"Lux Express" taisnojas par invalīda Gunāra izmešanu no autobusa: viņš, lūk, negribēja izkāpt no ratiņkrēsla
Starptautiskās autobusu satiksmes kompānijas “Lux Express” autobusi nav piemēroti pasažieru ar īpašām vajadzībām pārvadāšanai. Tā pirms pāris dienām “Lux Express” šoferis aizvēra durvis Gunāra degunpriekšā un atteicās paņemt cilvēku ratiņkrēslā, jo, viņš, lūk, neesot gribējis no tā izkāpt.
Kaut arī “Lux Express” sevi reklamē kā ērtu, mūsdienīgu un modernu pārvadātāju realitāte izrādījusies citādāka. Gunārs iepriekš nopircis biļeti braucienam no Rīgas uz Daugavpili, bet tikai uz Rīgas autoostas perona uzzināja, ka viņam nekāds brauciens nespīd. Jāteic, ka, pērkot biļeti, nebija nekādas norādes, ka “Lux Express” nav piemērots invalīdiem. Vienīgais, ko šoferis Gunāram piedāvāja, bija braukt ar Daugavpils autobusu parka transportu.
Invalīdam autobusā vieta neatrodas
Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” pārstāve Liena Balode portālam Jauns.lv pastāstīja: "”Apeirons” darbinieks Gunārs Grabinskis 8. jūlijā pulksten 12.30 vēlējās doties no Rīgas uz Daugavpili ar “Lux Express” autobusu, bet netika uzņemts autobusā. Kā norādīja autobusa vadītājs, “Lux Express” autobusos personas ratiņkrēslā pārvadāt nav iespējams un ir jāizvēlas cita uzņēmuma pakalpojumi.
Lai arī Latvijā personām ar I un II grupas invaliditāti braucieni iekšzemes sabiedriskajā transportā ir bez maksas, Gunārs gribēja izmēģināt braucienu ar autobusu, kas, kā pats pārvadātājs reklamē, ir ar paaugstinātu komfortu un dažādiem papildu bonusiem. Biļeti braucienam no Rīgas uz Daugavpili ar “Lux Express” var iepriekš iegādāties internetā. Biļetes iegādes brīdī nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām ratiņkrēslā nebūtu pieejami. Ņemot vērā, ka šādas informācijas pārvadātāja mājaslapā nebija, Gunārs nopirka biļeti un kopā ar kolēģi devās uz autobusu.
Pirms reisa uzsākšanas Gunārs ar kolēģi uzrādīja “Lux Express” šoferim biļetes un gribēja noskaidrot, kā viņi varētu tikt iekšā autobusā, uz ko šoferis atbildēja, ka neviens “Lux Express” autobuss nav pielāgots personu ratiņkrēslā pārvadāšanai un šiem autobusiem nav arī speciālo pacēlāju, lai pasažieris tiktu iekšā. Tad autobusa vadītājs teica, lai mūsu biedrs brauc ar citiem pārvadātājiem, piemēram, Daugavpils autobusu parku.
Saruna ar autobusa vadītāju bija īsa, jo viņš, acīmredzot, steidzās uzsākt reisu, tāpēc pat nepaskaidroja, kā rīkoties tālāk un vai vispār ir iespēja dabūt atpakaļ naudu par biļetēm. Turklāt nekur nav norādīts neviens tālrunis Latvijā, uz kuru varētu piezvanīt, lai rastu risinājumu. Vienīgais tālruņa numurs, kas ir norādīts, ir igauņu.
Mēs iepazināmies ar “Lux Express” mājaslapā publicēto informāciju par brauciena atlaidēm pensionāriem un bērniem. Protams, ir pozitīvi, ka pastāv sabiedrības grupas, kurām pienākas atlaides šī pārvadātāja autobusos, tomēr neizpratni rada tas, ka tur nav neviena vārda par personām ar invaliditāti.
Vai Igaunijā, kur “Lux Express” ir viens no lielākajiem pārvadātājiem, nodrošinot vairākus desmitus reisu ik dienu, sabiedriskajā transportā nekad nebrauc neviena persona ratiņkrēslā? Tādas pašas pārdomas ir arī attiecībā uz starptautiskajiem maršrutiem, jo, piemēram, no Latvijas uz Tallinu vai Viļņu ar “Lux Express” aizbraukt nevarēs neviens, kuram ir kustību traucējumi.
“Apeirons” vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā “Lux Express” nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem. Nav pieņemami, ka “Lux Express” diskriminē personas ar kustību traucējumiem un atsakās tās uzņemt savos autobusos”.
“Lux Express” var sodīt, atņemot Eiropas licenci
Savukārt Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone aģentūrai norādīja, ka Eiropas Padomes regulā par autobusu pasažieru tiesībām noteikts, ka personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kas radušās invaliditātes, vecuma vai kādu citu faktoru dēļ, būtu jānodrošina tādas iespējas izmantot autobusu pārvadājumu pakalpojumus, kas ir salīdzināmas ar pārējo iedzīvotāju iespējām. Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā jāņem vērā tādi transporta pielāgošanas principi, lai personas ar invaliditāti varētu īstenot savas cilvēktiesības. Tāpat Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteikts, ka ikvienam pasažierim, tajā skaitā personai ar funkcionāliem traucējumiem, ir tiesības uz nediskriminējošiem pārvadājuma nosacījumiem.
“Visas minētās normas ir attiecināmas kā uz iekšzemes, tā arī uz starptautiskajiem maršrutiem, tādēļ, neskatoties uz to, kā “Lux Express” publiski dēvē savu maršrutu no Rīgas līdz Daugavpilij – par iekšzemes vai starpvalstu -, šīs normas pārvadātājam ir jāizpilda,” skaidroja Plone.
Pašreiz no kopējā reģionālajos pārvadājumos izmantotā autobusu skaita aptuveni puse ir pielāgota personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai, bet gadījumos, ja pārvadātājs transportlīdzekļus nav pielāgojis atbilstoši Ministru kabineta noteikumos “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” minētajām prasībām, tam ir pienākums nodrošināt attiecīgo pasažieru pārvadāšanu, ja persona piezvana pārvadātājam un piesaka pielāgotu transportlīdzekli.
Plone teica: ja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji neievēro nosacījumus par personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanu, Autotransporta direkcija var piespriest sodu līdz 500 eiro. Savukārt “Lux Express” gadījumā soda sankcijas direkcija nevar piemērot, jo tai nav līguma attiecību ar šo pārvadātāju. Viņa arī uzsvēra, ka par Eiropas Padomes regulas par autobusu pasažieru tiesībām nosacījumu neievērošanu “Lux Express” varētu tikt anulēta maršruta atļauja, anulēta vai apturēta Eiropas Kopienas atļauja, anulēta vai apturēta licences kartītes un licences darbība.
“Lux Express” taisnojas: pasažieris negribēja izkāpt no ratiņkrēsla
“Lux Express” pārstāve Sindija Grīna notikušo dēvē par “pārpratumu”. Viņa portālam Jauns.lv pauda: “Reaģējot uz izskanējušo informāciju, ka "Lux Express" autobusā, reisā Rīga – Birži un Birži – Daugavpils, esot atteikta personas ratiņkrēslā pārvadāšana, uzņēmums vēlas norādīt, ka ir noticis pārpratums, jo, to iepriekš saskaņojot, "Lux Express" nodrošina risinājumus personām ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās un kustību spējām.
"Lux Express" norāda, ka personu ar invaliditāti vai kustību traucējumiem pārvadājumi tiek veikti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 181/2011 noteikumiem par autobusu pasažieru tiesībām. Lai nodrošinātu personu ar invaliditāti vai kustību traucējumiem drošību, iespējami ērtu un patīkamu braucienu, pārvadātājam ir jānodrošina praktiska un droša iekāpšana, izkāpšana vai pārvadāšana. "Lux Express" transportlīdzekļa uzbūves dēļ ir fiziski neiespējama ratiņkrēsla ievietošana autobusa salonā, vienlaicīgi rūpējoties par pasažieru drošību brauciena laikā.
"Lai arī konkrētajā gadījumā pasažiera ar kustību traucējumiem brauciens "Lux Express" iepriekš netika pieteikts, autobusa vadītājs rīkojās atbilstoši situācijai un pasažierim piedāvāja iespēju tikt ieceltam autobusā un apsēdinātam sēdvietā un piesprādzētam, ratiņkrēslu novietojot bagāžas nodalījumā. Diemžēl pasažieris no šīs opcijas atteicās, jo vēlējās pārvietoties autobusā, nepametot ratiņkrēslu," notikušo situāciju skaidro "Lux Express Latvija" valdes priekšsēdētājs Janno Ritsbergs.
"Mēs tieši sazināsimies ar konkrēto klientu, lai pārrunātu radušos situāciju un informētu par pārvietošanās iespējām ar "Lux Express" autobusiem turpmāk, kā arī informēsim, ka neizmantoto biļešu summa tiks atgriezta biļešu pircēja kontā," norāda Ritsbergs. Dažādu jautājumu gadījumā pasažieri ir aicināti zvanīt uz informatīvo tālruni, kas ir norādīts "Lux Express" mājas lapā, vai vērsties "Lux Express" klientu apkalpošanas centros, kas pieejami autoostās”.