FOTO: pēc piecu gadu pārtraukuma pie skatītajiem atgriezušies "Viktorijas eņģelīši". Tomēr vai zīmols no savām kļūdām ir mācījies?
foto: scanpix
Džidži Hadia 2024. gada "Victoria's Secret" modes skatē.
Bizness un ekonomika

FOTO: pēc piecu gadu pārtraukuma pie skatītajiem atgriezušies "Viktorijas eņģelīši". Tomēr vai zīmols no savām kļūdām ir mācījies?

Gundega Grīva

Jauns.lv

Pēc piecu gadu pārtraukuma Ņujorkā atgriezusies vērienīgā "Victoria's Secret" modes skate, kurā uz mēles defilēja pasaulē skaistākās sievietes. Kamēr daļa par notikumu bija sajūsmā, citi uzskata, ka zīmols no savām kļūdām nav mācījies, turpinot sievietēm uzspiest nerealistiskus skaistuma standartus.

Žizele Bundhena, Taira Benksa, Heidija Kluma un Naomi Kempbela - "Victoria's Secret" modes šovs 2000. gadu sākumā kļuva par neatņemamu sastāvdaļu modes industrijā, pasaules skaistākajām sievietēm cīnoties par iespēju defilēt smalkā apakšveļā un eņģeļa spārniem rotātām miljoniem skatītāju priekšā. Modes skati allaž apmeklēja ievērojams skaits slavenību, bet par muzikālo pavadījumu rūpējās tādas superzvaigznes kā Teilore Svifta, The Weeknd, Džastins Bībers un citi.

Tomēr gadu gaitā "Victoria's Secret" popularitāte noplaka. Kad pēc "Me Too" sociālās kustības 2017. gadā, kurā izgaismojās seksuālās vardarbības noziegumi, galvenokārt izklaides nozarē, pasaulē ar jaunu sparu sevi pieteica jauns feminisma vilnis, kas pieprasīja ne tikai stingrāku nostāju seksuālās vardarbības jautājumos, bet arī iekļaujošāku un vienlīdzīgāku sabiedrību.

Džidži Hadida.

“Victoria’s Secret” 2024. gada grandiozais šovs

Kārnuma kults un "Victoria's Secret" vadītāja draudzība ar Džefriju Epšteinu

Daudziem satraucošs šķita fakts, ka laikā, kad iedzīvotāju vidējais svars pasaulē pieauga, "Victoria's Secret" modeles kļuva arvien tievākas. Pētījums, kas publicēts žurnālā Aesthetic Surgery Journal, liecina, ka deviņdesmitajos gados "eņģelīšu" vidukļa apkārtmērs bija 62,7 centimetri, kamēr 2015.–2018. gadā tie bija 59,9 centimetri. Tāpat zīmolam nepalīdzēja vairāku modeļu atzīšanās par drastiskajiem ēšanas paradumiem pirms modes skates. Piemēram, zīmolā visilgāk strādājusī modele Adriana Lima laikrakstam The Telegraph atzinās, ka 9 dienas pirms modes skates viņa atsakās no ēdiena, uzturā lietojot vien šķidrumus. Savukārt bijusī šova modele Erina Hītrone 2016. gadā atzinās, ka uzņēmums uz viņu izdarījis spiedienu zaudēt svaru. "Neskatoties uz to, ka vingroju divas reizes dienā un ievēroju stingru maltīšu plānu, es nespēju sasniegt uzņēmuma mērķus," norāda modele. "Kādā naktī es atgriezos mājās no sava otrā treniņa un atceros, ka skatījos uz savu ēdienu, aizdomājoties, vai man nevajadzētu no ēdiena atteikties vispār," atklāj Hītrone.

Zīmola reputāciju būtiski iedragāja arī tā izpilddirektora Leslija Veksnera draudzība ar ASV finansistu Džefriju Epšteinu, kurš 2019. gadā tika aizturēts saistībā ar apsūdzībām cilvēku tirdzniecībā, prostitūcijā un nepilngadīgu meiteņu seksuālā izmantošanā. Veksners savulaik pildīja Epšteina finanšu menedžera pienākumus, un viņa vārds, tāpat kā Bila Klintona, prinča Endrū un citu, figurēja arī Epšteina tiesas prāvā. Lai gan tiesā Veksnera vaina saistībā ar Epšteina noziegumiem netika skatīta, ASV finansists 2003. gadā Vanity Fair intervijā izteicās, ka "viņš un Veksners dala kopīgas smadzenes – katrs no viņiem ir kā viena smadzeņu puslode". Pēc skandāla, 2020. gadā Veksners pēc 60 darba gadiem atstāja uzņēmumu, un, kā liecina neoficiāli avoti, viņš šo gadu laikā uzkrājis aptuveni 5,8 miljardu lielu bagātību.

Kā "pēdējā nagla "Victoria's Secret" zārkā" kalpoja uzņēmuma mārketinga vadītāja Eda Razeka 2018. gada intervija laikrakstam Vogue. Jautāts, vai uzņēmums plāno kļūt iekļaujošāks un modes skatē iekļaut arī citādāka formāta modeles, piemēram, lielāka izmēra modeles vai transpersonas, Razeks atbildēja noraidoši: "Nē, es nedomāju, ka mums šādas modeles skatē vajadzētu iekļaut. Šovs ir fantāzija," tolaik norādīja mārketinga vadītājs.

Pēc šiem skandāliem cilvēku interese par modes zīmolu noplaka — 2018. gada trešajā ceturksnī uzņēmuma pārdošanas apjomi kritās par 7 procentiem, un trīskārt, līdz 3,3 miljoniem skatītāju jeb visu laiku zemākajiem rādītājiem, samazinājās arī zīmola modes skates reitingi. Rezultātā "Victoria's Secret" paziņoja par modes skates atcelšanu.

Vai uzņēmums ir labojies?

Klusums ilga piecus gadus, līdz 2024. gadā "Victoria's Secret" paziņoja par atgriešanos pie skatītājiem jaunā formātā. Skaļi izziņotais "atgriešanās šovs" notika šī gada 15. oktobrī Ņujorkā, kad uz mēles defilēja tādas modeles kā Bella un Džidži Hadida, Adriana Lima, Karla Bruni, Keita Mosa, pirmā lielā izmēra supermodele Ešlija Grahama un daudzas citas. Par muzikālo izpildījumu rūpējās Šēra, populārās Dienvidkorejas grupas Blackpink soliste un Grammy balvas ieguvēja Tamija.

foto: REUTERS/SCANPIX
Šēras uzstāšanās 2024. gada "Victoria's Secret" modes skatē.
Šēras uzstāšanās 2024. gada "Victoria's Secret" modes skatē.

Skatuve bija iekārtota kulta filmas "Bārbija" stilā, un modeles prezentēja ne tikai smalku apakšveļu, bet arī ērtākus apģērba gabalus kā legingus, apmetņus un mežģīņu kleitas. Arī modeles pārstāvēja lielāku dažādību nekā ierasts – skatē defilēja gan tumšādainas modeles ar dabīgu matu sakārtojumu, gan plus izmēra modeles. Tāpat uz skatuves kāpa vecāka gadagājuma skaistules, tostarp bijusī Francijas pirmā lēdija – 56 gadus vecā Karla Bruni.

Zīmols joprojām ir labi pazīstams ASV apakšveļas tirgū, tomēr mūsdienās tas ir tālu no saviem "zelta gadiem" deviņdesmito gadu beigās un divtūkstošo gadu sākumā. Pēdējos četrus gadus uzņēmums ir aktīvi centies pārveidot savu hiperseksualizēto tēlu, lai atgūtu savu popularitāti un piesaistītu jaunus patērētājus. Bijušais uzņēmuma vadītājs, kurš vēlējās palikt anonīms, medijam CNN aizstāvēja zīmola tēla maiņas centienus, norādot, ka "jaunā vadība saskaras ar ievērojamiem izaicinājumiem". "Jau piecus vai sešus gadus uzņēmumā bija vērojams [pārdošanas apjomu] kritums. Veicot tēla maiņu, mēs izveidojām vidi, kurā sievietes jūtas ērtas," norāda uzņēmuma pārstāvis.

Lai gan šķiet, ka uzņēmums ir mācījies no savām kļūdām, daudzi modes pasaulē prestiži mediji par zīmola jauno konceptu sajūsmu neizrāda. "Skatoties "Victoria’s Secret" modes skati, es sapratu, ka zīmols šobrīd ir kļuvis par ko tādu, ko nekad nespēju iztēloties – tas kļuvis pilnīgi garlaicīgs," norāda medija Allure žurnāliste Daniella Pergamē. Žurnāls Elle norāda, ka modes skate bija "haotiski neitrāla". "Bija skaidrs, ko zīmols vēlas pārdot, bet es nespēju iedomāties, ka vēlētos valkāt caurspīdīgās korsetes vai push-up krūšturus, kas dominēja uz skrejceļa," norāda Elle žurnāliste Farana Krencila. W Magazine atzīmē, ka "zīmols veidoja šovu, balstoties uz iepriekšējo gadu popularitāti, tomēr tam trūka iepriekšējo gadu grandiozitātes, ko fani bija sagaidījuši." Pretējās domās ir žurnāls The Economic Times, kas vēsta, ka ""Victoria’s Secret" ar spilgtu uznācienu ir atgriezies". 

Arī iedzīvotāju atsauksmes par modes skati ir pretrunīgas. Daļa novērtē to, ka "uz mēles defilē vairāk melnādaino modeļu", daži norāda, ka "viņiem pietrūkst iepriekšējais zīmola koncepts", bet vēl daļa sociālo tīklu lietotāju uzsver, ka "modes skate bijusi neizteiksmīga, un zīmola reklamētā "iekļaujošā politika" bijis tikai apmāns, un modes skatē vēl aizvien dominē ļoti kārnas modeles". "Šī tiešām ir Ozempic ēra," savās sajūtās dalās kāda iedzīvotāja.

Svarīgākās un interesantākās Jauns.lv ziņas tagad arī “WhatsApp” lietotnē!