FOTO: Noslēdzies vērienīgs Rīgas ostas infrastruktūras un militārās mobilitātes uzlabošanas projekts
Līdz ar akvatorija padziļināšanas darbu pabeigšanu kuģu pieejai pie jaunizbūvētā SIA "Baltic Container Terminal" kuģu piestātnes pagarinājuma, 2024. gada decembrī veiksmīgi realizēts pēdējais posms Rīgas brīvostas pārvaldes projekta “Duālas izmantošanas transporta infrastruktūras kapacitātes palielināšana, veicot auto/dzelzceļa un piestātnes infrastruktūras modernizāciju” īstenošanā. Tādējādi sekmīgi pabeigts ES līdzfinansētais projekts, kura mērķis ir būtiski uzlabot Rīgas ostas infrastruktūru un komerciālo konkurētspēju, kā arī stiprināt sabiedroto militāro mobilitāti, kas ir īpaši būtiska valsts bruņotajiem spēkiem un Latvijas starptautiskajiem militārajiem partneriem.
Projekta ietvaros paveiktais ir nozīmīga daļa no Rīgas ostas attīstības plāna, kas paredz izveidot Kundziņsalu par mūsdienīgāko ostas teritoriju ar digitalizētu un automatizētu, ostas klientu prasībām atbilstošu loģistikas infrastruktūru. Kopā ar jaunā satiksmes pārvada izbūvi uz Kundziņsalu un mūsdienīgākā ostas caurlaides punkta izbūvi, šī projekta gaitā veiktā infrastruktūras modernizācija sekmēs ostas industriālo teritoriju attīstību un jaunu komersantu ienākšanu Rīgas ostā.
Projekta īstenošana ietvēra vairākus savstarpēji saistītus un secīgus infrastruktūras izbūves posmus. Jau 2023. gadā pēc Rīgas brīvostas pārvaldes pasūtījuma realizēts projekta pirmais posms - auto un dzelzceļa tilta pār Sarkandaugavu pārbūve. Tilta pārbūves gaitā tika atjaunota tilta nesošo būvkonstrukciju daļa, paredzot drošu tilta šķērsošanu gan autotransportam un dzelzceļa transportam, gan arī gājējiem. Uzstādīts arī dekoratīvs apgaismojums tilta metālkonstrukciju izgaismošanai diennakts tumšajā laikā. Vienlaikus pagājušā gada nogalē tika pabeigts arī nākamais projekta posms - autoceļa pārbūve no rekonstruētā tilta līdz SIA “Baltic Container Terminal” teritorijai Kundziņsalā.
“Projekta īstenošanas rezultātā esam būtiski uzlabojuši satiksmes infrastruktūru Kundziņsalā, kurā šobrīd top aktīvākais ostas kravu loģistikas centrs. Par iespējamu nobāzēšanos Kundziņsalā interesi izrādījuši arī vairāki liela mēroga projektu attīstītāji, kas meklē vietu atjaunīgās enerģijas projektu, piemēram, vēja enerģijas vai to komponenšu ražotņu, būvniecībai. Vienlaikus līdz ar projekta realizāciju esam devuši svarīgu ieguldījumu Latvijas valsts drošības stiprināšanā un militārās mobilitātes paaugstināšanā, pilnveidojuši ostas savienojamību ar Ādažu militāro bāzi,” akcentē Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.
Ņemot vērā, ka ostas termināļos Kundziņsalā ik dienas tiek apkalpots vairāk 1000 kravas auto vienību, uzlabojot kravu apkalpošanas ātrumu un ceļu infrastruktūru, tiek mazināti kravas auto sastrēgumi un laiks, ko kravas auto pavada ostā, tātad samazināta arī kravas transporta plūsmas ietekme (trokšņi, putekļi) uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti Kundziņsalas dzīvojamajā rajonā.
Šovasar tika pabeigti darbi projekta sadaļā, ko realizēja SIA "Baltic Container Terminal" - kuģu piestātņu līnijas pagarināšana. Ostas lielākajā konteinerterminālī tika pārbūvēta piestātne, izbūvējot papildu posmu, un pagarinot to par 57,3 metriem. Rezultātā BCT piestātņu līnija, kas apvieno trīs piestātnes, šobrīd kopā sasniedz 506,3 metrus.
Turpmāk pie "Baltic Container Terminal" piestātnēm varēs vienlaicīgi pietauvot un apkalpot divus lielus kuģus - konteinerkuģus, kravas prāmjus vai militāros kuģus, kā arī pietauvot īpaši lielus kuģus, kuru garums sasniedz 340 metrus. Tiks paātrināts kravu iekraušanas un izkraušanas process terminālī, kas paaugstinās termināļa darba efektivitāti un komerciālo konkurētspēju. Ņemot vērā, ka BCT ir viens no nozīmīgākajiem ostas termināļiem, kas atbilstoši NATO prasībām nodrošina sabiedroto militārās tehnikas un ekipējuma loģistiku, paātrinot kuģu apkalpošanu, tiek veikts ieguldījums arī mūsu valsts militārās mobilitātes paaugstināšanā.
Šī gada laikā pēc Rīgas brīvostas pārvaldes pasūtījuma pabeigti būvdarbi un nodota ekspluatācijā arī pārbūvētā dzelzceļa pārbrauktuve Uriekstes ielā pie ostas kontrolposteņa uz Kundziņsalu, kas uzlabos komerciālo un militāro kravu plūsmas ātrumu, kā arī jauna savienojoša ceļa izbūve no "Baltic Container Terminal" līdz transporta stāvlaukumam Kundziņsalas teritorijā.
Rīgas ostas infrastruktūra
2024. gada decembrī veiksmīgi realizēts pēdējais posms Rīgas brīvostas pārvaldes projekta “Duālas izmantošanas transporta infrastruktūras kapacitātes palielināšana, veicot auto/dzelzceļa un ...
Iecere par projektu tapa 2022.gada sākumā, kad tika uzsākti izpētes un projektēšanas darbi, kas rezultātā bija par pamatu pieteikuma iesniegšanai CINEA ar lielu gatavības pakāpi. Rezultātā 2023.gada maijā tika noslēgts trīspusējs līgums starp Rīgas brīvostas pārvaldi, Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru (CINEA) un privātu konteineru termināļa operatoru Kundziņsalā SIA “Baltic Container Terminal”. Tā mērķis - pilnveidot ostas infrastruktūru Kundziņsalā, lai paaugstinātu Rīgas ostas komerciālo konkurētspēju, vienlaikus uzlabojot Latvijas militāro mobilitāti un aizsardzības spējas.
Projekts tika īstenots ar CINEA līdzfinansējumu Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta Militārās mobilitātes programmas ietvaros. Projekta kopējais investīciju apmērs ir 12,51 miljons eiro, no kuriem 50% veido CINEA piešķirtais līdzfinansējums.