Zanders: Kārtējais dīvainais megaprojekts Rīgā
Sabiedrība

Zanders: Kārtējais dīvainais megaprojekts Rīgā

Jauns.lv

Lai gan pilsētas pašvaldība un būvnieki vēl nav tikuši skaidrībā, vai būs nauda Dienvidu tilta tālāko posmu izbūvei, Rīgā Torņakalna rajonā top jauns megaprojekts.

Zanders: Kārtējais dīvainais megaprojekts Rīgā...

Jāsaka, Torņakalna gadījumā domei ir darīšana ar aktīviem rajona iedzīvotājiem, kuri savu viedokli pauda arī portālam kasjauns.lv. Cik var noprast, rajona iedzīvotāji bija cerējuši, ka dižķibele un naudas trūkums pilsētas budžetā viņus satraucošo projektu apstādinās, bet...

“Jāsaka, ka liels bija mūsu pārsteigums, kad šī gada pavasarī pa mūsu pagalmu sāka rosīties kaut kādi mērnieki un mērītāji. Izrādās – RD Satiksmes departamentā sācis tapt jauns būvniecības projekts, kur pa vecajām sarkanajām līnijām ieplānots izlaist “Via Baltica” ievadu. Uz laiku, kamēr visi izsapņotie Ziemeļu, Dienvidu un citi pievadi nav tapuši. Mums tas bija zināms šoks, ka smago transportu „uz laiku” plānots izlaist pāri mūsu mājām, iepriekš par to nekādā veidā nebrīdinot. Jāatzīst, ka vairāku māju īpašnieki (gan tie, kas īpašumus atguvuši pēc denacionalizācijas, gan tie, kas nesen tos iegādājušies) vispār nebija informēti par to, ka jauns būvniecības projekts pārskatāmā nākotnē būs realitāte, nevis tikai ļauns murgs. Kopumā pamatvariantā RD paredzējuši nojaukt 8 lielas daudzdzīvokļu mājas īsā posmā Buru iela – Vienības gatve.

Savukārt novirzot šīs sarkanās līnijas (plānoto ielu) tikai par 30 metriem uz Rīgas Satiksmei piederošā trolejbusu parka teritoriju, neviena māja šajā īsajā posmā netiktu skarta. Tātad ir iespējams neskart privātīpašumu un joprojām izbūvēt vēlamo ielu, pa pilnībā pašvaldībai un valstij piederošu zemi. Par šo variantu arī aktīvi cīnāmies.

Kopš pavasara esam apņēmīgi gājuši pie RD Pilsētas attīstības departamenta, tikušies ar projektētājiem un dažādām citām iesaistītajām pusēm. Esam iebilduši, piedāvājuši citas alternatīvas, diskutējuši, esam izpētījuši visu par apkārtējiem īpašumiem, par iespējām trolejbusu parkam pielāgot savu teritoriju, diskutējuši ar projektētājiem sīki un smalki par dažādām tehniskām detaļām. Projektētāji un domes speciālisti saka – iespējas un alternatīvas ir. Tā tapis arī alternatīvs variants jaunajam ielas posmam, kas piedāvāts arī publiskajai apspriešanai. Tātad – ja grib, tad var izdarīt daudz. Protams, jāredz, kā ies ar alternatīva varianta atbalstīšanu visos citos RD līmeņos.

Tomēr, ja lieta aiziet līdz atsavināšanai, kas RD būtu izdevīgi arvien krītošo nekustamā īpašuma cenu dēļ, mēs neesam gatavi padoties. Īpašumi lielākoties ir ģimeņu īpašumā vairākās paaudzēs, daudzi te ir uzauguši un uzaudzinājuši savus bērnus; pati dzīvošana pavisam tuvu centram, dārziņš ap māju, – šo visu nevar kompensēt tik vienkārši.

Jaunā ceļa projekts ir grandiozs un milzonīgs – 200 līdz 600 metru garš tunelis zem mazdārziņiem un dzelzceļa, jaunu ielu radīšana, veco ielu pārbīde (piemēram, vienā no variantiem tiek pārvietota Slokas ielas trajektorija pa Uzvaras parku) un tamlīdzīgi. It kā tikšot piesaistīta Eiropas Savienības nauda. Protams, ES nauda ir laba lieta, bet – vai ņemot vērā Dienvidu tilta izmaksas, jauno Ziemeļu koridora izbūvi, vai pietiks naudas arī šāda projekta uzsākšanai, bet, kas vēl svarīgāk, novešanai līdz galam? Vai nav kādas citas vajadzības, kur šādu ES naudu ieguldīt?

Ar Torņkalnu arī daži joki – piemēram, neskatoties uz to, ka šobrīd daļa teritorijas ir mazdārziņi, mūsu izpratnē, zaļā teritorija, plānotāji norāda, ka šobrīd Torņkalnā nav zaļo teritoriju, dārziņus nosaucot par jauktas apbūves teritoriju. Līdz ar to, visu var noasfaltēt, iestādīt pāris kokus un paziņot, ka zaļā teritorija tikai pieaugusi, nevis samazinājusies.

Cik mums šobrīd ir izdevies izvilināt no plānotājiem, tad projekta (ielas/tuneļa) izmaksas varētu būt 60-80 miljoni. Tas, protams, iesākumam. Plus vēl pāris miljonus gribot trolejbusu parks, jo, ja gadījumā mēs izcīnām variantu, kur iela iet pa parka teritoriju nevis "pāri" mūsu mājām, tad parkam būs jāpārprojektē teritorija. Kas ir loģiski, taču parks jau tāpat tieši šobrīd pārprojektē visu savu teritoriju!

Vēlamies vērst Jūsu uzmanību, ka šis ir vēl viens projekts, kur miljoni tiek tērēti pa labi, pa kreisi. Turklāt, nemaz nerunājot par mūsu lokālo sāpi ar potenciāli nojauktajām mājām, mūsuprāt viss lielais projekts ir totāli absurds. To arī apstiprina mūsu uzrunātie eksperti. Būvēt maģistrāli smagajiem pilsētas centrā ir absolūti neloģiski. Pie tam paši pasūtītāji un projektētāji atzīst, ka drīzumā smagajam transportam tik un tā tiks aizliegts pārvietoties šajā pilsētas rajonā.”

Māris Zanders