foto: LETA
"Rail Baltica" projekts: Ko nevar celt, to nevar nest!
"Rail Baltica" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas spāru svētki.
Viedokļi
2024. gada 17. jūnijs, 18:04

"Rail Baltica" projekts: Ko nevar celt, to nevar nest!

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

“Rail Baltica” projekts visu pagājušo nedēļu tricināja informatīvo telpu. Valdība kaut ko atskaitījās, kaut ko Saeimā stāstīja, “Rail Baltica” vadība visu ko pauda, ka projekts esot ekonomiski pamatots. Valsts kontrole tikmēr paziņoja diezgan bēdīgus revīzijas rezultātus, un tas stāsts patiesībā ir fantastiski labs. Tādā ziņā, ka spilgti redzam, kā Latvijas ierēdņi un politiķi spēj komunicēt ar sabiedrību, kā spēj saprast lielus projektus, kā spēj kaut ko izdarīt jeb nespēj.

Projekts sadārdzinājies. Kāds brīnums!

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens tagad mežonīgā tempā runā, aizstāv “Rail Baltica” un visu laiku grib kaut ko reanimēt un reformēt.

Kā raksta “Wikipedia”, viņš jau kopš 2006. gada nodarbojas ar “Rail Baltica” projektu – kopš tā laika, kad viņš bija diplomātiskajā dienestā Zviedrijā. Briškens ir strādājis uzņēmumā “Rail Baltica” un nopelnījis tur kopā 470 000 eiro. Viņš bija padomes loceklis un stratēģijas veidotājs, atbildīgs par komercializāciju un vēl kaut ko – tas ircilvēks, kurš tieši šo projektu vadīja.

Tagad viņš brīnās, kā tas nākas, ka projekts sadārdzinājies? Izrādās kāds Linkaits nav kaut ko ziņojis Kariņam, tāpēc neviens nesaprot, kur nauda palikusi un tā tālāk. Tālis Linkaits, ja kas, nav ministrs jau pusotru gadu.

Nevērtēju Linkaiti kā darbīgu politiķi, un tiešām nebija saprotams, ar ko viņš nodarbojās, bet nu tomēr... Pārmest viņam, ka viņš nav informējis valdību? Tagad, kad sen jau ir cita valdība un cits ministrs? Tas izklausās komiski.

“Rail Baltica” izmaksu pieaugums nenotika vienā dienā, “Rail Baltica” projekts ir ļoti sens, un cenas auga pamazām.

Un ir tik patīkami arī skatīties, kā vāvuļo “Jaunās vienotības” politiķi. Sākot ar premjeri Eviku Siliņu, kura pauž, ka šis projekts ir izaudzis no bērna bikšelēm un tagad tas ir pieaudzis projekts, un tam vajag labu saimnieku.

Bet tas taču ir projekts, kura vērtība ir desmiti miljardu eiro, tas ir projekts, par kuru runā un vada jau desmitiem gadus. Premjere pabija arī Igaunijā un Lietuvā, un mēģināja virzīt lietas uz priekšu, taču tās nekust uz priekšu arī Igaunijā un Lietuvā.

Nezinīši uz Mēness

Un tad vēl arī bijušais premjers Krišjānis Kariņš piepeši paziņo, ka nezināja, ka projektā būs jāmaksā arī Latvijas nauda.

Arvils Ašeradens, kurš ne jau pirmo reizi ir ministrs, arī domājis, ka “Rail Baltica” tiks būvēta par Eiropas un ne Latvijas naudu.
Kariņa kungs un Ašeradena kungs, ieejiet “Rail Baltica” mājas lapā un izlasiet! Līdz 85% finansējuma maksā Eiropas Savienība, pārējo maksā nacionālie budžeti. Ja izdevumi izaug, piemēram, līdz 10 miljardiem, tad izrēķiniet, cik ir 15%! Tas ir ļoti skaidri uzrakstīts “Rail Baltica”  mājas lapā, sen, ļoti sen. Līdz ar to tur īpašs ziņojums nav nemaz vajadzīgs – vienkārši Ašeradenam un Kariņam bija jāsaprot un jālas dokumenti.

Pašlaik aktuāls ir stāsts, ka Satiksmes ministrija neinformēja valdību, un valdība nezināja, kas tajā projektā notiek.

Mums notiek gadsimta projekts, mēs būvējam stacijas, mēs dzenam pāļus Daugavā. Briškena kunga ideja bija novadīt dzelzceļu līdz lidostai, ko viņš deklarē kā savu lielu sasniegumu. Un tagad izrādās, ka “čušš” - nekas nesanāk. Un visi brīnās, kā tā ir sanācis.

Briškens, 470 000 eiru un “Rail Baltica”

Es nevaru iedomāties Repšes, Šķēles, Kalvīša un citu premjeru valdības, kuriem šis projekts nebūtu darba kārtībā katru dienu. Ministrs atskaitītos vismaz katru mēnesi, kas tur notiek, kāda ir virzība ar būvniecību, kādi līgumi ir noslēgti, kādi normatīvie akti tiek pieņemti, kāda ir virzība ar zemju atsavināšanu ar budžetu u.tt..

Absurds, kas notiek ar “Rail Baltica” ir Latvijas un arī Lietuvas un Igaunijas izgāšanās eksāmenā, pierādījums mūsu dārgi apmaksāto ierēdņu  mazspējai . Pat, ja mums iedod naudu, tad nespējam to apsaimniekot un uzbūvēt vajadzīgo objektu.
Dzelzceļš pasaulē ir jau divus gadsimtus, tā nav nekāda kvantu mehānika, uzbūvēt dzelzceļu. Tas nav nekas mega sarežģīts un jauns, jā, tas ir dārgi, bet tas nav tā, ka pirmo reizi pasaulē Latvijā būvē dzelzceļu. Smieklīgi, ka trase vēl nav uzbūvēta, bet tiek jau būvēta lidosta, stacija, tilts. Lai gan var iznākt tā, ka dzelzceļš starp lidostu un staciju nemaz netiks būvēts.

Briškena kungs, uzņemieties atbildību un atzīstiet, ka nespējat šo projektu vadīt gaidīt, ka Jūs atmaksāsiet no “Rail Baltica” saņemtos 470 000 eiro ir naivi bet nu tomēr padomājiet…
Runājot ar cilvēkiem, kuri kopā ar viņu ir strādājuši, esmu dzirdējis, ka Briškens lieliski prot kaut ko prezentēt, lieliski prot runāt, pārliecinoši apsolīt, taču absolūti neko nespēj darīt.