FOTO: Modes pazinēji novērtē jauno izstādi "1918. Brīvības šiks"
Modes muzeja otro jubileju un Latvijas valsts simtgadi rīdziniekiem un Rīgas viesiem ir iespēja sagaidīt ar muzeja jauno izstādi «1918. Brīvības šiks». Izstāde tapusi Modes muzeja un Aleksandra Vasiļjeva fonda sadarbībā, piedaloties Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejam. Tā aptver laikposmu no 1912. līdz 1924. gadam, tajā apskatāmi arī tērpi, kas tikuši valkāti Rīgā.
«1918. Brīvības šiks» Modes muzejā ir apskatāma no šodienas, 4. oktobra, bet dienu ātrāk notika izstādes atklāšana, ko ar ierašanos pagodināja modes pazinēji un mīļotāji. Viņu vidū bija manāma arī slavenā aktrise Mirdza Martinsone.
Modes muzejā atklāta izstāde «1918. Brīvības šiks»
Modes muzeja otro jubileju un Latvijas valsts simtgadi rīdziniekiem un Rīgas viesiem ir iespēja sagaidīt ar muzeja jauno izstādi «1918. ...
Izstādi, kurā apskatāmi tērpi, aksesuāri un mēbeles no ietekmīgiem šī perioda modes namiem un dizaineriem: "Worth", "Redfern", "Callot Soeurs", "Jean Patou", "Erté", atklāja modes vēsturnieks un kolekcionārs Aleksandrs Vasiļjevs.
"Izstādē būs redzama 1912.-1924. gada mode. Tie ir trīs spilgti periodi: miera laiks un 20. gadsimta sākuma modes uzplaukums - tā saucamais "Belle Époque" jeb "skaistais laikmets", kad valdīja jūgendstila estētika. Sievietes šai laikā pārģērbās piecas vai pat sešas reizes dienā, par skaistuma ideālu tika uzskatīta zīda un muslīna viļņu un austrumniecisku drapēriju ieskauta dāma, kas kustējās lēni un gurdeni. Luksusa klases modes dizaineri šai laikā nezināja mēra: dārgi audumi, smalki izšuvumi, sarežģīts tērpu piegriezums… Par populārāko deju kļuva jutekliskais tango," stāsta Vasiļjevs.
"Taču 1914. gadā sākās Pirmais pasaules karš, kas pilnībā mainīja ierasto dzīves kārtību. Sievietes sāka strādāt - kļuva par žēlsirdīgajām māsām, šoferēm, fabriku strādniecēm, stenogrāfistēm, ierēdnēm, telefonistēm… Mode strauji mainījās - kļuva vienkārša un praktiska. Svārki kļuva īsāki un paplatinājās, veidojot siluetu, kas modes vēsturē ieguvis nosaukumu "kara krinolīns". Lielo platmalu cepuru vietā parādījās mazas, pieguļošas, kas attāli atgādināja karavīru ķiveres. Reti kura dāma šai laikā varēja atļauties kalpotājus, tālab tērpu aizdare no mugurpuses pārcēlās uz priekšpusi. Modē nāca atturīgā un elegantā melnā krāsa, kas pirms tam asociējās tikai ar sēru tērpiem."
"Pēckara periods - tā ir izstādes trešā tēma: pēc četru lielo impēriju - cariskās Krievijas, Austroungārijas, Vācijas un Osmaņu impērijas - sabrukuma izveidojās jaunas valstis, tostarp trīs Baltijas valstis - Latvija, Lietuva un Igaunija. Tāpēc nepārsteidz, ka Eiropas modē milzu popularitāti piedzīvoja dažādi tautiskie motīvi. Visu šo faktoru ietekmē mode mainījās līdz nepazīšanai - sākās 20. gadi…," tā modes vēsturnieks.
Izstāde Modes muzejā būs apskatāma sešus mēnešus, līdz 2019. gada aprīļa beigām. Eksponātus no Aleksandra Vasiļjeva kolekcijas (viena no trim lielākajām privātajām tērpu un aksesuāru kolekcijām pasaulē, tajā ietilpst vairāk nekā 60 tūkstoši priekšmetu) papildinās tērpi no Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja kolekcijas, kā arī unikāli video un audiomateriāli, plakāti un fotogrāfijas.
Izstādes ietvaros notiks arī lekcijas, kurās būs iespējams uzzināt vairāk par šī perioda modi, dizainu, dzīvesveidu un spilgtākajām personībām. Tiks saglabāta arī Modes muzeja tradīcija - apmeklētāji varēs piemērīt izstādes stilistikā ieturētus tērpus, izpildīt īpaši izstādei izstrādātu testu, lai uzzinātu, kurš no avangarda mākslas virzieniem ir tuvāks viņu būtībai, kā arī iegūt atbildi uz svarīgiem vai ne tik svarīgiem jautājumiem 20. gadsimta sākuma modīgās ezotērikas stilā. Arī bērnus gaida interesantas izklaides.