Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Jau teju nedēļu vairāki simti cilvēki Rīgas-Jelgavas šosejas malā dzīvojošajos ciematos spiesti riskēt ar dzīvību, lai tiktu uz sabiedrisko transportu, vai arī spiesti sēdēt pašizolācijā. (Foto: Aculiecinieka foto)

Cilvēki sašutuši: bērni un sirmgalvji Dalbē netiek pāri Jelgavas šosejai; par drošību ilgstoši neviens neliekas ne zinis 1

Novadu ziņas
2021. gada 16. decembrī 16:59 2021. gada 16. decembrī 16:59
  Jauns.lv
Pirms 12 gadiem, uzbūvējot gājēju tiltu pāri Rīgas-Jelgavas ātrgaitas šosejai pie Dalbes un slēdzot gājēju pāreju, tika domāts par viena no “melnā punkta” uz valsts autoceļiem likvidāciju. Nu uz vairākām dienām šis “melnais punkts” kļuva vēl melnāks, jo vairākiem simtiem Dalbes un Pēternieku ciemu iedzīvotājiem ik dienas bija jāskrien pāri šosejai, ignorējot visus ceļu satiksmes drošības noteikumus un riskējot ar dzīvību.

Kopš pagājušās nedēļas nogales, kad tiltā ietriecās kāds šoferītis, kurš no avārijas vietas aizlaidās, tilts slēgts. Un ciema iedzīvotājiem, kuri ar vilcienu vai autobusu gribēja doties uz Jelgavu vai atgriezās no Rīgas, bija jāriskē ar dzīvību, skrienot pāri ātrgaitas šosejai tam neparedzētas vietās.

Likvidē gājēju pāreju, bet tiltu slēdz

Vienīgā iespēja Dalbes iedzīvotājiem kājām tikt pāri Rīgas-Jelgavas ātrgaitas šosejai nu ir slēgta. (Foto: Aculiecinieka foto)

Gājēju tilts atrodas Jelgavas novadā, netālu no Olaines novada robežas, iepretim Dalbes dzelzceļa stacijai. To ik dienas, dodoties gan uz dzelzceļa staciju, gan uz autobusa pieturu, izmanto simtiem Dalbes (Jelgavas novads) un Pēternieku (Olaines novads) iedzīvotāju (abos ciemos kopā mīt ap 500 iedzīvotāju).

2009. gadā Dalbes krustojumā uz Rīgas-Jelgavas šosejas slēdza tur ierīkoto regulēto gājēju pāreju un par teju 2,7 miljoniem eiro (1,884 miljoniem latu) uzbūvēja mūsdienu prasībām atbilstošu (piemēram, ar ratiņkrēsliem paredzētām uzbrauktuvēm) gājēju tiltu. Toreiz valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts ceļi” (LVC) Satiksmes organizācijas pārvaldes direktors Māris Zaļaiskalns teica, ka šajā vietā gājēji ignorē luksofora gaismas un tādēļ ir vajadzīgs tilts: “Gājēji parasti negaidīja zaļo luksofora signālu, gāja pāri ceļam šķērsām un būtībā tas cilvēku drošību neuzlaboja.”

Līdz pagājušās nedēļas beigām viss bija kārtībā, bet nu vairākas dienas vairs nebija ne tilta, ne gājēju pārejas, ne luksofora, vienīgi izmisuši cilvēki ātrgaitas šosejas malā, kuri nezina, kā tai tikt pāri.

Jauns.lv jau rakstīja, ka 11. decembra vakarā kāds nenoskaidrots transporta līdzeklis ietriecās gājēju tiltā un deformēja tās kopni, kā rezultātā to gājējiem slēdza. LVC informē: “Saņemts eksperta atzinums, ka tiltu gājēju satiksmei patlaban nedrīkst izmantot, jo daļa gājēju ietvi nosedzošo režģu trieciena rezultātā izsisti no balstījuma vietām. Lai varētu atļaut gājēju satiksmi pār tiltu, nepieciešams sakārtot no vietas izsisto režģu konstrukciju, kas nosedz gājēju ietvi.”

Nevar bērnu aizvest pie ārsta

Vietējie pauda sašutumu, ka nezina, kā tikt pāri šosejai. Pēternieku iedzīvotājs Pēteris Liepa Jauns.lv pauž:

„Tā vietā, lai salabotu gājēju viaduktu, kas ved pāri Jelgavas šosejai, un pa kuru Dalbes un Pēternieku iedzīvotāji nokļuva uz autobusu un vilcienu, tas ir aplipināts ar zīmēm un lentēm, un neviens to nelabo jau vairākas dienas. Man nav iespējams bērnu aizvest pie ārsta ar vilcienu vai autobusu, jo šoseju šķērsot nav iespējams, tai ir četras joslas un augsts žogs sadalošajā joslā.

Cilvēki riskē un šķērso šoseju apgriešanās vietā, lai gan tas ir ne vien bīstami, bet arī aizliegts. Ar bērnu vai veciem cilvēkiem šāds “manevrs” nav iespējams! Valsts ceļi telefoniski “atkratās”, kā vien var, neviens neko nezina un ne par ko neatbild.

Pastāv reāla iespēja, ka cilvēki turpinās riskēt, lai piekļūtu sabiedriskajam transportam, kas var beigties ar traģisku nelaimes gadījumu. Kā dzīvot vairākiem
desmitiem cilvēku, kā doties savās ikdienas gaitās šajos apstākļos, un no kā prasīt atbildību?”

Katrā ziņā situācija šajā vietā bijusi ļoti bīstama. Jaunieši un citi pārgalvīgi gājēji mēģinājuši pāri slēgtajam tiltam tikt pāri, pārkāpjot aizlieguma zīmes un lentes, pieturoties pie margām, neraugoties uz to, ka daļa no tilta paneļiem jau ir nokrituši vai draud nokrist. Savukārt citi devušies uz apmēram kilometru tālāk esošo pārrāvumu ātrgaitas šosejas divu metrus augstajā žogā, kas domāts, lai tur varētu apgriezties auto, nevis, lai tur skraidītu cilvēki.

“Kas un kā parūpēsies par cilvēku drošību?”

Tikmēr no civilizācijas norobežotie cilvēki Rīgas-Jelgavas šosejas malā internetā pauž savu sašutumu par to, ka tā vietā, lai novērstu avārijas/bīstamo situāciju, nu tiek rīkota iepirkumu procedūra, lai atrastu materiālus, kā to novērst:

Andris Akopyan: “Un kā cilvēkiem no vilciena stacijas nākot tikt uz otru šosejas pusi? Dalbes iedzīvotājiem ļoti aktuāls jautājums.”

Jana Meļba: “Jā, par to gan nav padomāts.”

Ludmila Borzaja: “Kas un kā parūpēsies par cilvēku drošību? Cik ātri atjaunos tiltu???"

Aigars Snikus: “Varbūt nodrošināsim Ceļu policijas ekipāžu, kas nodarbosies ar auto stādināšanu, ja kādam vajadzēs tikt pāri?”

Jamuley: “Interesanti, ka priekš steidzamiem darbiem Valsts autoceļu uzturētājam (VAU) jārīko konkurss priekš materiālu iepirkšanas. Vai gan tomēr pārprasta tā konkursu būtība? Konkurss ir jārīko, lai noslēgtu gadiem ilgu līgumu par pastāvīgu materiālu piegādes nodrošināšanu uz visiem līgumā esošiem gadiem, nevis par katru skavu tagad jauns konkurss jārīko.

Piemēram - ja uzņēmumam ar daudz datoriem sabojājas dators, tad tas nemeklē katram gadījumam jaunu remontētāju, bet gan ir noslēdzis ilgtermiņa līgumu ar datoru apkalpojošu firmu. Ja VAU katram gadījumam taisa atsevišķu konkursu, tad tā ir pamatīga laika izšķērdēšana un arī sadarbības partneriem nav nekādas drošības sajūtas.”

Antons Priednieks: “Birokrātija rullē!”

d3v4wk1kjj4tr4j: “Nevis rīkojas, bet atrakstās. Jo, ja rīkojas un varbūt neievēro kādu procedūru, var dabūt sukas no Valsts kontroles, bet ja atrakstās un sāk ar iepirkuma procedūru avārijas situācijas novēršanā, tas ir OK… visas procedūras ievērotas. Tikai pusgads līdz avārijas novēršanai…”

Remontēs, bet, kad būs gatavs - nezina

Bērni un sirmgalvji slēgtā tilta dēļ Dalbē netiek pāri Jelgavas šosejai, bet neviens neliekas zinis par neapskaužamo situāciju, jo “birokrātija rullē”. (Foto: Aculiecinieka foto)

Jauns.lv gan LVC, gan Ozolnieku un Jelgavas novadu pašvaldībām jautāja ne tikai par konkrētā gājēju tilta stāvokli, bet arī par to, kā lai cilvēki tiek pāri ātrgaitas šosejai pie Dalbes pagrieziena. Tā arī neviena institūcija nesniedza atbildi – stāstīja tikai to, ka tiltu remontēs.

Olaines novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Nataļja Tropkina: “Minētais objekts atrodas Jelgavas novadā un ir LVC kompetencē.”

Jelgavas novada pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Enija Kreicberga-Kapša: “Diemžēl vienīgais, ko pašvaldība šajā situācija var iesākt, ir sazināties ar LVC, lūdzot situācijas skaidrojumu. LVC darbinieki ziņo, ka šobrīd tiek veikti remontdarbi, lai tilts pēc iespējas ātrāk atkal būtu izmantojams. Konkrētus termiņus, kad tilts varētu gājējiem atkal būt pieejams, uzņēmums šobrīd nespēja nosaukt.”

Vienīgā iespēja Dalbes iedzīvotājiem kājām tikt pāri Rīgas-Jelgavas ātrgaitas šosejai nu ir slēgta. (Foto: Aculiecinieka foto)

LVC Komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova:  “Lai novērtētu gājēju tilta Dalbē tehnisko stāvokli, turpmāko ekspluatācijas režīmu un nepieciešamos remonta darbus, tiltam veikta inspekcija. Tā notika 15. decembrī.
 
Gājēju ietves sakārtošana ir uzdota valsts ceļu uzturētājiem – akciju sabiedrībai “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Uzņēmums ir uzsācis iepirkumu procedūru, lai iegādātos nepieciešamos materiālus (skavas) ar kurām nostiprināt ietvju režģu konstrukcijas. Tiklīdz nepieciešamie materiāli tiks iegādāti, tilts tiks saremontēts.”

Atver tiltu gājēju satiksmei pa vienu pusi

Ceturtdienas pēcpusdienā LVC informēja portālu Jauns.lv, ka šobrīd gājēju satiksme ir atvērta tiltam pa vienu pusi.

"Šodien VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" veica tilta sākotnējos remontdarbus, un pēc LVC tiltu speciālistu veiktās apsekošanas, gājēju satiksme ir atvērta tiltam pa vienu pusi. Tilta otra puse negadījumā ir cietusi vairāk, un tai būs nepieciešami nopietnāki remontdarbi, par kuriem lems eksperti," teikts LVC paziņojumā.

Saistītās ziņas

Kāds šoferis Dalbē ietriecies gājēju tiltā un aizbēdzis
VIDEO: policisti uz Jelgavas šosejas piedzīvo spraigu pakaļdzīšanos, lai noķertu 17 gadus vecu BMW autovadītāju 7
Nenoskaidrots autovadītājs uz Jelgavas šosejas pie Olaines nāvējoši notriecis cilvēku

Zināms, ka LVC Jelgavas nodaļa ir vērsusies Valsts policijā ar iesniegumu, lai tā noskaidrotu vainīgo – avārijas, kas sabojāja gājēju tiltu, izraisītāju un aicina atsaukties negadījuma aculieciniekus.

Citi šobrīd lasa

Marhila dzīve - vesela izrāde. Lūk, iepriekš mazzināmi fakti par Uldi Marhileviču
Jurijs Šatunovs paredzēja savu nāvi, apgalvo viņa menedžeris
Tvitera lietotāji pamatīgi noskaitušies uz Indraši: "Virziens - krievu kuģis" 1
Pievienot komentāru