“Auto seksisma” lietā uzvarējusi taisnība. Saeimas deputāts Kulbergs nav vainojams avārijā
Pēc sešiem mēnešiem un trīs dienām, neskaitāmām ekspertīzēm, liecinieku liecībām, mērījumiem un izvērtējamiem pieņemts nepārprotams lēmums, ka nu jau par Saeimas deputātu kļuvušais Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs nav vainojams avārijā.
“Pēc 36 pavadītām dienām reanimācijā un slimnīcā, sešām operācijām un vēl vairākām priekšā, 5 mēnešiem ratiņkrēslā un turpmākos mēnešus uz kruķiem un ilgstošu rehabilitāciju, varu beidzot būt morāli atvieglots par acīm redzamu taisnīgu lietas iznākumu!” “Facebook” pavēstījis Kulbergs.
Visu izšķir krāsa un marka...
1. maijā viņš Ropažu novadā starp Juglas ciemu un apvedceļu netālu no Mazās Juglas piedzīvoja frontālu sadursmi ar kādas sievietes vadītu “Volvo V70”, kas iebrauca pretējā joslā. Kulbergs bija pie stūres sarkanam “Mitsubishi Lancer Evolution IV”, un tas bija pietiekams iemesls, lai daudzi izlemtu, ka vainojams tieši viņš.
“Auto seksisms izpaudās pilnā krāšņumā, kur mūsu sabiedrība, bez apstākļu noskaidrošanas, izvirzīja apsūdzību sarkanam sporta auto, jo “Volvo V70” jau pēc definīcijas nevar būt vainīgs ar sievieti pie stūres,” raksta Kulbergs. “Frontālā sadursme bija tieši ritenis ritenī, kas ir sliktākā iespējamā avārija, kādu varat pieredzēt, jo vecākiem auto šī ir vārgākā vieta.”
Sievietes tuvinieki meklēja lieciniekus un publiski vainoja Kulbergu gan avārijas izraisīšanā, gan agresīvā braukšanā, turklāt netrūka līdzjutēju. Piemēram, šis komentārs no “Facebook”: “Vienkārši džeks grib nogrūst vainu uz sievieti, lai dabūtu apdrošināšanas naudu mašīnai.” Iežēlināšanai par labu nāca fakts, ka volvo bija atradusies ģimene – trīs pieaugušie, divi bērni un vēl suns.
Savu vainu sieviete neatzina, līdz prokurors izvirzīja viņai apsūdzību, tikmēr Kulbergs nebija tiesīgs vērsties pēc apdrošināšanas, palika bez auto un sedza tūkstošiem eiro lielus medicīnas un advokāta izdevumus no savas kabatas.
Tomēr ekspertīzē secināts, ka sadursmes brīdī volvo ātrums bijis ap 90 līdz 100 kilometru stundā, bet “Mitsubishi” – 40 līdz 45 kilometri, “kas nozīmē, ka man izdevās ievērojami samazināt braukšanas ātrumu, kas izšķīra to, ka paliku dzīvs un, iespējams, varēšu atkal staigāt”.
Visdrīzāk aizmiga
Neskatoties uz Kulberga autosporta pieredzi, no sadursmes izvairīties nevarēja – tas bija pāris sekunžu jautājums, jo “neloģiskos apstākļos ātrā ātrumā pretējā joslā pēkšņi frontāli braucošam auto sagatavoties nebija iespējams”.
Par avārijas iemesliem viņš spriež, ka, iespējams, sieviete vienkārši aizmiga pie stūres un līkumā taisni iebrauca pretējā braukšanas joslā. Viņa pati neko neatceroties no sadursmes mirkļa.
“Ja Latvijā uz šosejām būtu ribjosla centrālajā līnijā, daudzas avārijas nenotiktu neuzmanības, aizmigšanas u.c. gadījumos. Atjaunojot asfalta segumus, tam jākļūst par standartu, kā tas ir Lietuvā un Igaunijā,” norāda Kulbergs. Tagad kā deputātam viņam ir vēl plašākas iespējas nākt klajā ar savām likumdošanas iniciatīvām.
Atziņas pēc avārijas
* Nopērciet videoreģistratoru – tas pasargās no milzu izmaksām, laika patēriņa, būs iespēja pierādīt savu nevainību.
* Brauciet ar modernu, jaunāku auto – aktīvās un pasīvās drošības sistēmas ir galvastiesu pārākas par 90. un 2000. gadu auto, par vecākiem spēkratiem nerunājot. Aktīvā piestūrēšana, avārijas bremzēšana, līniju asistents, distances kontrole, aizmigšanas sensors – tie visi var glābt dzīvību.
* Pērciet OCTA+ (nevis parasto OCTA) un veselības apdrošināšanu. OCTA+ ir iespēja pēc negadījuma prasīt novērst defektus pie sava apdrošinātāja, nevis vainīgā.
* Esam uzmanīgi uz ceļa, viena sekunde var būt liktenīga!
* Vienmēr piesprādzējieties.
* Ja esat vainīgs, atzīstiet to laikus, jo pretējā gadījumā jūsu izredzes vienoties par mierizlīgumu var būt daudz vājākas.