Auto un tehnoloģijas

Toyota: iekšdedzes motoriem bija, ir un būs liela nozīme

Auto ziņas

Jauns.lv

Eiropas Savienība patlaban ir pārņemta ar  elektromobilitāti. Plāns jau 2030. vai vēlākais 2035. gadā pilnībā atteikties no vieglajām automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem ir cēls uz papīra, taču sarežgīti realizējams dzīvē. Tāpēc auto ražotāji piedāvā alternatīvus risinājumus oglekļa izmešu pazemināšanai, un viens no tiem ir ūdeņraža auto. 

“Iekšdedzes dzinēji ir svarīgi ceļā uz oglekļa neitralitāti, arvien samazinot izmešus, liekot lietā tehnoloģijas. Taču ir ļoti grūti izslēgt oglekļa izmešus pavisam, ja vien neizmantojam ūdeņradi,” saka Džeralds Kilmans (Gerald Kilmann), Toyota Motor Europe R&D viceprezidents.

Vieglo gāzi automašīnās var izmantot divējādi - gan kā degvielu, gan kā enerģijas nesēju.

“Atjaunojamā enerģija dabā ir nepastāvīga. Ziemā tās trūkst, naktīs tāpat. Tāpēc to nepieciešams uzglabāt. Ūdeņradis nav enerģijas avots, tas ir enerģijas uzglabāšanas veids, tāpēc tas var būt labs risinājums,” piebilst Tibo Pakē (Thiebault Paquet), Toyota Motor Europe degvielas šūnu un piedziņas iekārtu attīstības nodaļas vadītājs.

Ūdeņraža auto Toyota Mirai faktiski ir elektrauto. Degvielas šūnu tehnoloģija pārvērš ūdeņradi un skābekli elektroenerģijā. Vienīgie izmeši ir ūdens. Mirai uzlāde vismaz 600 km aizņem vien 5 minūtes. Bēda vien tā, ka ūdeņraža uzpildes staciju ir maz.

“Ar 92 stacijām Vācijā mēs esam uz pareizā ceļa. Citās valstīs ir 2 līdz 4 stacijas. Pat tik svarīgās valstīs kā Francija jūs varat lieliski braukt ar ūdeņraža auto Parīzē un tās apkārtnē, bet tiklīdz gribēsit doties uz Cote d Azur, būs problēmas. Domāju, ka jāuzlabo uzpildes staciju sektors,” stāsta Ferijs Francs (Ferry Franz).

Ūdeņraža jeb fuel cell automašīnas pagaidām ir pārlieku dārgas, lai būtu pieejamas plašam privāto pircēju lokam. Jaunākais Toyota Mirai maksā sākot ar 67 500 eiro. Tāpēc Toyota jau vairāk nekā 20 gadus piedāvā lielisku zemu izmešu alternatīvu - hibrīddzinēju.

“Hibrīdtehnoloģija ir pieejams un samaksājams elektrifikācijas veids, kas turklāt iespējami pilnīgi izmanto bateriju ražošanas jaudas.”

“Esmu pārliecināts, ka jāizmanto ikviena iespēja samazināt CO2 izmešus. Man šajā gadījumā ir trīs maģiskie skaitļi. Mēs esam saražojuši  vairāk nekā 80 miljonus hibrīdauto. Šie 80 miljoni izmetuši mazāk CO2 nekā 5,5 miljoni benzīna automašīnu, turpretim mūsu izmantotais bateriju apjoms atbilst tikai 60 000 elektrauto. Tātad mēs neesam saražojuši 5,2 miljonus bateriju elektromobiļiem, un tas ir milzīgs oglekļa nospieduma ietaupījums. Hibrīds joprojām ir ārkārtīti noderīgs CO2 izmešu samazināšanai - ātri, vienkārši un jebkur pasaulē."

Toyota mērķis ir 5,5 miljoni elektrificētu automašīnu līdz 2025. gadam, īpaši neizdalot elektromobiļus, degvielas šūnu vai hibrīdauto. Vieta atradīsies visiem.

“Mēs redzam, ka arī citas tehnoloģijas - lādējamie hibrīdi, elektromobiļi un degvielas šūnu auto iemanto arvien lielāku tirgus daļu, tostarp arī mūsu tirdzniecības apjomos.”

Bet kā tad ar visEiropas elektrifikāciju un pilnīgu iekšdedzes dzinēju aizliegumu? Toyota Motor Europe eksperti ir skeptiski - un  ne bez pamata.

“Jaunākie pētījumi par Ameriku liecina, ka 70% pārdoto automašīnu 2030. gadā būs ar iekšdedzes dzinējiem. Ja mēs pārstātu tos ražot tagad, tikai tāpēc, ka Eiropa tā ir izdomājusi, ja mēs pārstātu ieguldīt jaunu motoru attīstībā, mēs nodarītu kaitējumu visas pasaules videi. Jo tad 2035, gadā jums nāktos braukt ar iekšdedzes dzinēju ar tehnoloģiju no 2025. gada.”

“Pieejamība nozīmē elektrifikāciju sasniedzamu plašai sabiedrības daļai. Tāpēc esam cieši pārliecināti, ka hibrīdiem šodien un arī rīt būs ļoti svarīga loma.”