foto: Evija Trifanova/LETA
Tet apgrozījums pirmajā ceturksnī audzis par 8%
Tet valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.
Bizness un ekonomika
2020. gada 21. aprīlis, 17:50

Tet apgrozījums pirmajā ceturksnī audzis par 8%

Karlīna Timofejeva

2020. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, Tet grupas apgrozījums audzis par 8%, sasniedzot 54,4 miljonus eiro, liecina konsolidētie neauditētie dati. Par 58% audzis arī eksporta apjoms, sasniedzot 8,3 miljonus eiro. Savukārt EBITDA (peļņa no pamatdarbības) gada pirmajā ceturksnī bija 14,9 miljoni eiro. Straujāko pieaugumu piedzīvojusi "Shortcut" lietotne, datortehnikas apkalpošana un būvniecības bizness.

“Neskatoties uz ārkārtas situācijas radīto ekonomisko spriedzi martā, Tet grupas uzņēmumiem ir izdevies uzrādīt labus rezultātus, gan saglabājot pozīcijas pamatpakalpojumiem – interneta un televīzijas nozarē, gan audzējot jaunās biznesa līnijas un eksportu, arvien vairāk uzņēmumiem novērtējot IT ārpakalpojumu nozīmi un iespējas. Valstij nodokļos nomaksāti 12,5 miljoni eiro, un 32,8 miljoni eiro izmaksāti akcionāriem dividendēs par 2019. gadu, tostarp Latvijas Republikai – 16,7 miljoni eiro,” skaidro Tet valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.

Pateicoties plašam vietējā un pasaules aktuālākā satura piedāvājumam, gada pirmajā ceturksnī lielākais pieaugums – 40% – pamata pakalpojumu apgrozījumā bijis Shortcut, savukārt kopējais televīzijas un interneta pakalpojumu apgrozījums saglabājies iepriekšējā gada līmenī. Gada sākums tika uzsākts enerģiski, piedāvājot aizraujošus un vēl nebijušus pašmāju ražojumus – dokumentālās satīras seriālu “Lielie muļķi”, kulinārijas raidījumu “Našķoties”, “Virsnīši Āfrikā” un citus šovus un raidījumus, gan arī aktuālākās  Latvijas un Holivudas filmas – “Klases salidojums 2”, “Džokers”, “Jetijs”, “Lemāna-'66: Lielais izaicinājums” un citas. Martā televīzijas nozarē bija izteikti vērojama ārkārtas situācijas ietekme, jo televīziju kopumā skatījās par 6% vairāk, līdz pat divām reizēm pieaugot laikam, vērojot tieši filmas un seriālus. Jāatzīmē, ka aicinot palikt mājās ārkārtas situācijā, Tet saviem televīzijas klientiem arī dāvināja plašu bezmaksas saturu – gan filmas vecākiem Shortcut bezmaksas filmu kategorijā #paliecmājās, gan bērnu kanālus, animācijas filmas u.c. saturu pašiem jaunākajiem skatītājiem. Arī filmu un seriālu industriju ietekmē koronavīrusa izplatības radītie ierobežojumi, un daļa satura pirmizrāžu tiek pārceltas uz rudeni, tomēr Tet arī 2020.gada otrajā ceturksnī sola jaunus pārsteigumus un pirmizrādes. Jau šobrīd skatītājiem ir pieejamas šogad oskarotās filmas “Parazīts” un “1917”, satīra “Trusis Džodžo”, “Džentelmeņi”, seriāli “Jaunais pāvests 2”, jaunākais HBO seriāls “Skrējiens” un daudzi citi.

“Līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu valstī lielu uzmanību pievērsām, lai saviem klientiem nodrošinātu piekļuvi stabilam un uzticamam internetam, klientiem dāvinājām plašu bezmaksas televīzijas saturu. Tāpat Tet speciālisti ātri, operatīvi un bez maksas izveidoja tālruņus 8303 un 8345, kas līdzdarbojas cīņā pret Covid-19. Savukārt, lai palīdzētu iedzīvotājiem iegūt drošu un uzticamu informāciju par Covid-19,  sadarbībā ar "Tildi" izveidojām virtuālo asistentu "Covidbot", kas šobrīd jau pieejams vairāk nekā 10 pašvaldību un dažādu iestāžu mājaslapās. Redzam, ka šis ieguldījums ir bijis tā vērts, lai atbalstītu sabiedrību laika posmā, kas jāpārvar kopīgi,” skaidro Juris Gulbis.

Šī gada pirmajā ceturksnī augusi arī "Helio Media" kanālu "360TV" un "STV Pirmā!" atpazīstamība un reitingi, pateicoties kvalitatīvam, pašu radītam saturam, kā arī izmaiņām Latvijas televīzijas kanālu piedāvājumā, kas ļāva par 11% audzēt reklāmas biznesu. Ārkārtas situācija, lai arī atstāj pozitīvu ietekmi uz kanālu skatīšanās reitingiem, negatīvi ietekmēs reklāmas biznesu, atspoguļojoties 2020.gada otrā ceturkšņa rezultātos.

Par ceturto daļu jeb 25% augusi tehnikas tirdzniecība. Īpašs pieaugums bija vērojams marta vidū un izskaņā, kad visbiežāk privātpersonas un uzņēmumi iegādājās datortehniku, kas bija nepieciešama, pārorientējoties uz darbu un mācībām no mājām. Vienlaikus ar piemērotu tehnisko nodrošinājumu attālinātam darbam un mācībām būtisks ir stabils un uzticams interneta pieslēgums. Tādēļ Tet saviem klientiem saglabāja rudenī uz laiku dubultoto optiskā interneta ātrumu, savukārt no šīs nedēļas piedāvā arī optisko internetu ar ātrumu līdz pat 1000 Mbit/s jeb 1 Gbit/s, kas ļauj pilnībā bez problēmām vienlaikus attālināti strādāt un mācīties, arī izmantojot apjomīgus failus un materiālus, skatīties vislabākās kvalitātes saturu, spēlēt tiešsaistes datorspēles ar minimālu aizturi un darīt vēl virkni lietu vienlaikus. Tet optiskais internets ir pieejams jau vairāk nekā pusmiljonam jeb vairāk nekā 60% Latvijas mājokļu, un šogad plānots tīklam  pievienot vēl apmēram 5000 mājokļu gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās.

2020. gada pirmajos mēnešos turpināja augt mākoņpakalpojumu tirgus gan Latvijā, gan Eiropā, un arī Tet šī biznesa līnija aktīvi attīstījās. Gada sākumā Tet prezentēja Latvijas un eksporta klientiem jaunāko un jaudīgāko mākoņskaitļošanas platformu "Tet Cloud" un sāka klientu migrāciju. Līdz ar ārkārtas situācijas pasludināšanu marta vidū esošie Tet klienti, kas strādā tiešsaistē un kas jau lietoja mākoņus, sāka palielināt resursu jaudas vidēji par 20%. Palielinoties ieņēmumiem no eksporta tirgiem, par 9% pieaudzis datu centru un par 10% mākoņpakalpojumu apgrozījums.
Vienlaikus pieauga pieprasījums pēc virtuālā privātā tīkla (VPN) un virtuālās darbvirsmas infrastruktūras (VDI) risinājumiem, un Tet, reaģējot uz tirgus tendencēm sāka piedāvāt jaunu pakalpojumu "Tet Distant", lai palīdzētu klientiem nodrošināt biznesa nepārtrauktību, pārejot uz attālinātu uzņēmumu darbības nodrošināšanu. Līdz ar to strauji audzis datortehnikas apkalpošanas apgrozījums – par 73%, programmatūras izstrādes bizness – 11%. Šobrīd īpaši svarīgi ir atbalstīt arī uzņēmumus, kas Covid-19 izraisītās ārkārtas situācijas dēļ piedzīvo biznesa kritumu. Apzinoties, ka tiem  varētu palīdzēt tiešsaistes risinājumi, Tet piedāvājis izmantot savu mākoņu platformu bez maksas uz diviem mēnešiem (līdz 10. jūnijam), maksājot tikai par "Microsoft" SLA licencēm, kas palīdzēs uzņēmumiem ietaupīt līdz 800 eiro.

Turpina augt arī būvniecības bizness – šobrīd tas audzis par 84% salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, un lielākais pieaugums novērojams tieši optikas izbūves projektos Vācijā.