Auto un tehnoloģijas

Ekspertu viedokļi par "Latvijas Elektroauto 2024" TOP 3 finālistu auto

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Konkursā “Latvijas Gada auto” pieteiktie auto modeļi gadu gaitā precīzi atspoguļo autobūves tendences un tirgus situāciju. Pirms desmit gadiem auto ar manuālo pārnesumkārbu vai dīzeļdzinēju konkursā bija bieži pārstāvēti. Šobrīd gan tie jau ir retums. Taču teju katra auto ražotāja modeļu klāstā ir arī kāds elektrisks modelis. Saskaņā ar Eiropas Auto Ražotāju asociācijas sniegto informāciju, pērn jaunu elektroauto tirgus daļa Latvijā bija 8.9%, gadu iepriekš – 6.4%.

"Latvijas Elektroauto 2024" finālistu automašīnas

"Latvijas Elektroauto 2024" finālistu automašīnas

“Latvijas Gada auto 2024” dalībnieku sarakstā bija atrodami pieci elektriski auto modeļi – Audi SQ8 e-tron Sportback, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona Electric, Škoda Enyaq Coupe iV, Volkswagen ID.3. Par nominācijas “Latvijas Elektroauto 2024” laureātu žūrija izraudzījās Hyundai Ioniq 6 – automobili ar iespaidīgu un ļoti savdabīgu ārējo dizainu. Elektrisko auto pirmajā trijniekā bija arī Škoda Enyaq Coupe iV un Hyundai Kona Electric. Ko par šiem modeļiem stāsta konkursa žūrijas biedri?

Hyundai Kona Electric

Par Hyundai Kona Electric stāsta Jānis Rapa, “Tet” SIA infrastruktūras atbalsta nodaļas vadītājs: “Cena ir ļoti līdzīga tam līmenim, kāds šobrīd ir kompaktās klases elektriskajām automašīnām. Visi šobrīd "spiež" uz zaļumu un salonus taisa no mākslīgiem materiāliem. Manā skatījumā Kona sasniegtais rezultāts ir pat ļoti labs. Protams, gaišais salons uzliek papildus prasības uzturēšanai. Instrumentu panelis likās organisks, visa nepieciešamā informācija ērti pieejama. Par ārējo dizainu gan sajūtas bija duālas. Man pirmo reizi tik izšķiroša likās automašīnas krāsa, jo baltais testa auto man nepatika, bet sarkanais, ar ko nobraucu vairākas dienas, likās ļoti labs. Ja vēl uzlādes lūciņai, kas nobīdīta no centra līnijas, simetriski izveidotu otru, piemēram, lēnajai uzlādei, būtu pat ļoti glīti. Runājot par garo testu, nobraukāju vairākas dienas. To darīju pamatā šosejas režīmā, neliku ekonomisko braukšanas režīmu, apsildi turēju +20, braucu ar atļauto ātrumu plus 5 km/h, un arī laika apstākļi bija mazliet zem 0 grādiem. Rezultāts ar vienu uzlādi iespējami 300 km. Nav slikti. Vidējais patēriņš 19,9 kWh/100 km. Protams, pie -15 grādiem sniegums noteikti būs sliktāks. Tomēr rodas diezgan liela pārliecība, ka ar vienu uzlādi varēs sasniegt gan Liepāju, gan Daugavpili. Atpakaļ ceļam gan noteikti būs nepieciešama uzlāde. Auto dinamika bija ļoti laba, bet tāpēc jau tas ir elektroauto. Taču nav jau tā, ka viss tikai patika. Auto ir daudz dažādu brīdinājumu - nepārkāp ātrumu, nenovērs skatu no ceļa u.t.t. Turklāt par vadītāja skatu uz ceļu auto bļauj pēc sev vien zināma algoritma. Labā ziņa ir tāda, ka brīdinājumus var izslēgt. Sliktā - tie atgriežas, uzsākot katru nākamo braucienu.. Android Auto darbojas tikai ar vadu. Kopumā gribu teikt, ka Hyundai Kona Electric būs labs papildinājums savas klases elektroauto paletē.”

Savos iespaidos dalās arī Sandris Metuzāls, auto žurnālists “Jauns.lv”: “Kona Electric ir ļoti praktisks elektroauto, kas noteikti atradīs savu pircēju, jo der ne tikai īsiem pārskrējieniem pa pilsētu, bet arī tālākiem izbraucieniem. Šis laikam ir tas konkursa dalībnieks, kas man radīja vispretrunīgākās izjūtas. Sākumā man tā dizains nepatika - nu, kurš gan uzlādes ligzdu liek priekšā vienā pusē, tā radot nejēdzīgu asimetrijas iespaidu?! Protams, nevar noliegt, ka ligzda degungalā ir vispraktiskākais risinājums, jo atvieglo piebraukšanu uzlādes stacijai tieši tik tuvu, cik vajag, taču kādēļ to caurumu nevar likt pa vidu, kā to dara Nissan? Un arī iekšpuse ir tāda garlaicīga ar visām tām sudrabotajām plastmasas pogām... Bet tad es Kona satiku uz ceļa tumsā, un domas strauji mainījās. Tā LED diožu strīpiņa, kas iet pāri visam mašīnas priekšgalam, padara Kona atpazīstamu pa lielu gabalu un izskatās patiešām stilīgi. Riktīgi labi! Tikai problēma tā, ka iekšā sēžot jau šo skaistumu neredzi, tas paliek citiem.”

Jānis Bite, “Latvijas Valsts Meži” AS saimniecības pārvaldes vadītājs akcentē jaunievedumus jaunajā Kona Electric modelī: “Ir divējādas sajūtas, iepazīstoties ar jauno Hyundai Kona EV! No vienas puses, ir gandarījums, ka ražotājs ir pārnesis visas labās lietas no lielā brāļa Ioniq 5 uz jauno Konu – tai skaitā multimediju darbības algoritmus, kā arī iespēju “paņemt” maiņstrāvu līdz 3.7 kW no automašīnas akumulatora. No otras puses, eksterjera dizaina risinājumi Eiropas lietotājam var nebūt īsti saprotami, bet ceru, ka kļūdos. Iespējams, ka galvenā dizainera SangYup Lee dizaina līnijas aizsāks jaunu modes vilni – to redzēsim tuvākajos gados! Bet jau tagad ir skaidrs, ka risinājums ar lukturu izvietojumu buferu stūros (gan priekšā, gan aizmugurē) maksās dārgi gan apdrošinātājiem, gan lietotājiem KASKO prēmijas palielinājumā. Tās ir pirmās vietas, kas cieš pilsētas satiksmē! Papildus jau pazīstamajiem “labumiem” ir parādījies jauns – digitālā atslēga. Tesla jaunievedumi liek arī pārējiem ražotājiem sekot un neatpalikt. Drīz fiziskās atslēgas atradīsies mājās atvilktnēs. Jocīgi, ka korejiešu auto kopā ar korejiešu tālruni Samsung vēl nav atraduši kopēju valodu šī digitālā rīka lietošanai - to sola tuvākajā nākotnē. No Tesla jaunievedumiem jāpiemin arī “kamīna kuršanās” vidus planšetē, kas nenoliedzami nomierina un rada mājas sajūtu pirms vēl tur esam nokļuvuši. Interesanti, ka hibrīda un elektromobiļa vadāmības sajūtas atšķiras. Elektriskā versija ir mīkstāka un komfortablāka gaitā. Par dinamiku runājot, nez vai šodien kādam jāpierāda, ka elektriskais auto ir pārāks pat pār hibrīdiem! Mani pārsteidza Kona “zināšanas” par tikko uzstādītajiem vidējā ātruma radariem. Un tā piedāvāja arī risinājumu – vidējā ātruma aprēķinu, lai nekļūtu pēkšņi par valsts budžeta papildinātāju vairāk nekā gribētos. Paldies par šo! Mazliet mulsina daudzie un nepārtrauktie brīdinājumi par visu ko, kas skan vienādi – atļautā ātruma pārsniegšanu, neskatīšanos uz ceļu. Un pat žāvāšanās uzreiz tiek ilustrēta ar kafijas krūzīti. Es būtu priecīgāks, ja šo kafijas tasīti varētu uzreiz saņemt karstu un kūpošu. No tehniskiem uzlabojumiem EV lauciņā jāmin maksimālās uzlādes jaudas palielinājums no 77 kW uz 100 kW, kā arī neliels gaitas akumulatora ietilpības pieaugums no 64 uz 65.4 kWh. Salīdzinot ar iepriekšējo modeli, ir palielināta dzinēja jauda no 150 uz 160 kW, bet griezes moments ir samazinājies no iespaidīgajiem 395 Nm uz 255 Nm. Uz paātrināšanos līdz 100 km/h tas gan nav atstājis nekādu iespaidu!

Autožurnālists Ingars Tenis uzsver modeļa pieklājīgo sniedzamību ar vienu uzlādi: “Ar šo auto ir tā, ka dizains var izrādīties polarizējošs. Jo īpaši, ja uz mašīnu skatās no aizmugures. Lai gan man kopumā elektriskās Kona ārējais izskats patīk, aizmugure ir stipri dīvaina - tā kā nošļukušas bikšu kabatas, tā kā kāmja vaigi, kas piebāzti ar graudiem. Te uzreiz prātā ienāca Nissan Juke, kura gabarītu radziņi spārnu stūros un galvenie lukturi buferī izskatījās kičīgi. Žēl, ka to nevar teikt par Kona. Bet, ja dizainam izdodas nepievērst lielu vērību, tad Kona ir ļoti patīkams auto. Ļoti solīds, brauc ārkārtīgi maigi, klusi un tai pašā laikā ir visnotaļ dinamisks auto. Un, kas ļoti svarīgi, ar lielo bateriju Konai ir milzīga sniedzamība - no 514 līdz 683 km. Ja pat pieņemam, ka ārā ir auksts un braucam neefektīvi, tie minimālie 514 tāpat izskatās ļoti labi.”

Škoda Enyaq Coupe iV

Toms Timoško, autožurnālists žurnālā “Klubs” vērš uzmanību Škoda Enyaq Coupe iV praktiskumam: “Sākotnēji Enyaq demonstrēja vienu no pilnvērtīgākajiem piedāvājumiem elektroauto lauciņā, taču tagad konkurenti saradušies kā sēnes pēc lietus, pārtrumpojot to tehnoloģiskā ziņā. Enyaq Coupe būs dārgāks par standarta Enyaq, vienlaikus saglabājot visas tā pozitīvās īpašības – praktiskumu, labu sniedzamību un kvalitatīvu interjeru. Būtiskākās to atšķirības ir dizaina estētikā un dažādos akcentos. Skaidrs ir viens – par atraktīvāku pieeju ir jāmaksā. Un jāmaksā daudz. Slīpā jumta līnija pavisam nedaudz ierobežojusi tā praktiskumu, un arī jaunajā veidolā Enyaq kupeja joprojām ir ģimenei draudzīgs auto, lepojoties ar plašu salonu. Realitātē plūdenā jumta līnija nozagusi vien 15 litrus no bagāžnieka. Tas ir daudzums, ko ikdienā nebūs iespējams sajust. 570 – 1610 litru bagāžas ietilpība ir Škoda trumpis un to papildina dažādie “Simply Clever” risinājumi – lietussargs durvju nodalījumā, atstarojošās vestes turētājs, ledus skrāpis bagāžnieka vākā, mantu stiprināmie tīkli un citas atjautīgās fīčas.”

Savukārt Sandris Metuzāls norāda uz plašo telpu pasažieriem aizmugurē: “Daudzi šķendējas par Enyaq stikla jumtu, un būtu interesanti uzzināt, ko par to saka cilvēki, piemēram, Spānijā - cik efektīvi tas tiek galā ar pārāk spilgtu sauli? Taču rudenīgā Latvijas dienā caurspīdīgais jumts drīzāk bija pluss, jo padarīja salonu gaišāku un plašāku. Personīgi man Enyaq (un arī citos VW grupas auto) tracina kliedzošais spidometra displeja un vidus konsoles ekrāna disbalanss. Viens mazmazītiņš, otrs milzum liels - Dāvids un Goliāts, Sprīdītis un Lutausis, nu, un tā tālāk.. Saprotu, ka pie stūres nav obligāti jāliek milzu tāfele, bet nu šis tomēr liekas par mazu, īpaši jau uz tā otra fona. Taču tas arī teju vai vienīgais pārmetums šim auto (nu, labi, vēl arī tā cena), jo visādi citādi Enyaq Coupe iV ir labs braucamais. Akumulatora ietilpība un nobraucamā distance pieklājīga, gaita līgana, dinamika pietiekama. Visvairāk pārsteidza, ka šajā kupejā aizmugurē ērti jūtas pat trīs normāla auguma cilvēki. Arī bagāžnieks neko daudz no ietilpības nav zaudējis, toties kupejas siluets auto uzreiz padara sportiskāku un stilīgāku.”
 
Arī Ingars Tenis stāsta par Enyaq Coupe iV praktiskajām īpašībām: “Iepriekš biju braucis ar oriģinālo Enyaq un arī ar Enyaq Coupe RS. Pirmais, kas nāk prātā, ja salīdzina visas šī modeļa izmēģinātās versijas, ir jāpiekrīt Škoda pārstāvja teiktajam, ka salona komforta un ietilpības ziņā lielas starpības starp standarta modeli un kupeju nav. Tā kā principā vari izvēlēties jebkuru no Enyaq un dabūsi vienlīdz lielu auto ar sev tīkamāko dizainu. Runājot par lietošanu, RS versija šai stāstā ir "pilnīgi cita opera", jo tam ir ap 300 ZS un pilnpiedziņa, kamēr Latvijas Gada auto 2024 konkursam pieteiktā modernizācija ir ar klasisko piedziņu un 204 zirgspēkiem. Kuru izvēlēties? Nu, es teiktu, ka RS ir jēga ņemt, ja vajag pilnpiedziņu un melnos dizaina akcentus, jo ikdienā pilnīgi pietiekama šķiet arī standarta modeļa jauda. Ja tomēr vajag kaut ko vairāk un pie viena arī pilnpiedziņu, bet RS emblēmas nav būtiskas, tad Škoda klāstā ir arī 80x modifikācija (gan Enyaq, gan Enyaq Coupe) ar visiem četriem velkošajiem un 265 ZS. Lai nu kā, es caur un cauri esmu Škoda fans - viss mašīnā ir skaidrs, saprotams, ergonomiski pārdomāts. Ceļa zīmju lasītāju, kas ātrumu automātiski nomet līdz noteiktajiem 50, 70 vai 90, īsti nevar saukt par trūkumu. Tāpēc vienīgais, kas mani izmēģinājuma dienās kaitināja, bija tas, ka mašīnas Apple CarPlay darbojas nepieklājīgi lēni - tu jau esi izbraucis cauri pusei pilsētas, bet mašīna vēl meklē savienojumu un tad vēl prasa nospiest kādas piecas piekrišanas un apstiprinājuma pogas. Mana trīsgadīgā Fabia šajā ziņā ir galvas tiesu pārāka - ieslēdz aizdedzi un faktiski nekavējoties turpini klausīties savu mūziku tai vietā, kur pārtrauci.”

Hyundai Ioniq 6

Par Ioniq 6 stāsta Sandris Metuzāls: “Ar Ioniq 6 rudens pusē kopā pavadīju vienu nedēļas nogali, un to pāris dienu laikā tas pārliecinoši ielauzās manā personīgajā elektromobiļu Top 3. Perfekta vadāmība, ko īpaši labi varēju izmēģināt līkumotajā ceļā no Valmieras uz Cēsīm, sportiska dinamika, negaidīts ekonomiskums un visam pa virsu pilnīga komforta sajūta. Ko vēl vairāk vajag? Pārsteidzoši, taču Ioniq 6 patika arī sievai, kura vispār auto lietās ir diezgan kaprīza, un pat tēvam, kurš ir diezgan izteikts “oldschool” džentlmenis. Protams, ārējais izskats ir gaumes lieta, bet tas man šajā gadījumā īpaši netraucēja. Jo vairāk tādēļ, ka te daļa smukuma ir upurēta aerodinamikas vārdā. Tiesa, mietam ir arī otrs gals - auto ir tik zems, ka tagad pa sniegiem es savā lauku mājā ar to iekšā netiktu. Ja vajag vēl kaut ko pakritizēt, tad pieminēšu klimata kontroli, ko, neejot dziļāk displeja izvēlnēs, pa tiešo tā arī neizdevās noregulēt tā, lai pūstu gaisu tieši tik, cik vajag. Jāpierod arī pie zemā jumta un ļoti slīpā vējstikla, jo pāris reizes, ceļot roku, lai piekārtotu brilles, iebakstīju jumtā.”

Jānis Rapa uzsver Ioniq 6 zemo enerģijas patēriņu: “Sākšu ar dizainu. Ir panākta situācija, ka vienaldzīgo būs maz. Vieniem Ioniq 6 patiks, citiem liksies pilnīgi garām. Man īsti nepatīk, bet automašīnas dizains ir galvenais iemesls tās nelielajam strāvas patēriņam. Pats rudens testos iebraucu mazliet zem 14 kWh/100 km. Arī lielajos testos, kur neviens nedomā par ekonomisku braukšanu, rādītājs bija ap 17 kWh/100 km. Un virsbūvei ir liela loma, jo Hyundai Kona "ēd" vairāk. Salons ir ļoti plašs, ērts, daudz vietas arī aizmugurē. Izdevās saregulēt ērtu sēdpozīciju. Domāju, ka būs labs auto garos pārbraucienos. Auto ir dinamisks un noturīgs uz ceļa. Man patika 360 grādu kameru kvalitāte, nepatika brīdinājumi jau pie mazām novirzēm no atļautā ātruma. Turklāt spalgie brīdinājumi dažkārt bija arī vietās, kur ātruma ierobežojumi jau ir beigušies. Protams, par drošību ir jārūpējas. Kameras sānu spoguļu vietā noteikti nav tā lieta, ko gribētu savam auto. Kolēģi man gan teica, ka pie tā var pierast. Dārgs, bet šajā auto klasē nekā īpaši lētāka nav. Ja neskaita ārējo dizainu un sānu kameras, kopumā auto man patika.”

Raimonds Volonts, “V4motors” valdes loceklis, "STZELNA" valdes loceklis, "LAIA" valdes loceklis stāsta par teicamajām Ioniq 6 braukšanas īpašībām: “Latvijas Gada Auto 2024 lielajā testā Hyundai Ioniq 6 viennozīmīgi ir interesantākais elektroauto. Tā dizains var patikt vai nē, bet tas nav garlaicīgs. Braukšanas kvalitāti gan pa asfaltu, gan grants ceļu var salīdzināt ar Mercedes līmeni. Patīkami pārsteidza ekonomiskums - apmēram 14 kw/h uz 100 km, kas ir ievērojami labāks par šādas klases Eiropas analogiem. Turklāt testos neviens nebrauc ekonomiski. Pie liela ātruma auto uz ceļa jūtas kā pielīmēts. Sēdēšana un ergonomika ļoti ērta. Ātrās piekļuves pogas ir saprotamas un nav bezgalīgi jārakņājas pa planšeti, lai noregulētu, piemēram, klimata kontroles darbību. Vienīgais, kas man liekas par lielu, tā ir cena.”

Laureāti "Latvijas Gada auto 2024" papildu nominācijās:

•    "Latvijas Gada auto 2024 Inovācijas balva" – "Nissan X-Trail";
•    "Latvijas Gada auto 2024 Modernizācija" – "Renault Clio";
•    "Latvijas Gada auto 2024 Dizaina balva" – "Peugeot 508";
•    "Latvijas Ģimenes Auto 2024" – "Dacia Jogger Extreme";
•    "Pilsētas apvidus auto 2024" – "Peugeot 2008"
•    "Latvijas Sportiskākais auto 2024" – "Porsche Cayenne";
•    "Latvijas Premium Auto 2024" – "Porsche Cayenne";
•    "Latvijas Elektroauto 2024" – "Hyundai Ioniq 6";
•    "Latvijas Gada auto 2024 Tautas simpātija" – "Dacia Duster Extreme".

Par "Latvijas Gada auto 2024" tika atzīts "Nissan X-Trail", savukārt iepriekšējos gados laurus plūca "Škoda Fabia" un "Opel Mokka".

Atbalsta: ziņu portāls jauns.lv, Shell Helix motoreļļas, sludinājumu portāls Zip.lv, t/c Mols, iAuto.lv, Latvijas Avīze, Delfi, TV Auto ziņas, Klubs, Dieviete.lv, Jauniauto.lv, LAMB, V4 motors.