"Delna" uzraudzīs, lai Rīgas pašvaldības ielu uzturēšanas iepirkumā netiktu pieļauta korupcija vai interešu konflikti
foto: Paula Čurkste/LETA
Vanšu tilts un Pārdaugavas augstceltnes.
Bizness un ekonomika

"Delna" uzraudzīs, lai Rīgas pašvaldības ielu uzturēšanas iepirkumā netiktu pieļauta korupcija vai interešu konflikti

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Biedrība "Sabiedrība par atklātību - Delna" ("Delna") sadarbosies ar Rīgas pašvaldību, lai iepirkuma "Transporta būvju ikdienas uzturēšana no 2024.gada līdz 2029.gadam Rīgā" laikā nodrošinātu tā procesa uzraudzību.

Pašvaldība ar "Delnu" noslēgusi sadarbības līgumu, kura mērķis ir veicināt labu pārvaldību, atklātību, iesaisti un sabiedrības informētību par iepirkuma norisi un īstenošanu.

Līguma izpilde tiek saistīta ar integritātes paktu, kur galvenie nosacījumi ir korupcijas nepieļaušana, interešu konflikta novēršana, brīvas un godīgas konkurences, biznesa prakses ievērošana, caurskatāmība.

Sadarbības līgums ar "Delnu" stājas spēkā no šī gada 10.jūnija un ilgs līdz brīdim, kad ielu uzturēšanas iepirkuma gaitā tiks noskaidrots konkursa uzvarētājs un tiks parakstīts līgums.

Jau vēstīts, ka šā gada aprīlī Rīgas pašvaldība izsludināja atklātu konkursu "Transporta būvju ikdienas uzturēšana no 2024.gada līdz 2029.gadam, Rīgā". Vērienīgais iepirkums tiek organizēts četrās lotēs un par katru no tām plānots slēgt atsevišķu iepirkuma līgumu, tādējādi līgumslēgšanas tiesības katrā lotē piešķirot pretendentam, kas atbilst kvalifikācijas prasībām un piedāvā saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu noteiks, ņemot vērā zemāko vērtēto cenu.

Pašvaldība uzsver, ka konkurences paplašināšanai pretendenti piedāvājumu varēja iesniegt tikai uz divām lotēm un līguma slēgšanas tiesības varēs piešķirt ne vairāk kā par divām lotēm. Paredzams, ka maksimālā kopējā līgumcena visām četrām lotēm ir 210 miljoni eiro bez PVN. Tāpat būtiski samazināti pieredzes apliecināšanai prasītie darbu apjomi, savukārt attiecībā uz ielu uzturēšanas darbiem, tiek prasīts vairāk speciālistu.

Līgumu plānots slēgt uz pieciem gadiem, ņemot vērā, ka iepirkuma priekšmets ir ļoti apjomīgs (gan darba, gan cenas ziņā). Šāds līguma slēgšanas periods izvēlēts, racionāli vērtējot gan darba un laika plānošanu piegādātāja pusē, gan no pašvaldības resursa viedokļa. Patlaban uzturēšanas darbus veic "Daugavas labā krasta izturētājs" un "Daugavas kreisā krasta uzturētājs".

Konteksts

Jau ziņots, ka Rīgas ielu uzturēšanas konkursā konkurence izrādījusies ārkārtīgi maza, tāpat vērojama drastiska atšķirība starp atsevišķiem pretendentu izteiktajiem piedāvājumiem - viens pretendents par Rīgas tiltu uzturēšanu prasījis 6 miljonus, bet otrs - 48 miljonus eiro. 

Izņemot ceturtajā lotē par tiltu, satiksmes pārvadu un gājēju tuneļu uzturēšanu Rīgā, kur pieteikušies divi pretendenti, pārējās saņemts pa vienam pieteikumam.

Transporta būvju uzturēšanai Daugavas kreisajā krastā Rīgā jeb Pārdaugavā pieteikusies piegādātāju apvienība "Roadeks un LAU", ko veido SIA "Roadeks" un "Latvijas autoceļu uzturētājs". Minētā apvienība piedāvā pakalpojumus par 19 061 766 eiro. Otrajā lotē transporta būvju uzturēšanai Daugavas labajā krastā Centra rajonā un Latgales priekšpilsētā, pieteikusies personu apvienība, ko veido SIA "Eco Baltia vide" un SIA "CBF Ļ-KO". Minētie uzņēmumi ceļu uzturēšanu piedāvā veikt par 15 487 085 eiro. Savukārt trešajā lotē transporta būvju uzturēšanai Daugavas labajā krastā Ziemeļu rajonā un Vidzemes priekšpilsētā pieteikusies SIA "Vizii Urban", kas darbus sola veikt par 13 957 291 eiro.

Tiltu uzturēšanā saņemti divi ļoti atšķirīgi pieteikumi, tādēļ pieļaujams, ka precīzu summu būs iespējams noskaidrot pēc pieteikumu izvērtēšanas. SIA "Rīgas tilti" izteikuši piedāvājumu par 6 398 400 eiro, bet SIA "Tilts" - par vairāk nekā 48 miljoniem eiro. 

Ņemot vērā milzīgo atšķirību, iespējams, sistēmā norādīti atšķirīgi termiņi vai ieviesusies kāda kļūda. Līdz ar to pagaidām pašvaldība saņēmusi pieteikumus par ielu un tiltu uzturēšanu kopumā par aptuveni 55 miljoniem eiro gadā, jeb 270 miljoniem eiro piecos gados. Līdz šim tika paredzēts, ka maksimālā kopējā līgumcena visām četrām lotēm būs ap 210 miljoniem eiro.

Lai paplašinātu konkurenci un piesaistītu vairāk kvalitatīvu pakalpojumu sniedzēju, iepirkumā tika ieviestas vairākas būtiskas izmaiņas, salīdzinājumā ar iepriekšējo iepirkumu. Iepriekš iepirkums bija sadalīts divās lotēs, bet tagad - četrās. Brīvo finanšu līdzekļu pieejamība, lai sāktu darbus bez avansa saņemšanas no pašvaldības, pretendentiem samazināta no 20% uz 15% katras lotes līguma summai. Pretendenta un speciālistu pieredzes iegūšanas periods palielināts no trim gadiem uz desmit gadiem un samazinātas kvalifikācijas prasības.

Tāpat būtiski samazināti pieredzes apliecināšanai prasītie darbu apjomi un ielikts labvēlīgāks nosacījums, ka pieredzei jābūt iegūtai nevis viena līgumā ietvaros, bet 12 mēnešu periodā, savukārt, attiecībā uz ielu uzturēšanas darbiem tiek prasīts vairāk speciālistu - iepriekš pretendentam bija jāpiedāvā viens speciālists, kuram jābūt pieredzei vairāku darba veidu veikšanā, patlaban uz katru darba veidu ir savs speciālists.

Iepirkumā noteikts, ka visai tehnikai jāatbilst EURO 6 standartam, kas dod garantiju, ka tehnika nebūs novecojusi un būs ar samazinātiem CO2 izmešiem. Specifikācijas ir arī papildinātas ar prasībām par gājēju pāreju zonu krustojumos tekņu zonas uzturēšanu ziemā, ar prasībām 3.kategorijas ielu tīrīšanai - noteiktas dežūras 3.kategorijas ielām, un prasībām sniega tīrīšanai - pēc pasūtītāja norādījumiem sniegam jābūt notīrītam 24 stundu laikā.

Tāpat specifikācijas ir papildinātas ar prasībām smilts savākšanai - ielu un laukumu smilts izvešana ir vienreizējs pasākums pēc ziemas sezonas beigām. Par nepieciešamību sākt darbus, atkarībā no meteoroloģiskajiem laika apstākļiem, pasūtītājs informē izpildītāju vismaz piecas darba dienas iepriekš. 1. un 2. uzturēšanas klases ielās darbi ir jāpabeidz divu nedēļu laikā no uzsākšanas brīža.