5 ražotāji pieteikušies konkursam par iespēju piegādāt jaunus vilcienus Latvijai
PV jauno vilcienu iepirkumā pieteikušies pieci pretendenti - divi no tiem piedalījās iepriekšējos neveiksmīgajos konkursos, bet trīs ražotāji pieteikušies pirmoreiz.
Bizness un ekonomika

5 ražotāji pieteikušies konkursam par iespēju piegādāt jaunus vilcienus Latvijai

Jauns.lv

AS "Pasažieru vilciens" (PV) iepirkuma par 32 jaunu piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi pirmajā kārtā ir pieteikušies pieci pretendenti, informēja PV pārstāvis Egons Ālers.

Šodien plkst.10 noslēdzās PV izsludinātā elektrovilcienu iepirkuma pirmās kārtas pieteikumu iesniegšanas termiņš. Pieteikumus iesniedza Spānijas uzņēmums "Patentes Talgo S.L" ("Talgo"), Šveices uzņēmuma "Stadler" Polijas meitasuzņēmums "Stadler Polska Sp. z o.o." ("Stadler"), Krievijas uzņēmums "Uraļskije lokomotivi", Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.".

"Stadler" un CAF jau ir piedalījušies iepriekšējos PV vilcienu iepirkumos, bet "Talgo", "Uraļskije lokomotivi" un "Škoda vagonka a.s." iepriekš iepirkumos nav piedalījušies.

"Iepirkuma procedūra tika organizēta ar mērķi uzrunāt iespējami plašu pretendentu loku, paredzot, ka tas mums ļaus iegūt atbilstošu piedāvājumu par vislabāko cenu. Industrijas interese par iepirkumu bijusi augstākā, kāda līdz šim novērota šāda līmeņa iepirkumos Latvijā, un tas apliecina, ka esam izvēlējušies pareizu iepirkuma formu, kas veicina konkurenci un nākotnē nodrošinās iespējami izdevīgākus nosacījumus jauno elektrovilcienu iegādei," norādīja PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Iepirkuma procedūra paredz, ka PV tuvākā mēneša laikā izvērtēs pirmajā kārtā iesniegtos piedāvājumus un nosauks tos pretendentus, kas kvalificējušies otrajai kārtai. Otrajā kārtā pretendenti saņems pilnu tehnisko specifikāciju un 75 dienu laikā tiem būs jāiesniedz atbilstoši piedāvājumi. 2016.gada pavasarī uzņēmums plāno izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu un paziņot iepirkuma uzvarētāju.

Pirmās kārtas nozīmīgākie vērtēšanas kritēriji ir piegādātāju agrākā pieredze, strādājot Eiropas Savienības tirgū, kā arī ar 1520 milimetru platuma sliežu vilcieniem, tāpat pretendentu finansiālā stabilitāte. Konceptuāli vērtēts tiks arī piedāvātais vilciena modelis, tā atbilstība nolikumā definētajām tehniskajām prasībām.

"Iepirkuma mērķis ir būtiski uzlabot pasažieru komfortu, vienlaikus nodrošinot biežāku vilcienu sastāvu kursēšanu noslogotākajās rīta un vakara stundās. Jaunie vilcieni būs ērtāki, pieejamāki un drošāki, tie ātrāk spēs veikt maršrutu, un brauciens būs kluss un patīkams," sagaidāmos jaunos elektrovilcienus raksturoja PV valdes loceklis Māris Bremze.

"Talgo" ir Spānijas vilcienu ražotājs ar pārstāvniecībām ASV, Vācijā, Krievijā, Kazahstānā, Brazīlijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, Indijā un Bosnijā un Hercegovinā. "Talgo" vilcieni tiek ekspluatēti arī Francijā, Itālijā, Šveicē, Portugālē, Argentīnā un Uzbekistānā.

Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" iepriekšējais nosaukums bija "ČKD Vagonka", bet kopš 2005.gada uzņēmums ietilpst "Škoda Holding" koncernā un nosaukumu mainīja 2008.gadā. Pērn "Škoda Vagonka" noslēdza līgumu ar "Lietuvos Geležinkeliai" par trīs divstāvīgu elektrovilcienu sastāvu piegādi. Kopumā Lietuvā ekspluatē jau 10 šādus sastāvus. "Škoda vagonka" elektrovilcieni tiek ekspluatēti Čehijā, Slovākijā, Lietuvā, Ukrainā, bet no 2016.gada tie sāks kursēt Bavārijas federālajā zemē Vācijā.

Krievijas uzņēmums "Uraļskije lokomotivi" tika izveidots 2010.gadā uz "Uraļskij zavod žeļeznodorožnogo mašinostrojeņija" bāzes sadarbībā ar Vācijas koncernu "Siemens". Uzņēmums arī izstrādāja un ražoja speciāli Soču olimpiādei paredzētos vilcienus "Lastočka".

"Stadler Rail Group" piegādā klientu vajadzībām pielāgotus sliežu transportlīdzekļu risinājumus. Grupas uzņēmumi atrodas Šveicē (Altenreina, Busnanga, Vintertūra un Bīle), Vācijā (Berlīne-Pankova, Berlīne-Hohenšenhauzene, Berlīne-Reinikendorfa un Feltena), Polijā, Ungārijā, Čehijā, Itālijā, Austrijā, Baltkrievijā, Alžīrijā un ASV. Grupa nodarbina ap 6000 strādājošo, tajā skaitā 3000 Šveicē. "Stadler" piegādāja vilcienus arī Igaunijai un Baltkrievijai.

Spānijas uzņēmums CAF ir specializējies gan metro, gan tramvaju, gan vilcienu ražošanā. CAF ir pārstāvniecības Vācijā, Francijā, Itālijā, Polijā, Nīderlandē, Lielbritānijā, Ungārijā, Turcijā, ASV, Meksikā, Čīlē, Brazīlijā, Argentīnā, Katārā, Indijā, Malaizijā, Austrālijā un Alžīrijā. CAF apgrozījums pērn sasniedza 1,447 miljardus eiro un koncerns guva 59,7 miljonu eiro tīro peļņu.

Iepirkums organizēts divās kārtās sarunu procedūras veidā. Kā skaidro uzņēmuma vadība, līdz šodienai noritēja iepirkuma pirmā jeb kvalifikācijas kārta, un pretendentu konkrētos konceptuālos risinājumus varēšot vērtēt no šodienas, kad iesniegtie piedāvājumi tiks atvērti.

2016.gada pavasarī uzņēmums plāno izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu un paziņot konkursa uzvarētāju.

Satiksmes ministrijā iepriekš norādīja, ka PV spēs finansēt jauno vilcienu iepirkumu, jo uzņēmuma finansiālā situācija ir stabilizēta un darbības rezultāti uzlabojušies, kā arī izstrādāts plāns pasažieru piesaistei.

Iepriekšējos piecos gados PV jau organizēja divus neveiksmīgus jauno vilcienu iepirkumus.

Šajā iepirkumā PV būtiski mainījis nosacījumus, salīdzinot ar iepriekšējiem, un šajā iepirkumā vēlas iegādāties elektrovilcienus ar 400-450 pasažieru sēdvietām. Iepriekšējos iepirkumos PV vēlējās iegādāties vilcienus ar 250-270 sēdvietām.

LETA/Foto: Rebeka Žeire/LETA