Aizvien vairāk latviešu pamet Īlona Maska sociālo tīklu "X", lai pievienotos "Bluesky"
foto: Jauns.lv
"Bluesky" kļuvusi par visvairāk lejupielādēto aplikāciju ASV.
Auto un tehnoloģijas

Aizvien vairāk latviešu pamet Īlona Maska sociālo tīklu "X", lai pievienotos "Bluesky"

Anna Klāra

Jauns.lv

Pasaulē aizvien straujāku popularitāti iemanto sociālais tīkls "Bluesky", kas darbojas kā alternatīva Īlona Maska mikroblogošanas vietnei "X". Tam pievienojušies virkne latviešu, kas norāda, ka "šis bijis viens no viņu labākajiem lēmumiem digitālajā vidē".

Pasaulē strauju popularitāti iemanto jauns sociālais tīkls - “Bluesky”, kas darbojas kā alternatīva mikroblogošanas vietnei “X”. Ja vēl pirms mēneša sociālo tīklu izmantoja aptuveni 40 tūkstoši lietotāju, tad pēc ASV prezidenta vēlēšanām 5. novembrī to skaits dramatiski pieaudzis līdz 20 miljoniem cilvēku.

Arī Latvijas sabiedrībā aizsākušās spraigas diskusijas par jauno vietni, un tai jau pievienojusies “Re:Baltica” vadītāja Sanita Jemberga, rakstniece Dace Rukšāne, “IR” galvenā redaktore Nellija Ločmele, bijusī kultūras ministre Agnese Logina, partijas “Progresīvie” līdzpriekšsēdētājs Andris Šuvajevs un virkne citu sabiedrībā zināmu cilvēku. “Bluesky” pat atrodams Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča un Ukrainas prezidenta Volodimira Zelenska profils, tiesa, amatpersonas nav apstiprinājušas vai šīs ir viņu oficiālās pārstāvniecības platformā.

Jāatzīmē, ka iedzīvotāju viedokļi par platformu pašlaik dalās: “Esmu šeit tikai pāris dienas, bet jāsecina, ka tas ir viens no maniem labākajiem lēmumiem digitālajā vidē. Ja “X” platformu pēdējā laikā atvēru tikai nepieciešamības dzīts, tad te gribas ieskatīties ar prieku,” par savu lēmumu pievienoties platformai vēstījis žurnālists Aidis Tomsons.

"IR" galvenās redaktores Nellijas Ločmeles pieredze liecina, ka viņas ieraksti par Ukrainu vietnē "X" tiekot "nobremzēti un nesasniedz lielu daļu viņas auditorijas", bet "Bluesky" šāda problēma neesot.

Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” biedrs Arnis Lasmanis norādījis, ka “labprāt pamestu “X” par labu “Bluesky”, bet tur joprojām akūti trūkstot oficiālo valsts pārstāvju un ziņu aģentūru. “Tāpēc sanāk tikai vienpusēja informācijas apmaiņa, kas neparāda reālos sabiedrības procesus. Līdz kritiskajai masai, diemžēl, vēl ļoti tālu,” vēsta Lasmanis.

Anmards norāda, ka ““Bluesky” ir līdzīgi domājošo burbulis, kur viņu viedokļi netiek izaicināti”, Skujiņa vēstījusi, ka “viņu iepriecina tas, ka jaunajā platformā zem katra ieraksta nav redzamas ķengas kā vietnē “X””, bet Sandra, pretēji Anmarda teiktajam, norāda, ka tieši “vietne “X” kopš to pārņēma Īlons Masks tiražē vienveidīgu ziņu plūsmu, pārpludinot vietni ar Trampa un Krievijas atbalstītāju saturu”.

Savukārt publicists Lato Lapsa norāda, ka “sāk saprast, kādēļ “Bluesky” piekritēju vidū manāmi konkrēti līdzīgi domājošie cilvēki, pievienojot ierakstam ekrānuzņēmumus ar saturu, ko viņš vietnē centies publicēt un kas tikuši bloķēti. “Vakcīnas var būt kaitīgas”, “eksistē tikai divi dzimumi” vēstija daži no Lapsas ierakstiem.

Kādēļ iedzīvotāji pamet Īlona Maska "X"?

Kopš mikroblogošanas vietni "X" pārņēma Īlons Masks 2022. gada 27. oktobrī", kompānijā ieviestas vairākas būtiskas izmaiņas - miljardieris par 80 procentiem samazinājis kompānijas darbinieku skaitu, 2022. gadā tika ieviesta "vārda brīvības absolūtisma" politika, bet no 2024. gada 5. jūnija tajā atļauts publicēt arī pornogrāfiska satura materiālus.

foto: Ekrānuzņēmums
Piemērs. Mikroblogošanas vietnes "X" atbalsta komanda norāda, ka tvīts par aicinājumu iznīcināt ebrejus nepārkāpj lietotnes noteikumus.
Piemērs. Mikroblogošanas vietnes "X" atbalsta komanda norāda, ka tvīts par aicinājumu iznīcināt ebrejus nepārkāpj lietotnes noteikumus.

Masks, pamatojot savus lēmumus, konsekventi uzsvēris, ka viņa mērķis ir “nodrošināt platformā vārda brīvību un atspoguļojot plašu viedokļu klāstu”, tomēr kā liecina "Digitālā naida apkarošanas centra" pētījumi, līdz ar viņa nākšanu pie varas antisemītisko publikāciju skaits vietnē palielinājās par 61%. Tāpat centrs apgalvo, ka līdz ar pārmaiņu ieviešanu platformā ievērojami palielinājusies naida runa, dezinformācija un sazvērestības teoriju izplatība. 

Viena no pirmajām, kas cēla trauksmi par Maska ieviestajām izmaiņām bija Eiropas Savienība, kas 2023. gada novembrī pārtrauca mikroblogošanas vietnē “X” izvietot reklāmas, pamatojoties uz “naida runas un dezinformācijas pieaugumu platformā”. “Lēmums ir atbilde uz platformas nespēju adekvāti risināt šos jautājumus,” norādīja Eiropas Komisijas pārstāvis Johanness Bārke.

"Bluesky" kā "Twitter" pirms tajā parādījās Masks?

“Bluesky” vietni 2021. gadā izstrādāja “Twitter” dibinātājs Džeks Dorsijs un viņš norāda, ka tās mērķis ir piedāvāt iedzīvotājiem platformu, kur sociālā tīkla lietotājiem būs lielāka kontrole pār publikāciju saturu. Dorsijs norāda, ka platformā likts uzsvars uz “datu aizsardzību un tā aktīvi cīnās pret viltus kontiem, dezinformāciju un neētisku saturu”. ASV “Bluesky” patlaban kļuvusi par visvairāk lejupielādēto aplikāciju, bet plašu popularitāti tā iemantojusi arī Kanādā, Lielbritānijā un Francijā. Kā lielāko atšķirību starp “Bluesky” un “X” var minēt satura politiku. 

Atšķirībā no "X" kas Īlona Maska ieskatā "iestājas par vārda brīvību un dažādu viedokļu atspoguļošanu",  “Bluesky” sevi pozicionē kā platformu, kas “aktīvi iestājas pret naida runu un dezinformāciju”. Piemēram, platformas serveri aktīvi bloķē kontus, kas "aizskar iedzīvotāju reliģiskos uzskatus, dzimumu, nacionalitāti, seksuālo orientāciju vai fiziskās nepilnības". Tāpat  “Bluesky” ļauj lietotājiem kontrolēt, kāds saturs parādās viņu ziņu plūsmā - sociālā tīkla lietotāji var paši izveidot noteiktus filtrus un samazināt, kādas informācijas redzamību savā ziņu plūsmā. Kas attiecas uz vārda brīvību, "Bluesky" norāda, ka "atbalsta viedokļu dažādību un tie netiks bloķēti, kamēr vien viens lietotājs pret otru izturēsies ar cieņu un iztiks bez apvainojumiem".

“Cik jauki, ka internetā ir vieta, kas sagādā prieku,” par pievienošanos “Bluesky”  norāda dziedātāja Lizzo, kas 2023. gadā pārtraca publikācijas mikroblogošanas vietnē “X”. Arī rakstnieks Stīvens Kings pievienojies platformai, norādot, ka “X” lietošanu pārtrauca “brīdī, kad uzņēmumu pārņēma Īlons Masks”. Bet dziedātāja Barbara Streizande pievienojās platformai norādot, ka “turpmāk vēlas komunicēt ar saviem faniem tādā vidē, kurā viens otru ciena”.

Otra nozīmīgā atšķirība ir pati ziņu plūsma - kamēr "X" lietotājiem iesaka rakstus, kas, saskaņā ar vietnes algoritmiem, varētu iemantot populāri un būt aktīvāk skatīti, "Bluesky" sniedz lielāku varu sociālā tīkla lietotājiem, ļaujot tiem veidot ziņu plūsmu saskaņā ar viņu interesēm. Lai gan daudzi "BlueSky" lietotāji izsaka gandarījumu, ka "viņi netiek pakļauti informācijai, kas viņiem sagādā nepatiku, piemēram, vardarbīgiem skatiem", vairāki "X" lietotāji norāda, ka šādā veidā tiek "veidoti informācijas burbuļi un informācija par notikumiem netiek atspoguļota pietiekami daudzveidīgi".

Būtiskas izmaiņas "X" darbībā, kas stājās spēkā ar 15. novembri 

Jāpiemin, ka iemesls, kādēļ vairāki mediji aizvadītās nedēļas laikā pametuši mikroblogošanas vietni “X” saistīti ar jaunajiem vietnes noteikumiem, kas stājās spēkā 2024. gada 15. novembrī. Saskaņā ar tiem, turpmāk visas domstarpības, kas platformas lietotājiem radīsies ar vietni, tiks novirzītas uz ASV Teksasas Ziemeļu apgabala apgabaltiesu vai Teksasas štata Tarrantas apgabala tiesām, kas uzskatāmas par Maskam labvēlīgām.

Teksasas ziemeļu apgabala tiesnesim Rīdam O’Konoram, kurš  būs viens no tiem, kas pārraudzīs lietas, kas saistītas ar “X”, pieder uzņēmuma “Tesla” akcijas, kuru vērtība lēšama 15 līdz 50 tūkstošu dolāru apmērā. Šīs finansiālās intereses ir radījušas bažas par iespējamiem interešu konfliktiem, jo ​​īpaši ņemot vērā, ka Masks ir gan “Teslas” gan “X” vadītājs. Neskatoties uz iespējamo interešu konfliktu, tiesnesis O'Konors nav piekritis atteikties no tiesvedību pārskatīšanas, kas saistīta ar mikroblogošanas vietni “X”.

Tāpat "X" 2024. gada 15. novembrī atjaunināja savus lietošanas noteikumus, piešķirot sev tiesības izmantot lietotāju saturu, tostarp tekstus, attēlus un video, mākslīgā intelekta modeļu apmācībai. Šīs izmaiņas izraisīja diskusijas par lietotāju privātumu un datu izmantošanu.

Jāpiemin, ka "X" vēl aizvien ir nepārprotams līderis konkrētajā sociālo tīklu nišā, un to lieto vairāk nekā 500 miljoni iedzīvotāju visā pasaulē, kamēr "Bluesky" izmanto 20 miljoni cilvēku. Lai gan "X" saglabā ievērojami lielāku lietotāju bāzi, "Bluesky" straujā izaugsme atspoguļo to, ka aizvien lielāka sociālo tīklu lietotāju daļa sociālo tīklu platformās vēlas redzēt izmaiņas.