Bizness un ekonomika
2011. gada 11. februāris, 08:51

„Latvenergo” dod naudu neesošu tarifu reklāmai

Jauns.lv

Valsts a/s Latvenergo apmaksāto reklāmu, kurā tiek aizstāvēti jaunie tarifi, izstrādājusi SIA „Repute”, kuras līdzīpašnieks ir „Vienotības” priekšvēlēšanu kampaņas veidotājs Ainārs Ščipčinskis.

Par netiešu ieguvēju no šīs reklāmas kampaņas var uzskatīt arī ekonomikas ministru, minētās apvienības pārstāvi Arti Kamparu, kurš kā nozares ministrs saņem kritiku par gaidāmo tarifu kāpumu. Apšaubāma ir arī valsts uzņēmuma apmaksātās reklāmas lietderība, jo regulators vēl tikai lemj, vai tarifus apstiprināt.

„Latvenergo” valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs nevarēja nosaukt precīzu summu, kāda atvēlēta šai reklāmas kampaņai, bet atzina, ka SIA „Repute” par šo darbu varētu saņemt summu virs 10 000 latu. Viņš par firmas saikni ar ekonomikas ministra pārstāvēto politisko spēku neesot bijis informēts un noliedz, ka līgums slēgts politiska lobija iespaidā.

Kampars atzīst, ka Ekonomikas ministrija (EM), kas ir valsts kapitāla daļu turētāja „Latvenergo”, ir mudinājusi energouzņēmumu informēt sabiedrību par plānoto tarifu maiņu, jo „sabiedrība nezina, par ko ir stāsts”. Bet tas, kādiem līdzekļiem tas darāms, esot paša uzņēmuma izvēle. Ekonomikas ministrs uzsver, ka nav bijis informēts, ar kādu reklāmas aģentūru „Latvenergo” slēgusi līgumu. Tiesa, EM mājaslapā atrodama informācija, ka 2010. gada septembrī ministrija noslēgusi līgumu ar SIA „Repute par informatīvā materiāla „Buklets par mikrouzņēmuma atbalstu” iespiešanu. Šī līguma summa nav liela – 2454,53 lati.

Lai gan publiskajā telpā pret „Latvenergo” plānoto tarifu celšanu dzirdamā kritika vērsta arī pret nozares ministru, Kampars neuzskata, ka šī energouzņēmuma apmaksātā reklāmas kampaņa palīdzētu arī viņa tēla spodrināšanai. „Man pa lielam ar tarifiem nav nekāda sakara, tas ir tīrākais „Latvenergo” bizness – viņi aprēķina tarifu atbilstoši metodikai, nes regulatoram, kas pārbauda, Ekonomikas ministrija viņiem neko nevar norādīt šajā gadījumā, neko nevar ietekmēt. „Latvenergo” ir iesnieguši tarifu plānu, tā ir realitāte, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai būtu jāpasaka - jā vai nē,” uzskata ekonomikas ministrs.

Kampars nepiekrīt, ka būtu ieņēmis pozīciju, kas atbalsta „Latvenergo” jauno tarifu plānu, lai gan elektroenerģijas cenu kāpums esot objektīvs – pēdējos divus gadus uzņēmums neko neesot ieguldījis elektrotīklos, un nesenā energokrīze Latgalē parādot, kādas tam ir sekas. „Tas, ko es gribu, lai iedzīvotāji ir informēti, un šajā krīzes situācijā mēs esam iedevuši Latvenergo uzdevumu izstrādāt kaut kādu elastīgu risinājumu, lai neciestu daudzbērnu ģimenes,” saka ekonomikas ministrs, uzsverot, ka „iet politikānismā” un kritizēt „Latvenergo” iecerēto tarifu kāpumu viņš neesot gatavs.

Saskaņā ar „Lursoft” informāciju, SIA „Repute” 45% daļu pieder firmai MWG, kuras valdes priekšsēdētājs un vienīgais īpašnieks ir Ainārs Ščipčinskis. Cita Ščipčinskim caur SIA MWG pilnībā piederoša reklāmas aģentūra „McCann-Erickson Riga” šovasar veidoja priekšvēlēšanu kampaņu apvienībai Vienotība. Ščipčinskis pērnvasar jūlijā dažus mēnešus pirms vēlēšanām „Vienotībai” ziedojis maksimāli atļauto summu - 18 000 latu. Pērnajā vasarā „Latvenergo” veikusi iepirkumu un noslēgusi ar SIA „Repute” līgumu par komunikāciju pakalpojumu sniegšanu, kura summu neizdevās noskaidrot – gan „Latvenergo” preses pārstāvis Andris Siksnis, gan SIA „Repute” līdzīpašniece Iveta Antonišķe norādīja, ka šāda informācija satur komercnoslēpumu.

Viens no „Vienotības” priekšvēlēšanu kampaņas vadītājiem Edgars Jaunups pirms vairākiem mēnešiem intervijā „Neatkarīgajai Rīta Avīzei” stāstīja, ka Ščipčinska reklāmas aģentūra „McCann Erickson Riga” jau vairākus gadus sadarbojusies ar „Jauno laiku” un patlaban arī ar „Vienotību”. Ščipčinska dāsno ziedojumu viņš skaidroja ar turīga cilvēka un JL un „Vienotības” piedāvātās politikas patriota vēlmi finansiāli atbalstīt Vienotības priekšvēlēšanu kampaņu.

Firmas "Repute" viedoklis

Sabiedrisko attiecību kompānija SIA „Repute” komunikāciju konsultāciju pakalpojumus uzņēmumam AS „Latvenergo” sniedz jau kopš 2010. gada vasaras sākuma, kad abas puses noslēdza sadarbības līgumu, no Latvenergo puses to parakstot tā laika uzņēmuma valdei.

Informē Iveta Antonišķe, SIA „Repute” valdes locekle: „Aģentūras sadarbība ar Latvenergo ir sākusies aizvadītajā vasarā, kad primāri sniedzām konsultācijas par komunikāciju Lietuvas un Igaunijas tirgos, kā arī atsevišķos jautājumos Latvijā. Es apstiprinu, ka aģentūras mazākuma akcionārs ir SIA „MWG”, bet tai nav nekādas līdzdalības mūsu sadarbībā ar Latvenergo. Aģentūra strādā neatkarīgi, līdz ar to kategoriski noraidu jebkādus minējumus par politisko ietekmi šī vai citu projektu ietvaros. Lūgums izvairīties no spekulācijām, atreferējot klaji tendenciozo un neprecīzo pietiek.com informāciju.”

Aģentūras līgums par komunikāciju konsultāciju pakalpojumiem ar Latvenergo ir spēkā vienu gadu.

Pietiek.com/Foto:LETA