Viedoklis: ierēdņi, kuri ne par ko neatbild
foto: Rojs Maizītis/Jauns.lv
Dans Titavs.
Viedokļi

Viedoklis: ierēdņi, kuri ne par ko neatbild

Dans Titavs

Jauns.lv

"Rail Baltic" finansiālās problēmas mums parāda interesantu ainu - izrādās, Latvijas gadsimta projektu vadījuši cilvēki, kuri ne par ko īsti neatbild. Turklāt šajā gadījumā nevaram runāt par to, ka vainīgi būtu politiķi vai slikti apmaksāti ierēdņi, uzskata "YouTube" kanāla "Titava laboratorija" vadītājs Dans Titavs.

Viedoklis: ierēdņi, kuri ne par ko neatbild...

Parlamentārā izmeklēšanas komisija "Rail Baltic" lietā atklājusi daudz ko interesantu. 2013. gadā tika izstrādāts projekts, kas paredzēja būvēt vienkāršu dzelzceļa līniju, kas savienotu visas trīs Baltijas valstis, iztiekot bez kaut kādām "ekstrām". Bet tad daži ierēdņi - uzveru, nevis politķi, bet ierēdņi! - nospieda par četriem miljoniem eiro pasūtīt vēl vienu pētījumu, kas ļautu šajā projektā ielikt iekšā vēl kaut ko. Tā arī izdarīja un papildināja projektu ar Centrālo staciju, Rīgas lidostu un vēl kaut kādu apli, kas to visu pamatīgi sadārdzināja. Valdība to tā līdz galam īsti laikam nesaprata vai negribēja saprast, taču cerēja, ka gan jau Eiropa par to visu samaksās.

Lielākā problēma šajā visā ir tā, ka politiķi projektu kārtīgi neuzraudzīja, atstājot visu ierēdņu ziņā. Ierēdņi bija tie, kas visu izdarīja. Un reālā vara valstī pieder tieši ierēdņiem, nevis politiķiem. Kā redzam "Rail Baltic" gadījumā, te ierēdņi veica izmaiņas projektā, kas nebija balstītas veselajā saprātā, turklāt nezinot, kur tam visam ņemt naudu. Tie nav nekādi neizglītoti un slikti apmaksāti zemākā līmeņa ierēdņi. Nē, šāda līmeņa ierēdņiem jau kopš 2103. gada alga ir +/- 5000 eiro mēnesī. Ir ļoti interesanti pētīt amatpersonu deklarācijas. Piemēram, cilvēks sāk kā kādas ministrijas referents, kuram nepieder nekas. Bet tad, tiekot amatā "Rail Baltic" vai līdzīgā uzņēmumā, dažu gadu laikā parādās dzīvoklis vai māja, zeme, mašīna un laba alga. Tādēļ te mēs nevaram runāt, ka pie visa būtu vainīgi slikti apmaksāti un neizglītoti ierēdņi.

"Rail Baltic" gadījumā ļoti uzskatāmi varam redzēt, kam īsti Latvijā pieder vara. Protams, mēs varam lamāt partijas, taču politiķiem tomēr ir politiskā atbildība un viņiem ir jārēķinās ar sekām. Ierēdņu un "Rail Baltic" gadījumā redzam, ka nav neviena, kurš būtu par kaut ko atbildīgs - sak, mums tā vienkārši sanāca! Var jau būt, ka beigās kādu arī atradīs, taču ko gan tas dod visiem mums, kuriem par to būs jāmaksā? Es nedomāju, ka te politiķi spieda ierēdņiem kaut ko darīt; nē, drīzāk jau viņi gāja pie politiķiem ar ieteikumiem darīt tā un šitā. Bet mums visiem tas izmaksās ļoti dārgi.