TV3 no nākamā gada kļūs par maksas kanālu
Telekompānija SIA "TV3 Latvia" ("TV3") pieņēmusi lēmumu nākamgad pārtraukt raidīt nacionālajā apraidē un kļūt par maksas kanālu, informēja "TV3" ģenerāldirektore Baiba Zūzena.
Zūzena skaidroja, ka iziešana no nacionālās apraides ļaus palielināt kanāla "TV3" pašu saražotās produkcijas apjomu, katru gadu izveidojot vairākus jaunus televīzijas šovus vai raidījumus. Vidēji vienas epizodes pusstundas seriāls vai raidījums televīzijai izmaksā 3000 līdz 4000 eiro (2100 līdz 2800 latu), bet lielie šovi stundā var izmaksāt pat vairāk nekā 10 000 eiro.
Tādēļ galvenie bezmaksas ētera pamešanas iemesli saistīti gan ar nevienlīdzīgo konkurenci ar citiem kanāliem, gan sabiedriskās televīzijas reklāmas tirgus kropļošanu, gan skatītāju lielāku pieprasījums pēc vietējā ražojuma produkcijas.
"Par šādu lēmumu esam ziņojuši jau ilgstoši gan publiski, gan nepubliski, taču līdz pat šim brīdim nav saņemta pozitīva reakcija ne no valdības, ne pārraugošās institūcijas, un nešķiet, ka tās vēlētos kaut ko risināt. Turklāt maksas televīzijas daļa turpina palielināties," uzsver Zūzena.
Par nacionālo apraidi "TV3" ciparu virszemes televīzijas ieviesējam Latvijā SIA "Lattelecom" gadā maksā 650 000 latu.
Pēc "TV3" aplēsēm, 90% skatītāju šis lēmums neietekmēs, jo viņi izmanto maksas televīziju pakalpojumus, sacīja Zūzena. Tādēļ telekompānija aprēķinājusi, ka īstermiņā zaudētā auditorija būs ļoti neliela, bet tendences liek domāt, ka ilgtermiņā tā tiks atgūta.
"No vienas puses, "TV3" vairs nebūs jāpilda savu pienākumi attiecībā uz nacionālā kanāla prasībām, bet, no otras puses - saprotam, ka iedzīvotāji vēlas redzēt vietējo produkciju, tādēļ saturā nekas daudz nemainīsies. Ja nu vienīgi būs vairāk vietējo raidījumu un šovu," sacīja Zūzena.
Patlaban "TV3" tuvāko dažu nedēļu laikā sagatavos nepieciešamos dokumentus Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei par apraides maiņu, kura iepriekš uz "TV3" jautājumiem par šādu iespējamību formāli atbildējusi, ka ir divi veidi, kā to izdarīt, bet par citiem šķēršļiem neko neminēja. Pēc tam kanāls paredzējis pārrunāt līguma maiņas nosacījumus ar "Lattelecom". Taču noslēgtais līgums ir konfidenciāls, tādēļ Zūzena neko plašāk par tā nosacījumu maiņu nevarēja pastāstīt.
Savukārt runājot par reklāmdevēju piesaisti, Zūzena prognozē, ka tā netiks būtiski ietekmēta.
"Reklāmas tirgum jau ir pieredze ar līdzīgiem precedentiem gan tad, kad no bezmaksas apraides izgāja "TV5", gan pērn, kad tirgus mainījās kopumā pēc analogās apraides atslēgšanas. Vēsture rāda, ka situācija stabilizējās un mainījās aptuveni divu līdz trīs mēnešu laikā. Un tāpat kā prognozēju pērn, pēc analogās apraides apslēgšanas palielinājās mazo televīziju īpatsvars, kas ļāva secināt, cik skatītājiem ir nozīmīga vietēji radīta produkcija," stāsta Zūzena.
"TV3" jau sākuši domāt par nākamā gada pavasara jaunumiem, taču patlaban par vēl esot pāragri runāt.
Patlaban bezmaksas apraidē ir arī telekompānija LNT un divi Latvijas Televīzijas kanāli.
Telekompānija "TV3 Latvija" dibināta 1998.gadā.
"TV3" īpašnieks ir starptautiskais raidorganizāciju koncerns "Modern Times Group", kas Latvijā pārstāv arī "TV6", "3+", "New Media", radio "Star FM" un "Viasat".
"Modern Times Group" peļņa pirms nodokļiem šī gada pirmajā pusgadā palielinājusies par 22% un bija 1,352 miljardi Zviedrijas kronu (103 miljoni latu). Pērn šajā pašā periodā uzņēmumu grupa pirms nodokļiem nopelnīja 1,107 miljardus Zviedrijas kronu (84,35 miljonus latu).
Savukārt koncerna apgrozījums palielinājās no 6,467 miljardiem Zviedrijas kronu (492,8 miljoniem latu) 2010.gada pirmajā pusgadā līdz 6,656 miljardiem Zviedrijas kronu (507,2 miljoniem latu) šogad šajā pašā laika periodā.
Kā liecina tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras "TNS Latvia" apkopotā informācija par televīzijas kanālu auditorijām, septembrī "TV3" bija otrs populārākais kanāls, kura vērošanai Latvijas iedzīvotāji veltījuši 13,6% no kopējā skatīšanās laika.
LETA Nozare.lv/Ekrānšāviņš: tv3play.lv