7. oktobrī Latvijas bobsleja izlase aizvadīja treniņu jaunajā starta estakādē vieglatlētikas manēžā "Daugava" Rīgā.

Bobsleja treniņš jaunajā starta estakādē vieglatlētikas manēžā Daugava 7.oktobrī.

7. oktobrī Latvijas bobsleja izlase aizvadīja treniņu jaunajā starta estakādē vieglatlētikas manēžā "Daugava" Rīgā.

Citi sporta veidi

FOTO: “Paldies Dievam, ka tapa!” Bobslejisti sāk treniņus jaunajā starta estakādē Rīgā

Toms Mālmeisters

Jauns.lv

Lai arī bobsleja jaunā sezona sāksies vien decembrī, Latvijas izlase cītīgi gatavojas plānotajām sacensībām. Ja vasarā šis sporta veids tika ierauts dažādu negāciju virpulī, tad rudens sagaidīts ar pozitīvākām vēsmām, jo sportisti sākuši trenēties jaunatklātās vieglatlētikas manēžas Rīgā uzbūvētajā starta estakādē. Jauns.lv devās uz vienu no treniņiem, lai noraudzītos, kā notiek darbs pie starta ieskrējiena uzlabošanas.

FOTO: “Paldies Dievam, ka tapa!” Bobslejisti sāk t...

2024. gada 5. februārī svinīgi tika atklāta ilgi gaidīta sporta būve Latvijas galvaspilsētā Rīgā – vieglatlētikas manēža pretī Daugavas stadionam, kā arī ledus hallei. Projekta izmaksas bija lēšamas 75 miljonu eiro vērtībā, lauvas tiesu finansējot no Eiropas Savienības fondu līdzekļu ERAF programmas (39 miljoni eiro). 

Šo būvi negaidīja tikai vieglatlēti, kuri ilgstoši bija skaļi apgalvojuši par infrastruktūras trūkumu galvaspilsētā. Tādu gaidīja arī bobslejs, kura treniņu vajadzībām tagad izbūvēta moderna starta estakāde. Arī par šīs infrastruktūras vajadzību bobsleja funkcionāri publiski runājuši ilgi. 1983. gadā Daugavas stadionā tika atklāta bobslejam paredzēta starta estakāde, kas palīdzēja iegūt nozīmīgus panākumus šajā sporta veidā. Bobslejs izcīnījis veselas astoņas olimpiskās medaļas valstij. Tomēr ilgi bija neskaidrības, vai šāda estakāde jaunajā vieglatlētikas manēžā vispār taps. Vēl 2019. gada izskaņā Latvijas Bobsleja un skeletona federācija cēla trauksmi, ka no vieglatlētikas manēžas projekta starta estakāde ir izņemta ārā. Priecīgāka vēsts sekoja 2023. gada aprīļa beigās, kad, prezentējot jauno vieglatlētikas manēžas projektu, Latvijas Nacionālā sporta centra valdes priekšsēdētājs Daniēls Nātriņš apliecināja iekļautu bobsleja estakādi treniņu vajadzībām. Starta estakāde ir arī Siguldas trasē, bet pēc bobsleja pārstāvju teiktā iepriekš, tā vairāk domāta skeletonistiem, jo veidota laikā, kad trases direktors bijis brāļu Dukuru tēvs Dainis. 

Pirms 2024./2025. gada bobsleja sezonas sākuma jauno estakādi sākuši iemēģināt bobslejisti, Jauns.lv dodoties ieskatīties, kā treniņš jaunajā sporta infrastruktūras objektā izskatās praksē. Tīri no praktiskā viedokļa starta estakāde atrodas manēžas otrajā stāvā. Estakāde ir saistīta ar iekštelpās esošo vieglatlētikas celiņu, taču realitātē atrodas ārā, tiekot eleganti iekļautam kā būves dizaina elementam. Īpaši starta estakādei domātās bobam līdzīgās kamanas vairākas reizes treniņa laikā, kas ilga gandrīz pusotru stundu, iestumj pilots kopā ar kādu no stūmējiem, bet treneri – Sandis Prūsis ar Jāni Ozolu, rūpējās par laika atskaiti un tā piefiksēšanu uz papīra. Ja kādā no ieskrējieniem kaut kas nav sanācis, tad treneri ātri vien par to saka sportistiem, bet vidējais ieskrējiena laiks estakādē bija ap 7,5 sekundēm. Bez Latvijas bobslejistiem 7. oktobra priekšpusdienā starta iemaņas trenēja arī dāmas no Slovākijas. Katrs no ieskrējieniem tiek arī filmēts, materiālu vēlāk varot izmantot secinājumu gūšanai. Savukārt starp ieskrējieniem sportisti izmanto pauzi vieglatlētikas manēžā, lai iesildītos nākamajam mēģinājumam. 

“Ar ko šī estakāde ir unikāla? Ar to, ka ir jauna,” jauno infrastruktūras objektu bobslejam komentēja izlases galvenais treneris Sandis Prūsis. “Redzot, jūtot un dzirdot visas tās peripetijas, kas notiek ap tām prioritātēm sportā, tai skaitā bobsleju, brīnums, ka kas tāds vispār ir tapis. Un, paldies Dievam, ka tapa. Unikāli ir tas, ka par viņu bija ilgi jācīnās, tā bija ilgi jāgaida, taču labi, ka šai būvei pēc tam praktiski vairs nav papildus ieguldījumu. Ledus estakādē jālej ledus, tas jākopj un jāuzpasē, lai nenokūst, kā arī jāveic citi pienākumi, kā, piemēram, jāgriež starta grope. Te labi ir tas, ka vari atnākt, izdarīt savu darbu un aiziet savā laikā,” par estakādes praktiskajiem ieguvumiem turpina Prūsis. 

Pasaules līmenī šāda treniņiem domāta estakāde nav nekāds jaunums – tādas ir sastopamas arī citviet. Latvijas līmenī gan šo var saukt par unikālu sporta infrastruktūras objektu, uzskata Prūsis, pie reizes sakot, ka šobrīd grūti izmērīt, vai jau izdevies viņa padotajiem novērot starta progresu. “Par laikiem ir grūti spriest. Protams, teikšu, ka redzams progress, taču katrā estakādē, katrā trasē un sporta būvē ir fiksēti labākie rezultāti. Šeit ir jauna bāze un atskaite ir sākusies no nulles, tāpēc nav pret ko salīdzināt.” Estakādes lietderīgums gan ir saredzēts no pirmās dienas. 

“Ziemā braucot trasē, var nobraukt četrus, maksimums piecus braucienus treniņā. Būtībā tas jau ir par daudz, jo piecas reizes uzstumt ir grūti. Šeit iespējams uzstumt piecas līdz astoņas reizes, kas viennozīmīgi ir gan neatsverams atspaids, gan ieguvums uz startu. Tajā tomēr daudz kas izšķiras,” par šādas starta estakādes lielākajām priekšrocībām pauž Sandis Prūsis. 

Jaunā 2024./2025. gada Pasaules kausa sezona bobslejā sāksies tikai decembrī. No 7. decembra gaidāmas sacensības Vācijas Altenbergas trasē. Decembra vidū divnieku sacensību Pasaules kausa posms gaidāms arī Latvijā, Siguldas trasē, bet sezonas svarīgākās sacensības, pasaules čempionāts, 2025. gada martā notiks ASV Leikplesidas trasē.