Ķīpsalā veido romantisku promenādi un atklās jahtu ostu. FOTO
Ķīpsalā notiek vērienīgi labiekārtošanas darbi. Mazāk nekā pēc mēneša tur tiks atklātā Baltijā modernākā peldošā jahtu osta.
Sabiedrība
2013. gada 27. jūnijs, 10:19

Ķīpsalā veido romantisku promenādi un atklās jahtu ostu. FOTO

Jauns.lv

Daugavmala vēsturiskajā Ķīpsalā gar Balasta dambi nākamgad būs pārvērtusies līdz nepazīšanai. Gandrīz divu kilometru garumā tur stiepsies romantiska promenāde, kuras sākumā pie Vanšu tilta līdzās jau izveidotajai pilsētas pludmalei atradīsies moderna jahtu osta, kuru paredzēts atklāt pēc mēneša.

Pērn sākās Balasta dambja promenādes projektēšana, pašreiz notiek darbi pie tās izveides, bet nākamā gada oktobrī to paredzēts atklāt. Par 1,4 miljoniem latu 1,8 kilometru garumā no Vanšu tilta līdz Ķīpsalas galam gar Balasta dambi izveidos vēsturisku promenādi, kuras galvenais akcents būs vecie ostas krasta stiprinājumi, kas aizpagājušā gadsimta otrajā pusē – 1875. gadā – sākti veidot pēc Krievijas cara Aleksandra II rīkojama no laukakmeņiem un pāļiem. Vairāk nekā simts gadu laikā kādreizējās Rīgas ostas dambis un pāļi nav bijuši „kustināti” un tagad krasta stiprinājumus sākusi atjaunot Rīgas brīvosta. Vecie, satrunējošie simtgadīgie pāļi tiek nomainīti ar jauniem priežu pāļiem, kuri cirsti Rīgas mežos. Krastmalas atjaunošana un pāļu dzīšana darbi sadalīti desmit posmos un trijos jau tas notiek.

Viens no darba posmiem notiek iepretim Māra Gaiļa mājai, un bijušais premjers saka: „Eleganti. Super būs!”

Ja līdz promenādes atklāšanai vēl jāgaida vairāk par gadu, tad nākammēnes – 20. jūlijā Ķīpsalā tās sākumā tiks atklāta peldošā jahtu osta. Tā atradīsies iepretim šogad izveidotajai Ķīpsalas pludmalei, kas ierīkota pie Vanšu tilta, kur vēl pavisam nesen bija redzams milzu kalns ar smiltīm, kas iegūtas padziļinot Daugavu. Osta paredzēta 250 jahtām. Tā būs alternatīva Andrejsalas jahtu ostai, kas jau kļuvusi par šauru. Domājams, ka šo pašreiz Baltijas reģionā modernāko jahtu ostu, kas tiek būvēta par Rīgas brīvostas līdzekļiem, apsaimniekos Latvijas Zēģelētāju savienība, un tajā jahtas varēs ne tikai pietauvot to īpašnieki, bet arī jaunieši nodarboties ar jahtu sportu un apgūt jūraszinības.

Trešdien, 26. jūnijā, ar darbiem, kas norit Ķīpsalā iepazinās Rīgas vicemērs, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks un Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs. Abi atzina, ka darbi pie Ķīpsalas promenādes izveides un jahtu ostas izveides norit veiksmīgi.

„Ķīpsalas krasta stiprinājumi nav laboti kopš cara Aleksandra laikiem, tagad pēc simts gadiem mēs to darām. Pēc nostiprinājumu rekonstrukcijas gar Ķīpsalas krastu tiks izbūvēta arī promenāde. Tādejādi līdz ar jau atklāto peldvietu un topošo jahtu ostu Ķīpsala kļūs pār vēl vienu vietu, kur rīdzinieki varēs pienācīgi atpūsties,” uzskata Rīgas vicemērs Ameriks

Savukārt Rīgas brīvostas pārvaldnieks Loginovs norāda: „Līdz šim vairāk ir attīstīts Daugavas labais krasts, taču tagad lielāku uzsvaru liksim uz kreisā krasta labiekārtošanu, lai izveidotu modernu jahtu piestātni, kas dotu papildu darba vietas rīdziniekiem. Brīvosta ir daļa no Rīgas pilsētas un šie darbi ir ļoti labs veids, kā ostai iekļauties pilsētvidē.”

Posmā no Balasta dambja 42. nama līdz Enkuru ielai krasta nostiprinājums ir salīdzinoši labā stāvoklī. Šajā posmā paredzēts saglabāt esošo krasta nostiprinājumu konfigurāciju, ar laukakmeņiem uzpildot izbrukušās vietas.  Virzienā no Enkuru ielas uz Ķīpsalas lejteci krasta nostiprinājums ir ievērojami bojāts. Šajā posmā nepieciešams veikt koka pāļu nostiprinājuma atjaunošanu, kā arī atsevišķās vietās veikt laukakmeņu krāvuma atjaunošanu visā nogāzes augstumā.

Gar Ķīpsalas krastu ieguļ grunts slāņi ar atšķirīgiem fizikāli mehāniskiem rādītājiem, pie tam atsevišķos posmos ir dūņām piesātinātas gruntis un dūņu noguluma starpkārtas, ar mazu nestspēju, tāpēc izveidoti vairāki pāļu nostiprinājuma tipi, kas paredzēti izbūvei dažādos dziļumos. Lai nodrošinātu ilgāku jauno koka pāļu kalpošanas laiku tiek izmantots svaigi cirsts, mizots priedes koks, pāļu diametrs ir 20÷25 cm.

 „Krasta nostiprinājumu renovācija Ķīpsalā, Rīgas brīvostas teritorijā” tehnisko projektu izstrādāja SIA „Inženieru birojs „Kurbada tilti” . Rekonstrukcijas darbus veic – ģenerāluzņēmējs akciju sabiedrība „BMGS”.


Kasjauns.lv/Foto: Rojs Maizītis