Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Auto un tehnoloģijas

Auto ziņas. Hyundai Kona N tests. Aizraujoša dinamika krosovera čaulā

Auto ziņas

Jauns.lv

Hyundai Kona ir izskatīgs atlētisks krosovers. Vai iespējams to padarīt vēl atlētiskāku? Jā, un tas saucas Hyundai Kona N.

Kona N ir pirmais krosovers Hyundai sporta divīzijas sastāvā. Tam ir visi nepieciešamie vizuālie atribūti, bet zem motorpārsega elš 2 litru turboodzinējs ar 280 ZS jaudu.

“It kā jau nav nekā neparasta, jo mazus krosoverus ar jaudīgiem motoriem esam redzējuši arī agrāk. Tomēr mazās klases krosovers ar tādu pat motoru kā slavenajam i30 N. Tas tomēr ir sava veida izaicinājums,” stāsta Normunds Avotiņš.

Viens no tādiem ir dzesēšana un svaiga gaisa piegāde turbokompresoram. Kona N radiatora reste kopā ar sānu kanāliem ir tik liela, ka priekšā vairs nav vietas pat miglas lukturiem, bet augšmalā ierīkotas trīs papildus gaisa spraugas spēcīgākai, lai motoram būtu vieglāk elpot.

“Pat vēl nezinot kā Kona N brauc, man jau patīk kā tas auto izskatās. Pareizā N krāsa, sarkani akcenti, kārtīgi diski, aizmugurē divas trubas, N burts uz sliekšņa. Runājot par to - klīrenss ir tāds pats kā standarta Konai. Ja nav bažu par 40. profila riepām, tad ar 280 ZS Konu var uzrāpties uz apmales.Zināšanai - Kona N klīrenss ir nedaudz vairāk par 17 cm.”

Lai nebūtu daudz jāgudro, vieglie 19 collu diski ar 235/40 riepām Kona N ir standartā - kā būtībā arī viss pārējais. 395 eiro atsevišķi ļauts piemaksāt tikai par krāsu.

“Katru reizi, kad braucu ar kādu Hyundai N, arvien vairāk iemīlos stūrē. To drīz vien varēs pārdot atsevišķi kā Porsche un Ferrari stūres, ko var nolikt uz plaukta kā interjera priekšmetu. Pats galvenais, ka viss uz stūres ir funkcionāls. Te mēs pārslēdzam braukšanas režīmus, te ir tiešceļš uz ugunīgo režīmu, ekrānā parādās baigās liesmas. Sarkanā poga domāta trasei, jo nospiežot to mēs sākam dumji smaidīt, jo Kona N sāk darīt to, ko normāla Kona nekad nedarītu.”

Normālai Konai var būt arī pilnpiedziņa, taču N modeļiem tādas nav, un nav arī Kona N. Toties N modelim ir tāda pārnesumkārba kādas nav pat 200 zirgspēku Konai.

“Ļoti svarīga lieta tādai mašīnai - piemērota ātrumkārba. Kona N tāda ir. Manuālās transmisijas te nav, tikai 8 ātrumu divu sajūgu DCT, tāds pats kā jaunākajama i30 N. Kārba pielāgojas jūsu braukšanas stilam. Ja ar to nepietiek, ar braukšanas režīma izvēli var ietekmēt kā tā pārslēdzas.”

Pateicoties astoņātrumu DCT Kona N ir arī šis - launch control jeb iekārta sacīkšu startam no vietas. 100 km/h tiek sasniegti piecarpus sekundēs. Wow.

“Ā vēl viena lieta par braukšanas režīmiem. Hyundai N modeļi jau kļuvuši slaveni ar to, ka tiem ir neskaitāmi iestatījumi. Bet atcerēsimies ka Hyundai Kona N ir krosovers. Un tas nozīmē, ka te ir arī bezceļu braukšanas režīmi. Paskat, te ir sniegs, dziļš sniegs.”

Grūti iedomāties, kāpēc gan ar tādu mašīnu kāds līstu dubļos, bet kā rezerve tāds zemes režīms noder. Unikālās piekares ģeometrijas dēļ Kona N mantojusi jau no i30 modeļiem pazīstamo plašo apgrieziena rādiusu. Ziemā no situācijas var iziet vieglāk par vieglu - pievelkot mehānisko rokas bremzi.

Atverot N sadaļu ekrānā skatam paveras teju bezgalīgas iestatījumu iespējas. Vairumam ir vismaz trīs parametri. Lieti noder N Custom režīms, kurā varam palaist vaļīgāk amortizāciju. 

“Pa labu asfaltu ir ļoti labi, pa sliktu diezgan krata, sevišķi aizxmugurē.

Biežāk nepieciešamajām funkcijām, piemēram, stabilitātes sistēmas atslēgšanai Hyundai N atstājis atsevišķu pogu. Tās darbība uzkrītoši atgādina kādu vācu marku.

“Nospiežam vienreiz, parādās ESC Sport, mums ir daļēja stabilitātes sistēma. Paturam nospiestu pogu 5 sekundes, un stabilitātes sistēma izslēdzas pilnībā.”

Vai tas palīdz uzveikt sniegu un ledu? Ne visai. Turpretim diferenciāļa bloķēšanas funkcija gan. Tai pat var iestatīt nostrādāšanas ātrumu un pakāpi. Lai bloķis nostrādātu, jāsaņem drosme un jādod grīdā. Turēta apgriezienos Kona N ir neapturama un neticami aizraujoša.

Secinājumi

Hyundai Kona N  ir ļoti jautrs automobilis. Par spīti dažām īpatnībām tas ir arī viegli vadāms. Jāpierod, ka bāzīte ir īsa un tu sēdi augstāk, bet kādam tas varbūt pat patiks. Ne jau visi grib sēdēt uz asfalta. Jauda vienmēr ir ar jums. Sākumā jāiemācās kā to likt lietā, bet mašīnai ir tik daudz visādu elektronisku un mehāniski pribambasu, kas to var apgūt jebkurš un izbaudīt jautrību ko mašīna dod. Ziemā varbūt mēs gribētu velkošos arī aizmugurējos riteņus, bet tāda tā konstrukcija ir neko vairāk par šo ciparu nevaram gribēt.