Latvijas baznīckungi pamatīgi salamājas un viens otru apvaino tumsonībā
Latvijas luterāņu baznīcas bīskapu un mācītāju diskusija par sieviešu ordināciju norit augstos toņos. Netiek smādēti apvainojumi aizvēsturiskā tumsonībā, verdzības atbalstīšanā, pakļaušanās velnam un citos grēkos.
Sabiedrība
2016. gada 29. maijs, 07:01

Latvijas baznīckungi pamatīgi salamājas un viens otru apvaino tumsonībā

Jauns.lv

Sieviešu ordinācijas jautājums luterāņu bīskapus ievilcis nepieredzēti asās vārdu kaujās. Latvijas luterāņu baznīcas arhibīskaps Vanags sieviešu ordinācijas piekritējus nodēvējis par „velna darbu” veicējiem. Savukārt bijušais trimdas baznīcas vadītājs ordinācijas pretiniekus pielīdzinājis verdzības atbalstītājiem.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Asas vārdu kaujas apmaiņas par sieviešu ordināciju, tuvojoties nākamnedēļ paredzētām latviešu luterāņu Baznīcu sinodēm, pieņem aizvien lielākus apmērus. Torņakalna Lutera draudzes mācītāji paziņojuši, ka nepiekrīt arhibīskapa Jāņa Vanaga viedoklim, bet bīskaps Pāvils Brūvers paziņojis par pensionēšanos. Vanags savus noliedzējus pielīdzinājis velna kārdināšanai, bet kādreizējais trimdas baznīcas vadītājs, arhibīskaps Elmārs Ernsts Rozītis sieviešu ordinācijas pretiniekus nolicis vienā plauktā ar tiem tumsoņām, kas ar Bībeles vārdu savulaik centās attaisnot verdzību un aparteīda režīmu.

Kasjauns.lv jau rakstīja, ka nākamnedēļ paredzētas divas izšķirošas latviešu luterāņu sinodes, kuras apliecina, ka trauslais diplomātiskais pamiers starp Latvijas un diasporas luterāņiem ir beidzies. To sašķēlis sieviešu ordinācijas jautājums. Latvijas evaņģēliski luteriskā baznīca ārpus Latvijas (LELBĀL)jeb trimdas baznīca, lai atbalstītu sieviešu kļūšanu par mācītājām, dibinās savu Latvijas apgabalu, bet Latvijas evaņģēliski luteriskā baznīca (LELB) jeb Vanaga baznīca nolēmusi savā satversmē noteikt, ka turpmāk par garīdzniekiem varēs kļūt tikai vīrieši.

Latvijas lielākās luterāņu draudzes mācītāji paziņo, ka atbalsta sieviešu ordināciju

Par īstu skandālu baznīcas vidē var uzskatīt ceturtdien vakarā publiskoto Vanaga baznīcā ietilpstošās lielākās un „prominentākās” draudzes – Torņakalna Lutera draudzes mācītāju Induļa Paiča, Linarda Rozentāla un Kaspara Simanoviča kopīgu paziņojumu, ka viņi atbalsta sieviešu ordināciju un vēlas apgāzt uzskatu, ka LELB un sieviešu neordinēšana it kā esot nedalāmi jēdzienu.

Mācītāji pauž „citādu viedokli par sieviešu ordināciju”: „Gadiem ilgi ir ticis uzskatīts, ka Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca (LELB) un sieviešu neordinēšana ir viens un tas pats, taču mēs vēlamies norādīt, ka tā gluži nav.

Šī ilggadīgā tradīcija (sieviešu ordinācija) tika pārtraukta 1993. gadā, kad par LELB arhibīskapu ievēlēja mācītāju Jāni Vanagu. Kopš tā laika vērojama aizvien lielāka distancēšanās no vispārpieņemtās prakses, līdz pat pilnīgam tās noliegumam. Šobrīd esam nonākuši līdz nopietnam mēģinājumam nepieļaut sieviešu ordināciju LELB Satversmes līmenī – un tas notiek baznīcā, kurā sievietes kalpo kā mācītājas jau kopš 1975. gada!

Vēlamies norādīt, ka aizliegums ordinēt sievietes Bībelē nav atrodams, bet izriet no visnotaļ tendencioza tās skaidrojuma”.

Jāteic, ka šāds Lutera draudzes mācītāju paziņojums baznīcas procesu vērotājiem īpašs pārsteigums nebija. Luterāņu dievnamu gaiteņos jau pāris mēnešus klīda runas, ka īsi pirms sinodes Lutera draudze nāks klajā ar savu atšķirīgo viedokli sieviešu ordinācijas jautājumā. Tikai tā īsti neviens nezināja, kurā datumā un tieši kā tas notiks.

Aizvēsturiska tumsonība!

Vienlaikus visnotaļ skarbi sieviešu ordinācijas pretiniekus nostrostējis bijušais LELBĀL vadītājs, pensijā devušais arhibīskaps Elmārs Ernsts Rozītis, kurš pašlaik apkalpo vairākas Vācijas latviešu luterāņu baznīcas draudzes. Viņš Vācijas latviešu luterāņu interneta vietnē baznica.de publicējis rakstu „Burts nokauj, bet Gars dara dzīvu“, kurā norāda:

„Ar sagrozītu it kā Dieva Vārdu burta kalpi agrāk attaisnoja verdzību un dzimtbūtību, tad aparteīdu, tagad aizliegumu sievietēm kalpot ordinētā amatā. Ja šis (LELB) satversmes grozījums tiks pieņemts, diemžēl tiks nokauta iespēja daudzu piemērotu cilvēku mācītājas amata pildīšanai, ar to tiks kompromitēta vai kavēta evaņģēlija liecība, un vēl vairāk cilvēku novērsīsies no šādas aizvēsturiskas tumsonības. Turpretim – kaut mēs piedzīvotu, ka Gars dara dzīvu! Kaut Gara iedvesmota mums būtu gaiša Baznīca, Dieva dāvātai dzīvei atvērta, moža, līdzcietīga, aicinoša, drosmīga, patiesi brīva un atbrīvojoša, - un priecīga!”

Liepājas bīskaps dosies pensijā

Tikmēr LELB arhibīskaps Jānis Vanags, kurš parasti ir ļoti aktīvs sociālo tīklu lietotājs pašreiz it kā nolīdis pagrīdē un savus nostāju kā sieviešu ordinācijas pretinieks publiskajā vidē nekomentē. Norises LELB viņš uzdevis skaidrot saviem padotajiem. Tā par gaidāmo LELB 27. sinodi plašsaziņas līdzekļiem stāstījis Doma pārvaldes valdes loceklis Kaspars Upītis.

Upītis, starp citu, paziņojis, ka nākamnedēļ sinodē par savu pensionēšanos nolēmis paziņot Liepājas diecēzes bīskaps Pāvils Brūvers. Tas jau nebūtu nekas dīvains, kad kungs cienījamos gados vēlas doties pelnītā atpūtā. Dīvaini ir tikai tas, ka līdz šim Vanags publiskajā telpā pārstāvēt sieviešu ordinācijas pretiniekus bija deleģējis Brūveru. Arī pirms kādas nedēļas Brūvers LTV kaismīgi stāstīja, ka sieviešu ordinācija ir pretrunā Svētajiem Rakstiem un tas jānostiprina LELB satversmē. Un tagad šis LELB pozīcijas aizstāvis dosies pensijā.

Jāatgādina, ka Brūvers ir pazīstams disidents, kuru padomju laikā izraidīja no PSRS, tātad arī Latvijas. Viņš pārcēlās uz dzīvi Vācijā, bet pēc komunistiskā bloka sairšanas Čehijā un strādāja radio “Brīvā Eiropa” latviešu redakcijā. Rietumos viņš arī uzsāka garīdznieka karjeru, apkalpodams vietējās latviešu draudzes. Vēlāk Brūvers pārcēlās uz Latviju, kur sākumā bija Vanaga vietnieks, bet vēlāk tapa iecelts par Liepājas diecēzes bīskapu.

Arhibīskaps Jānis Vanags: „Velns, ej prom!”

LELB arhibīskaps Vanags visu laiku konsekventi publiskajā telpā ir izvairījies runāt par baznīcu škeļošajām tēmām, uzsverot, ka tas ir baznīcas iekšējais jautājums un laicīgajai presei tajā nevajadzētu jaukties iekšā. Arī šoreiz Vanags izvairījies no tiešas iesaistes diskusijā. Savā “Facebook” profilā Vanags par viedokļu kaujām raksta:

„Izlasījis, kas nu presē un portālos sarakstīts, dodos pie miera ar svētītā doktora Mārtiņa Lutera vārdiem: „Kad velns pie manis naktī nāk mani mocīt, es viņam atbildu: „Tagad, velns, man jāguļ! Jo tā Dievs ir iestādījis un pavēlējis, lai dienā strādājam un naktī guļam!” Miers arī jums, draugi! Mierīgu nakti un svētīgu galu lai mums dāvina Kungs visuspēcīgais! :)”

Savukārt savā tvitera kontā arhibīskaps neko nav ierakstījis jau pāris nedēļas. Pēdējais viņa ieraksts datēts Vasarsvētkos – maija vidū, kurā viņš Latvijas labāko bokseri Mairi Briedi apsveic ar Nigērijas boksera Olanrevaja Durodolas pievarēšanu.

Nesamierināmie latviešu luterāņi

Kasjauns.lv jau rakstījis, ka latviešu luterāņu starpā valda nesamierināmas pretrunas sieviešu ordinācijas jautājumā. LELB, kuru jau vairāk kā 20 gadus vada arhibīskaps Jānis Vanags, ir kategoriski pret sieviešu ordināciju un šo gadu laikā arī neviena sieviete LELB nav kļuvusi par mācītāju, kaut arī formāli baznīcas satversme to pieļauj. Šo divu desmitgažu laikā Vanags izaudzinājis sev lojālu mācītāju paaudzi, kas arī ir pret sieviešu ordināciju, kuru paredzēts jūnija sākumā oficiāli noteikt arī baznīcas satversmē. Tajā tikšot ierakstīts, ka uz garīdznieka amatu varēs pretendēt tikai un vienīgi vīriešu kārtas pārstāvji. Pašlaik Latvijā vēl ir palikušas tikai pāris mācītājas, kuras pagājušajā gadsimtā ordinēja Vanaga priekšgājēji – Jānis Matulis un Kārlis Gailītis.

Savukārt LELBĀL jeb trimdas baznīca uzskata, ka sieviešu ordinācija nav pretrunā Svētajiem Rakstiem un tā par vienu no savas Rīgas draudzes mācītājiem pirms pāris gadiem ordinēja sievieti – Ievu Puriņu. LELB, par to atriebjoties, LELBĀL draudzi izdzina no Rīgas vecās Svētās Ģertrūdes baznīcas un nu tā savus dievkalpojumus notur metodistu dievnamā. No svara ir arī fakts, ka LELBĀL vada sieviete – arhibīskape, Amerikas latviete Lauma Zušēvica. Tagad latvieši gan tēvzemē, gan svešatnē ir sašķēlušies divas pretējās nometnēs.

Elmārs Barkāns/Foto: Evija Trifanova/LETA, Ieva Čīka/LETA