Kad varētu notikt "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums? Stāsta tās prezidents Martins Gauss
foto: Paula Čurkste/LETA
"airBaltic" lidmašīna starptautiskajā lidostā "Rīga".
Bizness un ekonomika

Kad varētu notikt "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums? Stāsta tās prezidents Martins Gauss

Biznesa nodaļa

Jauns.lv/LETA

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" potenciālais akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) varētu notikt ātrākais nākamā gada pirmajā pusgadā, ceturtdien "airBaltic" investoru zvanā sacīja "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

Gauss norādīja, ka IPO sāksies tad, kad aviokompānija to paziņos. "Mēs paredzam, ka tas varētu notikt 2025.gada pirmajā pusē. Būtībā mēs esam gatavi - "airBaltic" ir stāsts, moderna flote, vadības komanda, kā arī aviokompānija var dubultot savu lielumu," viņš minēja.

Viņš norādīja, ka aviokompānija gatavojas IPO, bet ir vajadzīgi arī atbilstoši tirgus apstākļi. "Patlaban mēs saskatām šo iespēju, ka tas varētu notikt 2025.gada pirmajā puse. Mēs gaidām šos pareizos tirgus apstākļus pirms paziņojam, ka veiksim IPO" uzsvēra Gauss.

Komentējot potenciālā stratēģiskā investora iesaisti pirms IPO, Gauss norādīja, ka diskusijas ar investoru turpinās nepārtraukti. Viņš uzsvēra, ka nekas netiek kavēts un diskusija attīstās, neatklājot investora vārdu un potenciālo akciju skaitu, ko tas varētu iegādāties.

Investoru zvanā Gauss arī norādīja, ka "airBaltic" kā lielākos konkurentus mūsu reģionā redz Īrijas zemo cenu aviokompānija "Ryanair" un Ungārijas aviokompāniju "Wizz Air".

Kompānijas pārskatā teikts, ka "airBaltic" šogad oktobrī ir īstenojusi 2024.gada maijā emitēto nodrošināto obligāciju 340 miljonu eiro apmērā ar 14,5% procentu likmi papildu laidienu 40 miljonu eiro apmērā ar dzēšanas termiņu 2029.gadā.

Tādējādi kopējais emisijas apmērs sasniedz 380 miljonus eiro.

Lēmums paplašināt esošo obligāciju emisiju tika pieņemts saistībā ar IPO atlikšanu uz 2025.gadu, labvēlīgiem augsto ienesīgumu parāda tirgus apstākļiem un lai vēl vairāk stiprinātu "airBaltic" finansiālo stāvokli, teikts ziņojumā.

Jau ziņots, ka biznesa ziņu aģentūra "Bloomberg", atsaucoties uz informētiem avotiem, iepriekš vēstīja, ka "Lufthansa" apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas pirms lidsabiedrības plānotā IPO. Sarunas ir agrīnā stadijā, un lēmums par investīcijām vēl nav pieņemts, norādījuši avoti, kas vēlējušies palikt anonīmi.

Jūlijā EK atļāva "Lufthansa" iegādāties 41% Itālijas nacionālās aviokompānijas "ITA Airways" akciju. Līgums paredz, ka vēlāk "Lufthansa" varētu palielināt sev piederošo akciju daļu vai pat iegādāties visas "ITA Airways" akcijas.

Tāpat vēstīts, ka Latvijas valdība 30.augustā sēdes slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija. Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) skaidroja, ka patlaban ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.

Potenciālais investors ir labi zināms uzņēmums, izriet no ekonomikas ministra Viktora Valaiņa (ZZS) iepriekš paustā.

Savukārt Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" 8.septembrī, atsaucoties uz tā rīcībā esošo informāciju, ziņoja, ka tiek apsvērts "airBaltic" stratēģiskajam investoram pārdot 10% akciju.

Gatavojoties IPO, "airBaltic" pamatkapitālu samazinās par 571,293 miljoniem eiro, kā arī vienkāršos esošo uzņēmuma akciju struktūru. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka līdzšinējais "airBaltic" pamatkapitāls ir 596,473 miljoni eiro, tādējādi "airBaltic" pamatkapitāls pēc samazināšanas būs 25,179 miljoni eiro.