"Rīgas satiksme" aizņemsies 75 miljonus "ūdeņraža transportam"
Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" aizņemsies 75 miljonus eiro no Eiropas Investīciju bankas (EIB) investīciju projektu realizācijai, informēja uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča.
"Rīgas satiksme" noslēgusi līgumus par finansējuma saņemšanu no EIB 75 miljonu eiro apmērā un Ziemeļu Investīciju bankas (NIB) 60 miljonu eiro apmērā.
Finansējums no NIB paredzēts, lai aizstātu finansējumu 2016.gadā noslēgtajam iepirkuma līgumam par 20 jauniem zemās grīdas tramvajiem. Pērn tika noslēgts iepirkuma līgums par 20 jaunu zemās grīdas tramvaju iegādi, kurš paredzēja piegādātāja piesaistītu finansējumu. Ņemot vērā, ka jaunajos aizdevumu līgumos tiek piedāvāta zemāka aizdevuma procentu likme, tramvaju iegādes finansējums tiks aizstāts. Viena triju sekciju tramvaja cena ir 2,7 miljoni eiro, un tas ir 31,5 metrus garš, bet četru sekciju tramvaja cena ir 3,5 miljoni eiro, un tas ir 41 metru garš. Līguma kopējā summa ir 62 591 477 eiro.
Savukārt 75 miljoni eiro paredzēti papildu pērn paņemtajam aizdevumam 100 miljonu eiro vērtībā, lai iegādātos ar ūdeņradi darbināmus transportlīdzekļus, kā arī investētu ūdeņraža ražošanas un uzpildes un zemās grīdas tramvaju satiksmes infrastruktūrā.
EIB un NIB ir starptautiskas finanšu institūcijas, kuru darbības mērķis ir ekonomiskās izaugsmes veicināšana. EIB piešķirtais aizdevums ir Latvijā pirmais aizdevums transporta nozares attīstībai, kas piešķirts ar Eiropas Stratēģisko Investīciju fonda (ESIF) atbalstu. ESIF ir Eiropas Savienības (ES) investīciju plāna (Junkera plāna) kodols, un tā mērķis ir palīdzēt izmantot publisko finansējumu, tostarp finansējumu no ES budžeta, lai mobilizētu privātās investīcijas dažādiem ES īstenotiem projektiem. Šie projekti aptver tādas jomas kā infrastruktūra, pētniecība un inovācija, izglītība, veselība, informācijas un sakaru tehnoloģijas un citas.
Lai saņemtu aizdevumu no EIB un NIB, tika veikts ilgstošs investīciju projekta izvērtēšanas process un izpildīti ļoti stingri aizdevuma izsniegšanas kritēriji.
Kā norāda NIB prezidents Henriks Normans NIB finansētās investīcijas ļaus pirmo reizi ieviest jauna tipa bezizmešu sabiedriskā transporta līdzekļus un paplašināt zemās grīdas tramvaju tīklu Rīgā. Viņš pauž cerību, ka šie jauninājumi uzlabos komfortu pilsētas sabiedriskajā transportā un ilgtermiņā ierobežos ar dīzeļdegvielu darbināma transporta negatīvo ietekmi uz vidi.
Jau ziņots, ka pērn "Rīgas satiksmes" iepirkumā par 100 miljonu eiro kredītlīdzekļu piesaisti investīciju projektu realizācijai uzvarēja "SEB banka", aģentūrai LETA pastāstīja uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis.
Viņš norādīja, ka aizņēmums nepieciešams triju projektu īstenošanai, tostarp elektrotransporta kustības nodrošināšanai Skanstes ielā - jaunas tramvaja līnijas posma izbūvei, esošās rekonstrukcijai un jaunu zemās grīdas tramvaju iegādei.
Tāpat kredīts nepieciešams zemās grīdas tramvaju ieviešanas Rīgā projekta otrā posma realizācijai - 4.tramvaja maršruta pielāgošanai zemās grīdas tramvaju parametriem un tramvaju iegādei, kā arī apakšstaciju un kabeļu saimniecības rekonstrukcijai 6. un 11.tramvaja maršrutos, ražošanas ēku rekonstrukcijai Brīvības ielā 191.
Ar piesaistītajiem līdzekļiem paredzēta arī ūdeņraža elementu darbināmu transportlīdzekļu iegāde, ūdeņraža ražošanas, uzglabāšanas un uzpildes infrastruktūras izbūve.