Draudzējies ar akumulatoru, un tas tevi nepievils
Jācer, ka ziema palēnām sāk kravāt ceļa somas, taču no akumulatora daudz kas atkarīgs arī pavasara saulītē un vasaras svelmē. Labāk tomēr ar to būt draugos!
Īsti džeki instrukciju lasa tikai tad, kad nekas cits vairs nepalīdz. Tā ir arī ar akumulatoriem – nopērkam, uzstādam, pievienojam un aizmirstam. Tā, protams, var darīt ja naudas koks regulāri nes labu ražu. Taču, ja augsne nav tik auglīga, tad labāk lieku reizi ar sava automobiļa akumulatoru padraudzēties!
Oficiālais akumulatoru "Yuasa" izplatītājs Baltijas valstīs -
kompānija "APE Motors" - sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes
docentu Gundaru Zalcmani sagatavojusi deviņus ieteikumus, kā
izvēlēties piemērotu akumulatoru Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un
kā pareizi to lietot ikdienā, lai maksimāli palielinātu tā kalpošanas
laiku. Kā arī - piedāvājam iepazīties ar populārākajiem akumulatoru
nepareizas lietošanas gadījumiem.
1. Pārliecinies, ka tava automašīna un visi strāvas patērētāji ir labā
Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs slikts vai nolietots
akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc
pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma,
radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi
noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un
degvielas sistēma.
2. Izvēlies klimatiskajiem apstākļiem piemērotu akumulatoru
Latvijā lielākā daļa lietoto automašīnu tiek ievestas no
Centrāleiropas, kur tās ir aprīkotas ar siltākam klimatam paredzētiem
akumulatoriem. Sekojot ražotāja norādījumiem, tu, visticamāk, atkal
iegādāsies siltam klimatam domātu akumulatoru. Taču mūsu klimata joslā
vislabāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku auksta motora
iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu.
iedarbināšanas strāva
Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora
iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai
mūsu klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora
iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas
ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.
4. Kuros gadījumos svarīga ir akumulatora ietilpība?
Akumulatora ietilpība ir svarīga, ja automašīnas strāvas patērētāji
bieži un ilgi tiek izmantoti pie izslēgta motora. Šajā gadījumā
lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību (ar vairāk
ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem akumulatoriem bieži ir
piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance Resistance).
5. Jaudīgāks akumulators lēnāk izlādējas
Jo jaudīgāks ir automašīnas akumulators, jo izlādes laikā tas
salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc
ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt. Akumulatora jaudu raksturo abi
iepriekš minētie parametri - auksta motora iedarbināšanas strāva un
akumulatora ietilpība ampērstundās.
6. Atceries: akumulators var izlādēties arī pats
Pat ja tavs akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski
izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek
neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas strāvas patērētāji.
7. Akumulators regulāri jāuzlādē papildu
Ja automašīna regulāri tiek izmantota un tās elektroiekārta ir
tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja
automašīna tiek izmantota reti vai arī tā tiek izmantota nelabvēlīgos
apstākļos, tad papildu uzlādi nepieciešams veikt biežāk. Latvijai
raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi
vislietderīgāk ir veikt rudenī, pirms ziemas iestāšanās.
Atceries: akumulatora uzlāde ir sprādzienbīstams process, tāpēc,
akumulatoru uzlādējot, tas obligāti jāatvieno no automašīnas
elektrosistēmas.
Ja automašīnai ir parastais, nehermētiskais akumulators, tad tā
uzlādei var izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos,
pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna
aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar
automātisko lādētāju.
* Īsi pārbraucieni
Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet
sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā
uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai arī vispār
vairs nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators
tiek vairāk vai mazāk bojāts.
* Reta vai ilgstoša automašīnas neizmantošana
Stāvot akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu
akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā
gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt
izraisa neatgriezeniskus bojājumus.
* Pārmērīga akumulatora izlāde
Nedrīkstētu pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā (piemēram, motora
iedarbināšanas laikā) akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC
temperatūrā vai zemāk par 8,4 V 18oC temperatūrā. Tādā gadījumā
obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora uzlāde.
* Pārmērīgi ilga startera darbināšana
Bieži vien akumulatoru pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams
akumulatorā, bet gan pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa
slikts motora vispārējais stāvoklis (zema kompresija), slikts
aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas
tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana.
* Automašīnas lietošana nelabvēlīgos apstākļos
Akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem
(stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad,
ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus strāvas patērētājus - logu un
spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.
* Neapdomīga strāvas patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem
Pirms ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev
tiešām ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi
sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu
dēļ.