Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Evelīnai Pārkerei "Instagram" ir vairāk nekā 120 000 sekotāju. No tiem 93 procenti ir no Latvijas, un pētījumi liecina – puse Latvijas jauniešu zina, kas ir Evelīna Pārkere. (Foto: no "Instagram")

Vai tiešām Latvijas influenceri pelna pat 2000 eiro par ierakstu?

Slavenības
6. martā 05:05 2021. gada 6. martā 05:05
  Juris Vaidakovs | Žurnāls "Kas Jauns"
Beidzamajās nedēļās sabiedrības uzmanības lokā nonākuši influenceri. Te kāda Evelīna Pārkere savu "Lexus" iestūrējusi grāvī, te kāda Elīna Didrihsone sacēlusi vētru, izsakoties par seksuālajām minoritātēm. Tā nu žurnāls "Kas Jauns" ņēmies pētīt - kas īsti ir šie influenceri un cik viņi pelna?

Influenceri ir sociālo tīklu slavenības ar ievērojamu sekotāju skaitu. Vēl viņus dēvē par iedvesmotājiem, viedokļu līderiem un ietekmeļiem. Viņu ierakstus un fotogrāfijas aplūko tūkstošiem cilvēku, un to izmanto uzņēmēji, ar influenceru starpniecību reklamējot savus zīmolus un produkciju. Zināms, ka pasaulē vispelnošākā slavenība sociālajā platformā "Instagram" ir aktieris Dveins Džonsons. Viņam ir 220 miljoni sekotāju, un par vienu reklāmas ierakstu muskuļu kalns saņem 1 015 000 ASV dolāru. Bet kādu honorāru par reklāmierakstu pieprasa Latvijas ietekmīgākie influenceri, tostarp Evelīna Pārkere un Elīna Didrihsone?

10 procenti no sekotāju skaita

Daļa Latvijas influenceru apgalvo, ka atalgojuma princips ir vienkāršs – summa par ierakstu ir desmit procenti no sekotāju skaita. Piemēram, influencere Katrīne Sauliete, kurai ir vairāk nekā 50 tūkstoši sekotāju, atklāj, ka viņa prasa ap 350 eiro par ierakstu.

“Runājot par izcenojumiem, šeit liela nozīme ir sekotāju lokam. Vari prasīt 10 procentus no savu sekotāju skaita,” TV šovā "Ģimene burkā" skaidroja Katrīne, piebilstot, ka sev tīkamu produktu reklamēšanas cenas atšķiroties no tādu preču izrādīšanas, kas pašai uzņēmējai īsti neiet pie sirds, – par tām tad viņa prasa lielāku summu.

Arī pazīstamā slavenību stiliste un modes māksliniece, blogere Indra Salceviča teic, ka pierasta prakse ir, ka influenceris prasa šos “desmit procentus”.

“Cik zinu, vairāk vai mazāk visi strādā pēc šāda principa. Vēl pastāv ilgtermiņa sadarbības, piemēram, līgumi uz gadu, tad, protams, mēdz būt citas summas, jo tur nāk klāt arī noteikumi, ka šajā laika periodā ar citiem līdzīgiem uzņēmumiem influenceris nedrīkst strādāt. Vēl zinu, ka visi prasa divas vai pat trīs reizes vairāk, ja reklamējamais produkts ir alkohols vai kas intīms,” stāsta Salceviča, piebilstot, ka eksistē arī bartera attiecības – dāvanas apmaiņā pret reklāmierakstu. Piemēram, telefoni, televizori vai veļas mašīnas...

Savukārt BSMS mārketinga nodaļas direktors Deniss Ševeļovs, kas klientu uzdevumā sameklē atbilstošākos influencerus, uzsver, ka nav konkrētas formulas, pēc kā nosaka influenceru atalgojumu. “Drīzāk tas tiek rēķināts no tā, cik stundu influenceris velta konkrētā satura veidošanai, kāda ir viņa likme stundā. Vēl daudz kas ir atkarīgs no mērķauditorijas. Ja tā ir ļoti šaura, tad, piemēram, nišas satura veidotāji, kuriem sekotāju nav simtiem tūkstošu, tik un tā par savu darbu var droši prasīt lielu naudu. Vēl samaksu var ietekmēt pasūtītāja vēlme pēc ekskluzivitātes, kā arī tas, cik liela ir reklāmas kampaņa, cik daudz darba influencerim jāiegulda satura veidošanā, – ir daudz faktoru, kas nosaka šo summu. Bet, ja runājam par konkrētiem skaitļiem, Latvijā tie ir, sākot no 50 līdz pat 2000 eiro. Jāsaprot gan, ka tas nav tikai par vienu ierakstu. Parasti tā ir viena reklāmas mini kampaņa, kurā iekļauj gan stāstus jeb storijus, gan ierakstus laika joslā,” paskaidro Ševeļovs.

Saistītās ziņas

Miljons par vienu ierakstu. Kura slavenība "Instagram" pelna visvairāk 1
Kristiete ar efektīgu dekoltē - kas īsti ir Elīna Didrihsone, kura nesen soctīklos izraisīja teju īstu karu? 4
PTAC apkopojis biežākos reklāmas pārkāpumus influenceru "Instagram" ierakstos

Kura ir populārākā "Instagram" slavenība Latvijā?

Beidzamajos divos gados "Instagram" lietotāju skaits Latvijā ir pieaudzis par 50 procentiem un sasniedzis jau vairāk nekā 500 000.  Kuri ir populārākie "Instagram" konti Latvijā? Interneta vietne starngage.com izveidojusi katras valsts "Instagram" influenceru rangu TOP 1000, un tajā redzams, ka Latvijā visvairāk sekotāju – 226 200 – ir kontam @lelde.liepa. Tā ir kāda fitnesa modele, kas jau kopš 2014. gada pārpludināja "Instagram" ar seksīgām sava ķermeņa fotogrāfijām. Tiesa gan, šobrīd šis konts neeksistē.

Otrajā vietā ar 156,4 tūkstošiem ir konts @snowmarite, un tā 672 ieraksti sastāv no dažādiem zīmējumiem un video, kā tie top, savukārt topa trešajā vietā ir mūziķis un modelis Markus Riva ar 136,2 tūkstošiem sekotāju.

No viņa par 4000 sekotājiem atpaliek motokrosa meistars Pauls Jonass, 130 tūkstoši sekotāju ir kādam kontam @eimilija – baikeru meitenei Anetei, kura publicē ierakstus par sacīkšu motobraukšanu, bet sesto vietu ar 124 000 sekotājiem dala modele un influencere Evelīna Pārkere un pazīstamā fitnesa modele Paula Freimane. 106 tūkstoši sekotāju ir šovmeņa Renāra Zeltiņa kontam, devītajā vietā ir konts @pakruto_, kas ir pirmā un lielākā mīmu lapa Latvijā, bet pirmo desmitnieku noslēdz modele un modes izdevuma "LʼOfficiel Baltics" redaktore Līga Zemture.

Vēl pieminēšanas vērti ir modes blogere Agnija Grigule ar 89 900 sekotāju, 13. vietā ir bokseris Mairis Briedis, kura kontam seko 85 900 Instagram lietotāju, fitnesa skaistulītei Jutai Valdmanei ir 72 100 sekotāju un 19. vieta topā (uzreiz aiz hokeja kluba "Dinamo Rīga" oficiālā konta), bet 20. vietā ir mūziķis Dons ar 71 500 sekotājiem, aiz kura šajā topā ir Latvijas Blogeru un influenceru asociācijas izveidotāja un vadītāja Maija Armaņeva (71 300 sekotāju), zīmols "Amoralle" (69 800), mūziķis Mesa (69 300), jau pieminētā influencere Elīna Didrihsone (69 300), jauniešu elks un jūtuberis Niklāvs Mičulis (66 600) un mūziķis Lauris Reiniks (65 000 sekotāju).

Protams, ne visi šie pieminētie konti nodarbojas ar zīmolu un produktu reklamēšanu. Bet kuri tad reklāmdevēju acīs ir pieprasītākie Latvijas influenceri? “Ja reklāmdevējam ir vēlme savu produktu parādīt pēc iespējas plašākai auditorijai, tad vēršas pie tiem, kam ir visvairāk sekotāju. Tāda ir Evelīna Pārkere, kurai ir vairāk nekā 120 000 sekotāju. No tiem 93 procenti ir no Latvijas, un pētījumi liecina – puse Latvijas jauniešu zina, kas ir Evelīna Pārkere.

Tātad, ja reklāmdevējs vēlas savu produktu reklamēt jauniešiem, tad Evelīna ir visatbilstošākā. Bet, protams, nevar nepiebilst, ka liela daļa reklāmdevēju grib strādāt ar slavenībām, ar šovbiznesa zvaigznēm, un vēlas, lai viņu pakalpojumus reklamē, piemēram, Renārs Zeltiņš, Intars Busulis vai grupa Prāta vētra,” paskaidro Deniss Ševeļovs, piebilstot, ka pieprasīti ir arī nišas satura veidotāji, piemēram, ēdienu blogere Zane Grēviņa (@naskoties_zane) un Anna Birmane (@annapannalv), kurām sekotāju skaits nav tik liels, taču katra ir ar savu auditoriju un reklamēšanas darbos ir diezgan pieprasītas.

Kuri tad ir visaktīvākie produktu reklamētāji? Šajā jomā precīzu pētījumu nav, taču "Instagram" lietotāji novērojuši, ka tās ir TV raidījumu vadītājas Kristīne Virsnīte (40 400 sekotāju) un Dagmāra Legante (25 100), kā arī influencere Elīna Didrihsone un jau pieminētās Anna Panna (44 600 sekotāju) un Našķoties Zane (54 500).

Cik viņi saņem?

Žurnāls "Kas Jauns" aptaujāja vairākus desmitus viedokļu līderu, kas dažādākos influenceru ietekmes topos ieņem vadošās vietas, taču reti kurš bija gatavs publiski atklāt savu honorāru.

Piemēram, "Rīga TV24 ētera" personība Lelde Ceriņa, kas ar 37 200 sekotājiem TOP 1000 ir 66. vietā starp supermodeli Karlīnu Cauni un politiķi Nilu Ušakovu, žurnālam "Kas Jauns" uzsver, ka viņai ar katru klientu tiek noslēgts līgums, kas aizliedz publiski izpaust informāciju par atlīdzības apmēru. Taču Lelde paskaidro, ka viņai atlīdzība parasti veidojas no vairākiem elementiem, proti, publikāciju daudzuma, kampaņas ilguma, platformas, kurās bez sociālajiem tīkliem tā vēl plānota, un daudz kā cita. “Es cienu savus sekotājus, tāpēc ļoti kritiski izvērtēju katru produktu vai pakalpojumu, ko reklamēju. Pirmkārt, tam ir jāsakrīt ar manām vērtībām; otrkārt, tiešām jāpatīk tā, lai pati lietotu,” uzsver Lelde Ceriņa.

Arī Indra Salceviča žurnālam "Kas Jauns" teic, ka kuru katru produktu viņa nereklamē. “Ko reklamēt, tas ir katra paša ziņā, taču es, piemēram, nekad nereklamēšu produktu vai pakalpojumu, kuru nelietoju, kā arī apšaubāmas izcelsmes produktus. Es ar zīmolu sadarbojos, ja man ir interese to darīt, ja es patiesi lietoju šo produktu un man patīk tas. Es rūpīgi izvērtēju, ar ko strādāju,” uzsver Salceviča, kurai ir 26 200 sekotāju.

Savukārt izdevēja, grāmatas "6 minūtes 365 dienas" autore Sanda Krasta (viņas kontam ir 17 200 sekotāju) savu atlīdzību apjomu neslēpj – tie ir 100–200 eiro par postu. Arī viņa nepiekrīt reklamēt jebko: “Es vienmēr paprasu, kāds ir klienta vēlamais rezultāts, un pēc tā tad arī izvērtēju, vai spēšu to nodrošināt vai nē.”

Un kuri tad ir tie dārgākie influenceri? Reklāmistu aprindās runā, ka viens no dārgākajiem ir Renārs Zeltiņš, kura pakalpojums izmaksās 1000 eiro, tādu pašu apaļu summiņu (iekļaujot nodokļus) par reklāmas ierakstu prasa Elīna Didrihsone, savukārt dziedātāja Aminata (53 600 sekotāji, TOP 1000 37. vieta) produktus reklamē par 500 eiro.

Citas interesantākās ziņas un notikumus skatiet žurnāla "Kas Jauns" šīs nedēļas numurā!

Citi šobrīd lasa

De Niro, Džodija Fostere, 50 Cent un citas slavenības, kas uzaugušas netradicionālās ģimenēs
Īsa pamācība logu tīrīšanā. Vai spodrināt logus ar avīžpapīru?
Baltkrievu politiķa Cepkalo ģimenes sadzīve Rīgā. Sieva Veronika par līmeni šeit: "Es sākumā tam nespēju noticēt" 3
Pievienot komentāru

Папарацци "поймали" беременную Меган Маркл с сыном на прогулке в Лос-Анджелесе

"Я на 6% русская!": звезда сериала "Великолепный век" Мерьем Узерли удивила признанием