Dramatiskais kravu apjoma kritums Tallinas ostā varētu likt rīkoties kardināli
Bizness un ekonomika

Dramatiskais kravu apjoma kritums Tallinas ostā varētu likt rīkoties kardināli

Jauns.lv

Tallinas osta šā gada pirmajā pusē piedzīvojusi visievērojamāko pārkrauto kravu apjoma kritumu, turklāt tā iespaidīgais apjoms – par 20,7% līdz 12,1 miljonam tonnu, varētu būt iemesls kaimiņvalstij ķerties pie radikālām metodēm tranzīta biznesa stiprināšanai.

Jau kopš 2007.gada, kad pēc Bronzas kareivja skulptūras – tautā sauktas par Bronzas Aļošu – pārvietošanas dramatiski nokritās pa dzelzceļu pārvadāto kravu apjoms no Krievijas, Igaunija ir spiesta aktīvi domāt, kā piesaistīt tranzīta kravas. Iemesls, kādēļ kardinālai rīcībai varētu kaimiņvalsts varētu būt izšķīrusies tieši tagad, ir arī iespaidīgais ostas noslodzes kritums.

Lai piesaistītu papildu kravas no Krievijas, Igaunijas dzelzceļa uzņēmums Eesti Raudtee vadītāja amata uzrunājis Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam pietuvinātu personu - jau pirms Latvijas dzelzceļa šefa Uģa Magones aizturēšanas bija sāktas pārrunas ar Sulevu Loo, kurš iepriekš ieņēmis augstu amatu Krievijas prezidenta Vladimira Putina "drauga" Genādija Timčenko uzņēmumu grupā Gunvor Group.

Tālāk sekojošā Magoņa aizturēšana arī notika, kad viņš bija atceļā no Igaunijas, kur tikās ar dzelzceļa nozares uzņēmuma Skinnest īpašnieku Oļegu Osinovski, kurš tiek uzskatīts par bagātāko cilvēku Igaunijā.

Kamēr Latvijas tiesībsargājošās iestādes atklājušas tikai skopas ziņas par Magoņa aizturēšanas iemesliem, lielākais informācijas apjoms šajā lietā nāk tieši no Igaunijas. Osinovska advokāts Saulvedis Vārpiņš arī publiski paziņojis, ka naudu Magonim devis tieši viņa klients, taču tas bijis divu privātpersonu darījums. Kā jau ziņots, pie Magoņa aizturēšanas brīdī automašīnā tika atrasts aptuveni pusmiljons eiro, par ko ir aizdomas, ka viņš vedis kukuli.

Eesti Raudtee padomes loceklis Raivo Vare uzreiz pēc Magoņa aizturēšanas nāca klajā ar paziņojumu, ka Latvijas dzelzceļa vājums saistībā ar Magoņa kā centrālās kontaktpersonas ar augsti stāvošām Krievijas dzelzceļa amatpersonām aizturēšanu varētu būt Igaunijai izdevīga.

Latvijas tranzīta biznesa profesionāļi jau no paša sākuma pauduši aizdomas, ka Magoņa aizturēšana varētu būt bijusi Igaunijas provokācija, lai pagrieztu Krievijas tranzīta kravas savā virzienā.

Iecerētais Igaunijas dzelzceļa uzņēmuma vadītājs iepriekš ir ieņēmis augstu amatu Gunvor uzņēmumu grupā, kuras galvenā darbības joma ilgus gadus bija naftas un naftas produktu tirdzniecība. Viens no Gunvordibinātājiem ir Putinam īpaši pietuvinātais Genādijs Timčenko, kurš pēc ASV sankciju noteikšanas 2014.gadā savus 44% kompānijas akciju formāli pārdeva kompanjonam Torbjornam Tornkvistam.

Līdz ar to uzskatāms, ka iespējamais jaunais Igaunijas dzelzceļa vadītājs kontaktu ziņā Krievijā var izrādīties pārāks par nu jau bijušo Latvijas dzelzceļa valdes priekšsēdētāju Magoni. Kā zināms, tieši Magoņa cieši sakari ar Krievijas dzelzceļa šefu Vladimiru Jakuņinu tika minēti kā nozīmīgs faktors nerūkošajai Krievijas kravu plūsmai caur Latviju, un Latvijas tranzīta eksperti uzskata, ka Igaunija ātri un precīzi reaģējusi uz iespējām, ko paver Latvijas dzelzceļa centrālās personas aizturēšana.

Regīna Zommere/Foto: Diāna Lozko/LETA