Tētis Ēriks pēc operas apmeklējuma: "Kā pasargāt bērnu no šīm piedauzībām?"
Mūsdienu operas iestudējumi prasa no skatītājiem stiprus nervus. Attēlā – Nacionālās operas solisti Krišjānis Norvelis (ar kāju rokā) un Inga Šļubovska Rosīni operas Seviljas bārddzinis mēģinājumā. Viņiem līdzās – operdziedātājs Tansels Akzeibeks, kurš uzstājas operās viscaur Eiropā.
Kultūra

Tētis Ēriks pēc operas apmeklējuma: "Kā pasargāt bērnu no šīm piedauzībām?"

Jauns.lv

Astoņgadīgajai Sabīnei ļoti patīk mūzika, tāpēc krustmāte uzdāvināja biļetes uz Džoakīno Rosīni operu Seviljas bārddzinis. Tēvs ir labs klasiskās opermūzikas pazinējs, taču nogrieztas kājas, galvas un seksa ainas bija kas negaidīts.

Tētis Ēriks pēc operas apmeklējuma: "Kā pasargāt b...

“Patiešām nevarēju iedomāties, ka šajā zināmajā operā ieraudzīsim ko tādu! Tā bija reāla pornogrāfija. Pēc izcila skanējuma uvertīras uz ekrāna sāka rādīt skatus no Kamasūtras,” Kas Jauns Avīzei stāsta šokētais tēvs rīdzinieks Ēriks.

Vismaz mūzika bija laba

“Gan vīriešu locekļi kaujas gatavībā, gan sieviete ar labi apskatāmiem dzimumorgāniem. Skati, kas ir dabīgi laulāto guļamistabā, diez vai ir piemēroti publiskai apskatei operā, jo sevišķi, ja blakus sēž mazā meitiņa. Šī it kā ir māksla. Un tomēr – vai man ir iespēja pasargāt manu bērnu no publiskas neķītrības?” vaicā tēvs.

Par laimi, pornogrāfiskie skati bija redzami tikai īsu brīdi, un meitenīte gribēja turpināt skatīties operu, kuras librets pirms tam ar vecākiem bija pārrunāts un solījās būt interesants. “Es ar šausmām gaidīju, kurā mirklī vēl var parādīties līdzīgi pornogrāfiskie motīvi,” stāsta tēvs. Nepatīkamas bija arī ainas ar nogrieztām kājām, rokām un skapis ar cilvēku galvām – režisors darbību pārcēlis uz Franču revolūcijas laiku.

“Vismaz mūzika bija laba, bet kāpēc tā jāapķēza ar šādu režiju?” piebilst skatītājs. Seviljas bārddzini jaunā veidolā ir iestudējis Aiks Karapetjans, pazīstams ar spēlfilmu Cilvēki tur – par Rīgas mikrorajona padibenēm.

Opera tikai pieaugušajiem?

Jāatzīst, ka skatītāju balsojumā Seviljas bārddzinis ieguvis Latvijas Gāzes Gada balvu operai kā labākais 2010./2011. gada sezonas iestudējums, kā arī Lielo mūzikas balvu 2011 kā Gada uzvedums.

Sabīnes vecākus tas nepārliecina. “Kā lai jaunatnei parāda klasisko operu? Traviatā redzami perversi masu skati, par Karmenu esmu dzirdējusi atsauksmes, kuru dēļ savas meitas tur nevestu. Par Žagara iestudēto Mocarta Dons Žuans man paziņa stāstīja, ka lielisko mūziku varējusi baudīt tikai aizvērtām acīm,” saka meitenes māte.

“Iespējams, mūsu vaina ir, ka pirms operas apmeklējuma rūpīgi internetā neizpētījām atsauksmes, bet kopīgi ar meitiņu lasījām grāmatu Operu libreti. Mums prātā nevarēja ienākt, ka arī šī opera ir papildināta ar tikai pieaugušajiem paredzētu saturu.”

Plika tante uz skatuves

Nacionālās operas interneta lapā atsauksmes ir dažādas. Daudzas ir slavinošas, taču Daina raksta: “Līdz šim nebiju dzirdējusi, ka LNO nolēmusi aktīvi iesaistīties dzimumaudzināšanā (..) daudz pirmsskolas un skolas vecuma bērnu, (..) uz priekškara skati no Kama Sutras. Vismaz man personīgi 1. cēliens sabojāts.”

Nav pirmā reize, kad vecākus satriecis Operā redzētais. Piemēram, kāda jauna ģimene ar četrus un sešus gadus vecām meitām pirmajā starpbrīdī steigšus pameta Andreja Žagara iestudēto Traviatu. Vecākā meitene bija neizpratnē, kāpēc tante gandrīz plika skraidīja pa skatuvi.

Pieaugušo žanra operas atļauts apmeklēt no 8 gadu vecuma

Nacionālā opera atzīst, ka Seviljas bārddzinis nav visai ģimenei domāta izrāde. Vienlaikus operas noteikumi ļauj pieaugušo žanra izrādes apmeklēt arī bērniem, sākot no astoņu gadu vecuma.

Nacionālās operas noteikumi paredz, ka uz pieaugušo dienas un vakara izrādēm pirmsskolas vecuma bērni netiek ielaisti, Baltā nama viedokli skaidro operas preses sekretāre Aiga Sprindža. Sabīnei formāli tas nav liegts, jo viņai ir jau astoņi gadi.

Pirms iegādāties biļetes uz izrādi, vecāki aicināti paši jautāt Operas kasē vai interesēties informatīvajos resursos, vai šī izrāde būs piemērota viņu bērnam. Tiesa gan, Operas interneta lapā nav īpaši norādīts, ka Seviljas bārddzinis nav piemērots bērniem. Tomēr vecākiem ieteicams ne tikai izlasīt operu libretus, bet arī iepazīties ar mūsdienu režijas aprakstu LNO interneta lapā. Tas ļautu izvairīties no šokējošiem pārpratumiem.

Atsaucas uz mākslinieka brīvību

“Protams, ņemsim vērā skatītāju ieteikumus un domājam par noteikta vecuma ierobežojuma norādīšanu katrai izrādei,” sola operas vadība. Tuvākās LNO izrādes, kuras paredzētas visai ģimenei, ir baleti Karlsons lido... un Riekstkodis, kā arī speciāli izglītības projekti bērniem Spēlēsim operu un Mūzikas skaņas.

Operas vadību nemulsina fakts, ka bērniem no astoņu gadu vecuma pieejamā izrādē redzamas stipri erotiska satura ainas. Eiropas Savienībā ar likumu tiek aizsargāta mākslas un mākslinieka pašizpausmes brīvība – tāda ir operas nostāja. “Tomēr mēs patiesi priecājamies par vecāku vēlmi iepazīstināt jauno paaudzi ar klasiskās mākslas vērtībām mūsdienīgā interpretācijā. Gaidīsim vecākus ar bērniem uz LNO izrādēm visai ģimenei,” teikts atbildē.

Sabīnes tēvs gan ir citās domās: “Es tiešām gribēju savu meitu iepazīstināt ar klasisko operu, bet ne jau šādā interpretācijā.” Viņš apsver domu nākamreiz labāk apmeklēt kino, kur rāda tiešraides no pasaulslaveniem opernamiem un joprojām tur cieņā klasiskās vērtības. “Vienīgi tad meita neredzēs ne orķestra bedri, ne smalku kafejnīcu,” nopūšas Ēriks.

Sarunas grimētavās pirms Seviljas bārddziņa izrādes
Maija Puķīte/ Foto: Lita Krone/LETA