visai vienkārši – NMPD mājaslapā arī ievietota instrukcija, kā to izdarīt. Jāņem gan vērā, ka šis pakalpojums ir pieejams tikai autorizētiem lietotājiem un tas jāizdara, izmantojot jebkuru no portāla Latvija.lv piedāvātajām autorizācijas iespējām. Tās automātiski tiks piedāvātas kontaktpersonas reģistrācijas laikā.