Odetta Birmane un viņas tērpi filmai "Trīs zvaigznes. Zigfrīds"
Tērpu māksliniece Odetta Birmane radījusi krāšņus kostīmus filmai par Meierovicu "Trīs zvaigznes. Zigfrīds".
Tērpu māksliniece Odetta Birmane radījusi krāšņus kostīmus filmai par Meierovicu
"Tas bija liels izaicinājums! Jo pie tik lielas filmas man vēl nebija sanācis strādāt," žurnālam "Kas Jauns" atzīst tērpu māksliniece Odetta Birmane, kas veidojusi krāšņus kostīmus šā gadsimta pirmajai latviešu oriģināloperetei, kura pie skatītājiem nonākusi muzikālas filmas formātā.
Šomēnes pirmizrādi piedzīvoja Platona Buravicka un Jura Hirša operetes biogrāfiska stāsta "Trīs zvaigznes. Zigfrīds" ekranizējums par Zigfrīdu Annu Meierovicu. Tas ir Operetes teātra veltījums Latvijai un stāsts par Latvijas valsts dzimšanu un Zigfrīdu Annu Meierovicu, kas panāca Latvijas valsts izveidošanu de jure un de facto, un ataino notikumus no laika, kad Meierovics bija Bēgļu komitejas biedrs, līdz pat nāves brīdim, kad viņš ir jau starptautiski atzīts diplomāts. Operetē galveno lomu spēlē jaunais tenors Valters Gleške, Meierovica pirmo sievu Annu atveido operdziedātāja Jolanta Strikaite, bet otro sievu Kristīni Bakmani – Sonora Vaice. Šīs filmas tapšanā ir liels arī tās kostīmu mākslinieces Odettas Birmanes ieguldījums.
Ļaudis ierodas uz oriģināloperetes "Trīs zvaigznes. Zigfrīds" pirmizrādi
Interesanti, ka sākotnēji aktieris Juris Hiršs bija uzrakstījis libretu operetes izrādei, taču, saprotot, ka Covid-19 var būt ierobežojumi teātra izrādēm, Operetes teātra direktorei Agijai Ozoliņai-Kozlovskai ienāca prātā doma, ka jāuztaisa filma. Tās inscenējuma un montāžas režisore ir Dace Micāne-Zālīte, bet pati filmēšana ilga tikai astoņas dienas, un galvenais process notika gleznainajā Lauteres muižā.
Kad tika nolemts, ka operete tiks uzņemta filmā, kļuva skaidrs: lai atainotu 20. gadsimta sākuma atmosfēru, visiem šajā stāstā iesaistītajiem personāžiem nepieciešami arī tam laikam atbilstoši kostīmi. Daudzus Odetta Birmane radīja pati, daļa tika īrēta un piemeklēta filmas vajadzībām. “Pie tērpiem strādāju, vadoties pēc režisores, pēc filmas mākslinieka ieteikumiem, ņemot vērā libretu un filmas darbības laika noteiktos stila kanonus. Filmēšana bija ļoti spraiga, mums bija maz laika, bet ļoti daudz epizožu, un teju katrai no tām vajadzēja savus tērpus. To tiešām bija ļoti daudz. Strādājām ilgas un garas stundas,” atceras Birmane.
Kostīmu māksliniece izstāsta arī kādu interesantu niansi no filmas tapšanas: “Lauteres muižā notiek restaurācija, un tās laikā mēs tad arī filmējām šo filmu. Muižu atjauno ļoti nopietni restauratori, mākslinieki, metālkalēji, gleznotāji, no kuriem daļa piedalījušies arī Rundāles pils restaurācijā. Un balles ainā, ko filmējām muižas Baltajā zālē, starp balles dalībniekiem bija teju vai visi filmēšanas procesā iesaistītie – gan režisore, gan mākslinieks, gan operators, gan arī šie restauratori, kas strādā muižā, tostarp koktēlnieks Jānis Straupe. Tas bija ļoti cēls moments, ka filmā iekļauti nevis vienkārši masu skatu dalībnieki, bet cilvēki, kuri strādā pie muižas atjaunošanas.”