Azartspēļu reklāmai grožus grib palaist vaļīgāk
foto: LETA
Spēļu zāle.
Sabiedrība

Azartspēļu reklāmai grožus grib palaist vaļīgāk

LTV "de facto"

Azartspēļu reklāma ārpus azartspēļu organizēšanas vietām Latvijā ir aizliegta. Taču noteikumu pārkāpējus, īpaši interneta vidē, neviens neķer. Azartspēļu uzraugi uzskata, ka reklāmu aizliedzošā norma īsti nestrādā un piedāvā ierobežojumus mīkstināt, šovakar ziņo LTV raidījums "de facto". 

Azartspēļu reklāmai grožus grib palaist vaļīgāk...

Pienākumu uzraudzīt azartspēļu reklāmu savā starpā dala divas institūcijas – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (NEPLP) un Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP).

NEPLP pēdējos piecos gados piecas reizes sodījusi televīzijas par azartspēļu reklamēšanu. Šogad sodīts “Lattelecom” meitas uzņēmums "Media 360" par sporta raidījumā “Hattrick” izvietoto reklāmu.

"NEPLP viedoklis bija tāds, ka mūsu raidījums popularizēja azartspēles, bet mēs, izpētot šo gadījumu, secinājām, ka mūsu raidījuma vadītāji atsaucās uz bukmeikeru likmēm par nākamās nedēļas kādu no spēlēm. Nebija ne zīmola, ne kā tāda, kas varētu vizuāli atspoguļot šo bukmeikeru uzņēmumu," uzskata "Media 360" vadītājs ” Kaspars Ozoliņš.

Turpretim mediju uzraugs uzskata, ka tā bija nepārprotama totalizatora "viensviens.lv" reklāma.

"Tas nebija vienreizējs gadījums, tā bija sistēma, ka vienā no raidījuma segmentiem ir iestrādātas derības starp raidījuma vadītājiem, tajā pašā laikā, atsaucoties uz vienu azartspēļu pakalpojumu sniedzēju un tā interneta vietni," skaidro NEPLP pārstāvis Kristers Pļešakovs.

“Lattelecom” meitas uzņēmums “Media 360” nolēmis tiesāties. Līdz šim gan visos gadījumos tiesas nostājušās padomes pusē. Arī tad, kad televīzijas mēģina apiet likumu, kā sponsorus piesaistot nevis tieši azartspēļu kompānijas, bet sporta bārus, kas nosaukti totalizatoru vārdos.

Tomēr NEPLP rokas ir pārāk īsas, ja televīzijas kanāli reģistrēti ārpus Latvijas. Tad sodīt nevar. “de facto” piefiksēja, ka Latvijas azartspēļu reklāmas pašlaik ir, piemēram, Lielbritānijā reģistrētā “Discovery” kanāla rotācijā.

Lielbritānijas regulators NEPLP paskaidrojis, ka programmas, kas tiek retranslētas Latvijā, nav domātas tikai skatītājiem Latvijā, bet arī valstīs, kur azartspēļu reklāma ir atļauta, tādēļ nevarot to aizliegt.

Ja NEPLP mēģina izķert reklāmas televīzijā, tad PTAC tā nav prioritāte. Taču tieši PTAC būtu jāsoda vainīgie par neatbilstošu reklāmu sporta pasākumos un interneta lapās.

"de facto" pamanīja, ka, piemēram, izklaides bloga “Fenikss Fun” logo ļoti atgādina spēļu zāļu “Fenikss Laimētava” identitāti. Vietne reģistrēta Venecuēlā. Spēļu zāļu “Fēnikss” līdzīpašnieks Jānis Zuzāns gan skaidri neatbild, vai viņa kompānijām ar šo blogu ir kāds sakars. “Esam pamanījuši interneta vietnes “fenikssfun.com” nosaukuma un zīmola vizuālo līdzību ar mūsu zīmolu. Šajā vietnē netiek organizētas vai reklamētas azartspēles, līdz ar to mēs neuzskatām, ka ar to varētu tikt veicināta mūsu kā preču zīmes “Fenikss Laimētava” īpašnieka sniegto pakalpojumu reklamēšana,” rakstiski atbild Zuzāns.

Lielākajām sporta federācijām ir līgumi ar kādu no totalizatoriem - "Optibet", "Olybet", "Synotip" . To reklāmas parādās federāciju vai čempionātu mājas lapās un pasākumos. Totalizatoru reklāmas ir arī lielāko ziņu portālu sporta lapās.

PTAC mājas lapā rakstīts, ka "aizliegta ir azartspēļu reklāma ziņu interneta portālos."

Taču PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa skaidro, ka pēdējos gados šis jautājums nav bijis PTAC prioritāšu lokā. Neviens neesot aktīvi sūdzējies, arī nozares uzraugs - Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija - neesot skubinājuši aktīvāk pievērsties. PTAC vadītāja Vītoliņa uzskata, ka tieši inspekcijai pašai būtu jānodarbojas arī ar reklāmas uzraudzību.

Spēļu bizness uzskata, ka Latvijā būtu jānodrošina iespēja reklamēt interaktīvās azartspēles. Tam sliecas piekrist arī inspekcijas vadītāja Signe Birne: "Šobrīd reklāmas regulējums ir absolūti nepietiekams. Likumā ar vienu teikumu pateikt, ka tas ir aizliegts, ar to nepietiek. Uzņēmēji ir gana atjautīgi, izdomas bagāti un izdomā dažādus veidus kā sevi reklamēt, bet ne vienmēr sodus var piemērot."

Azartspēļu inspekcija grasās piedāvāt atbildīgajai Finanšu ministrijai atļaut reklāmu, vienlaikus skaidrāk aprakstot situācijas, kad tā ir aizliegta.