BITE aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem, ļaujot aplikācijām piekļūt telefona funkcijām un datiem
Mobilo sakaru operators BITE aicina iedzīvotājus būt vērīgiem un uzmanīgiem, lejupielādējot dažādas mobilās aplikācijas un rūpīgi izvērtēt, kādiem ierīces datiem un funkcijām lietotājs labprātīgi ļauj piekļūt, informē uzņēmumā.
Pēdējā laikā operatora redzeslokā ir bijuši vairāki gadījumi, kad lietotāji, pavirši akceptējot aplikāciju pieprasījumus, vēlāk ir spiesti apmaksāt negaidīti lielus rēķinus par lietotnes slēpti īstenotajām darbībām.
Mobilajām aplikācijām ir nepieciešama pieeja mūsu datiem un dažādām viedtālruņa funkcijām. Piemēram, foto rediģēšanas aplikācijām ir nepieciešama pieeja viedtālrunī saglabātajiem attēliem, savukārt tādām navigācijas lietotnēm kā "Google Maps" ir jāzina mūsu atrašanās vieta, lai tās spētu darboties.
Tomēr, pēdējā laikā BITES redzeslokā ir nonākušas vairākas mobilās aplikācijas, kas, pieprasot un lietotājam neiedziļinoties, iegūst piekļuvi pārāk plašam ierīces funkciju lokam, piemēram, SMS un MMS izsūtīšanas funkcijām, ir radījušas cilvēkiem negaidīti lielus rēķinus.
“Lejupielādējot mobilās aplikācijas, ir būtiski sekot līdzi, kādus datus un funkcijas ļaujam tām izmantot. Lietotnes, kuru mērķis ir slēptas krāpnieciskas darbības, kas balstās cilvēku neuzmanībā, visbiežāk pieprasa piekļuvi informācijai un funkcijām, kas to darbībai patiesībā nav nepieciešamas.
Turklāt bieži vien atlīdzībā pret atļauju izmantot datus vai funkcijas, mobilās aplikācijas piesola to lietotājiem dažādus labumus, piemēram, spēļu valūtu. Apmānot aplikācijas lietotāju un izmantojot tai sniegtās tiesības un piekļuves, tā var veikt slēptas darbības – izsūtīt SMS un MMS, tā veidojot lielus rēķinus, izmantot personīgos datus, lai piekļūtu internetbankas pieejām, ģenerē kriptovalūtu u.tml.
Diemžēl, var būt gadījumi, kur operatora iespējas palīdzēt ir ierobežotas, tāpēc cilvēkiem ir vitāli svarīgi sekot līdzi savu ierīču un datu drošībai,” saka BITES Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una Ahuna - Ozola.
Viņa papildina, ka visbiežāk krāpnieciskas darbības veic un nepamatotu piekļuvi viedtālruņa funkcijām, datiem pieprasa lietotnes, kas nav lejupielādētas, izmantojot oficiālos mobilo lietotņu "veikalus", proti, “Google Play” un “App Store”.
Piemēram, nesen BITE konstatējusi, ka lietotne "NextGen", kas nav pieejama oficiālajos lietotņu “veikalos”, saņemot lietotāja atļauju izsūtīt SMS un MMS, veic masveida to izsūtīšanu jeb “spamu” uz ārzemēm, tādējādi palielinot konkrētā klienta rēķinu par mobilajiem pakalpojumiem.
Lai izvairītos no krāpniecības riskiem un zaudējumiem, ko var radīt neuzmanīga mobilo aplikāciju lejupielādēšana, BITES tehnoloģiju eksperti aicina iedzīvotājus pievērst uzmanību vairākiem būtiskiem drošības faktoriem:
- Lejupielādējot mobilo aplikāciju, cilvēkiem ir rūpīgi jāizvērtē, vai tai tiešām ir nepieciešams piekļūt tādām iespējām kā SMS un MMS izsūtīšana, atrašanās vietas noteikšana, pieeja kontaktiem u.tml. Ja redzams, ka lietotnes darbības nodrošināšanai nepieciešamas pārāk plašas piekļuves tiesības, šādas aplikācijas drošības apsvērumu dēļ nav ieteicams lejupielādēt un izmantot.
- Nezināmās un aizdomīgās aplikācijas ir jāizdzēš no ierīces, izmantojot iestatījumu izvēlni un pilnīgi atinstalējot lietotni, nevis tikai izdzešot lietotnes ikonu no viedtālruņa ekrāna.
- Tāpat, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, piemēram, ievērojama rēķina saņemšanas, ir jāizmanto operatoru sniegtā iespējams pieslēgt izmaksu kontroles rīku, kas neļaus pārsniegt konkrētu rēķina summu.