"The Hollywood Reporter" gan uzslavē, gan nopeļ Lailas Pakalniņas filmu "Ausma"
Kā filmas trūkums norādīts izkliedētais un nesakarīgais stāstījums, tēlu dziļuma trūkums, sardoniskais tonis un daži muļķīgi joki.
Kultūra

"The Hollywood Reporter" gan uzslavē, gan nopeļ Lailas Pakalniņas filmu "Ausma"

Jauns.lv

Kino nozares žurnālā "The Hollywood Reporter" publicēta kritika par Lailas Pakalniņas filmu "Ausma", kurā tiek slavēts filmas vizuālais noformējums, bet nopelts samudžinātais stāstījums un tēlu dziļuma trūkums.

"The Hollywood Reporter" gan uzslavē, gan nopeļ La...

Žurnāls norāda, ka stāstu par vērtībās apjukušu pasauli nesenā pagātnē, padomju laikā, kad ideoloģijas principu vārdā pieaugušie un arī bērni zaudēja orientierus, Pakalniņa kopā ar poļu operatoru Vojcehu Staronu ietērpusi spēcīgā vizuālajā izskatā.

"Pakalniņa un Starons veidojuši spēcīgu vizuālo simfoniju, pieblīvētu ar satriecoši poētiskiem attēliem - uniformās tērptu bērnu bari, brūkošas industriālās būves, eņģelis, kurš sitas gar izpostītas baznīcas jumta siju, izkaptis, kas lēni un spocīgi kustas kviešu laukā," raksta kinokritiķis Stīvens Daltons, salīdzinot filmas vizuālo atspoguļojumu ar Andreja Tarkovska un Alekseja Germana filmu vizuālo stilistiku.

Kinokritiķis norāda, ka filmas skaistums slēpjas tās "bagātīgumā, daudznozīmībā un apzināti atstātajos neskaidrajos nodomos". Tiek norādīts, ka Pakalniņa ir izaugusi Padomju Savienībā un mācījusies Maskavā. "Šeit viņa no jauna rada sociālā reālisma kino gramatiku, rādot vairāk sirsnīgu nostaļģiju nekā īgnu izsmieklu," rakstīts recenzijā, norādot, ka filmas stāsts nav vienkāršs uzbrukums padomju okupācijai, kā tas bieži mēdz būt mūsdienu Latvijas kultūrā.

Atzīmēta arī filmas mūzika, kuru atskaņo Vestards Šimkus un Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris. Mūzika, pēc žurnāla kinokritiķa domām, papildina filmu ar vēl vienu "maņu slāni", "vietām kļūstot tumšai un neharmoniskai un vietām - līksmai un triumfējošai".

Kā filmas trūkums norādīts izkliedētais un nesakarīgais stāstījums, tēlu dziļuma trūkums, sardoniskais tonis un daži muļķīgi joki. Norādīts, ka filmas detaļas varētu būt grūti saprotamas arī tiem, kuri nav iedziļinājušies Padomju Savienības vēsturē.

Kā ziņots, filma "Ausma" starptautisko pirmizrādi piedzīvoja trešdien Tallinas starptautiskajā filmu festivālā "Black Nights" ("Melnās naktis").

Spēlfilma ir starptautisks Latvijas, Polijas un Igaunijas kopražojums.

Padomju laikā populārs bija stāsts par mazo pionieri Pavļiku Morozovu - viņš nodeva čekai savu tēvu, kurš nebija apmierināts ar padomju varas rīkošanos, un Pavļiku par to nogalināja paša ģimene. Morozova rīcība padomju propagandai kalpoja kā neapšaubāms paraugs jebkuram padomju pilsonim - kļūt par ziņotāju, lai ko tas maksātu. Pakalniņas filmā, 75 gadus pēc Morozova, mazais zēns nosaukts par Jāni un dzīvo padomju laika Latvijā, kolhozā "Ausma". Viņa tēvs ir padomju varas ienaidnieks un plāno sazvērestību, dēls nodod tēvu, un tēvs viņam atriebjas.

Filmas "Ausma" scenārija autore un režisore ir Pakalniņa, operators - Starons, mākslinieks - Jurģis Krāsons, skaņu režisors - Anrijs Krenbergs, montāžas režisors un līdzproducents - Kaspars Kallass no Igaunijas, bet galvenajās lomās būs redzami Antons Georgs Grauds, Vilis Daudziņš, Viktors Zborovskis no Polijas, Andris Keišs, Liena Šmukste un citi.

LETA