Padoms. Viss, ko vajag zināt par auto akumulatoriem
Šķiet, ko gan vajadzētu zināt par akumulatoru? Nopērc, uzstādi un brauc! Tomēr prakse bez teorijas var izrādīties “ilgais ceļš kāpās”!
Oficiālais akumulatoru „YUASA” izplatītājs Baltijas valstīs – kompānija „APE Motors” – sadarbībā ar Rīgas Tehniskās Universitātes Autotransporta institūta docentu Gundaru Zalcmani ir sagatavojuši deviņus ieteikumus, kā izvēlēties piemērotu akumulatoru Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un kā pareizi to lietot ikdienā, lai maksimāli palielinātu tā kalpošanas laiku. Piedāvājam iepazīties arī ar populārākajiem akumulatoru nepareizas lietošanas gadījumiem.
Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma, radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un degvielas sistēma.
2. Izvēlies klimatiskajiem apstākļiem piemērotu akumulatoru.
Latvijā lielākā daļa lietotu automašīnu tiek ievestas no Centrāleiropas, kur tās bieži vien ir aprīkotas ar siltākam klimatam paredzētiem akumulatoriem. Ņemot vērā šo akumulatoru parametrus, Tu, visticamāk, atkal iegādāsies siltākam klimatam domātu akumulatoru. Taču mūsu klimata joslā vislabāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku auksta motora iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu.
Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai mūsu klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.
4. Kuros gadījumos svarīga ir akumulatora ietilpība?
Akumulatora ietilpība ir svarīga, ja automašīnas strāvas patērētāji bieži un ilgi tiek izmantoti pie izslēgta motora (piem., taksometri, apsardzes, policijas, ātrās med. palīdzības automašīnas…). Šajā gadījumā lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību (ar vairāk ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem akumulatoriem bieži ir piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance Resistance).
Jo jaudīgāks ir automašīnas akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt. Akumulatora jaudu raksturo abi iepriekš minētie parametri - auksta motora iedarbināšanas strāva un akumulatora ietilpība ampērstundās.
6. Atceries – akumulators var izlādēties arī pats.
Pat, ja Tava auto akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas strāvas patērētāji.
Ja automašīna regulāri tiek izmantota un tās elektroiekārta ir tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja automašīna tiek izmantota reti vai arī tā tiek izmantota nelabvēlīgos apstākļos, tad papildus uzlādi ir nepieciešams veikt biežāk. Latvijai raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi vislietderīgāk ir veikt rudenī, pirms ziemas iestāšanās
8. Akumulatoru uzlādes laikā tas jāatvieno no automašīnas.
Atceries - akumulatora uzlāde ir sprādzienbīstams process, tāpēc, akumulatoru uzlādējot, tas obligāti jāatvieno no automašīnas elektrosistēmas.
Ja automašīnai ir parastais, nehermētiskais akumulators, tad tā uzlādei var izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos, pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna ir aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar automātisko lādētāju.
Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai arī vispār vairs nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators tiek vairāk vai mazāk bojāts.
Reta automašīnas izmantošana
Stāvot akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa neatgriezeniskus bojājumus.
Nedrīkstētu pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā (piemēram, motora iedarbināšanas laikā) akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC temperatūrā vai zemāk par 8,4 V 18oC temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora uzlāde.
Pārmērīgi ilga startera darbināšana
Bieži vien akumulatoru pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams akumulatorā, bet gan pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais stāvoklis (zema kompresija), slikts aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana.
Akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus strāvas patērētājus – logu un spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.
Neapdomīga strāvas patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem
Pirms ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev tiešām ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu dēļ.