Aktrises Zanes Jančevskas dzīves pārsteidzošie līkloči
Aktrises Zanes Jančevskas (46) dzīve pēc leģendārās Aijas lomas kinofilmā „Aija” metusi sarežģītus līkločus. Nu tā ir sakārtojusies un talantīgā aktrise atkal redzama TV ekrānos.
Kopš leģendāri kaislīgās Aijas lomas Rīgas kinostudijas mākslas filmā „Aija” pagājuši gandrīz 25 gadi. Tieši šī loma Zanei Jančevskai nesa atpazīstamību un skatītāju mīlestību visā Latvijā. Ne viens vien atceras, kā skaistā aktrise kino ekrānā valdzinājusi pat pamatskolas vecuma puišeļus, par nopietniem vīriem nemaz nerunājot. Un tādu — skaistu, kaislīgu, noslēpumainu, ar zemu balsi, apvaldītu temperamentu un savu laimi alkstošu — skatītāji Jančevsku redzēja ne tikai kā Aiju filmā „Aija”, Alīnu „Vilkaču mantiniecē” un Ilzi „Izpostītajā ligzdā”, bet iztēlojās arī pašu Zani. Tomēr par spīti stereotipiem un uzmanības pārpilnībai dzīve mākslinieci nebūt nav lutinājusi. Žurnāls „Kas Jauns” lūko, kas iemīļotās aktrises dzīvē noticis kopš „Aijas” laikiem. Un šajos vairāk nekā 20 gados viņa kļuvusi par divu bērnu māmiņu, izjutusi šķiršanās sāpes, vilšanos tuvākajos cilvēkos, bijusi populārās grupas „Čikāgas piecīši” dalībnieka mūza un visbeidzot noticējusi laimei. Gluži tāpat kā viņas atveidotā varone — daktere Ieva LTV seriālā „Būt mīlētai”.
No kompleksiem līdz spilgtai ienākšanai
Latvijas Nacionālā teātra aktrise Zane Jančevska ir slavena ar norobežošanos no publiskās dzīves. Pretēji daudzām zvaigznēm viņa tikpat kā nav manīta nedz sabiedrības krējuma ballītēs, nedz atklāti tērzējam par savu privāto dzīvi žurnālu lappusēs.
Skaista, garām, biezām bizēm, akurāta, pedantiska un vienmēr visur laikā. Pati jaunākā kursā… Tādu Zani atminas viņas laikabiedri no tautas kinoaktieru studijas. „Biju viena no jaunākajām, tikai 14 gadu, bet izskatījos pēc visiem 18. Ne es zināju, kas ir fragments, ne — kas ir laba luga vai Tenesijs Viljamss. Jutos naiva un nezinoša atšķirībā no citiem. Mocījos ar kompleksiem, neizpratni, kāpēc vispār esmu pieņemta,” pēc 20 gadiem, atceroties pirmo iepazīšanos ar skatuvi, žurnālam „Santa” stāstīs pazīstamā aktrise. To, ka nav tikai mazs, mīļš bērns, bet gan līdzvērtīga partnere, aktrise kolēģiem pierādījusi cītīgā darbā. „Iespējams, pārāk cītīgi piegāju mācībām. Esmu sapratusi, ka man uz skatuves centība dažkārt pat traucē. Ja spēlēju drusku nevērīgāk, esmu dzīvāka. Vajag vieglumu!” tajā pašā intervijā secināja māksliniece.
Tomēr pretēji teicamnieces un priekšzīmīgās meitenes tēlam, kas par Jančevsku bija izveidojies kinoaktieru studijā, jau pirmās kinolomas aktrisi teju vai pasludināja par vienu no maģiskākajām un kaislīgākajām sievietēm Latvijā. „Tūlīt pēc Konservatorijas beigšanas viņa burtiski uzziedēja, ar savu skaistumu un valšķīgumu satraucot daudzu prātus. Vispirms Aija, bet drīz pēc tam — Marija Stjuarte teātrī… Tā bija spilgta ienākšana,” sarunā ar „Kas Jauns” atceras kāda teātra kritiķe, atzīstot, ka tieši kino formāts un liktenīgās sievietes tēls ir tas, kas Jančevskai piemērots visvairāk.
Nav šaubu, ka aktrises karjera un radošā vide spēlējusi lielu lomu arī Zanes Jančevskas attiecību dzīvē. Stāsts, par ko baumojuši jau gadu desmitiem, saistīts ar slaveno Amerikas tautiešu grupu „Čikāgas piecīši” un tās dalībnieku Armandu Birkenu. Vēl šobaltdien daudzi ir pārliecināti, ka simpātiskā Birkena un Jančevskas attiecības vainagojušās ar dēliņa Jēkaba (19) nākšanu pasaulē.
Ka patiešām viņus saistījis mīlas romāns, Armands Birkens skaidri un gaiši izstāstījis 2006. gadā žurnālam „Ieva”, atklādams, ka abu attiecības ilgušas divus gadus līdz 1991. gadam un ka tieši Zanei varam būt pateicīgi par vienu no populārākajām grupas dziesmām.
„Kad „Čikāgas piecīši” pirmo reizi atbrauca uz Latviju, mūsu ansambli aizveda uz Druvienu, kur izrādīja „Skroderdienas Silmačos”. Izrādes laikā aktieri mūs apdziedāja un uzveda uz skatuves. Mani uzveda aktrise, kuru pēc tam ļoti gribēju satikt ballē. Bet viņa bija pazudusi,” par pirmo reizi, kad ieraudzīta aktrise Jančevska, intervijā „Ievai” atceras Birkens. Jāpiebilst, ka Zane „Skroderdienās” spēlēja Antoniju — lomu, kuru teātra kritiķi viennozīmīgi atzinuši par vienu no labākajiem aktrises veikumiem teātrī.
Turpinot iepazīšanās stāstu, „Čikāgas piecītis” atklāj, ka nākamais kontakts ar Zani izveidojies Nacionālajā teātrī, kur mūziķi uzstājušies, bet aktrise sēdējusi skatītāju zālē. Šoreiz Birkens drosmīgi uzmeklējis skaisto sievieti un abi iepazinušies. Par desmit gadiem jaunākā tautiete dziedātāja sirdī iekritusi tik ļoti, ka viņš mīļotajai sacerējis populāro dziesmu „Lai visa pasaule to redz!”. Tikai retais zina, ka dziesmas vārdi „Ir septiņi no rīta Rīgas ielās. Es atceros, kā tavās matu cirtās rotaļājās Daugavmalas vējš. Trīs spožākās no zvaigznēm, kuras redzu, no debesīm uz brīdi aizņemšos, lai visa pasaule tad redz un brīnās, cik liela mūsu mīlestība ir” sarakstīti, uzlūkojot Jančevskas fotogrāfiju. Birkens atklāj, ka Zani nofotografējis kopīgā pastaigā pa Akmens tiltu Rīgā — vējā plīvojuši mīļotās mati, viņa bijusi tik skaista, ka mūziķis vēlējies šādu skatu paņemt sev līdzi uz Ameriku.
Zane Jančevska un Daiga Gaismiņa Nacionālā teātra izrādē "Par mammām"
Par aktrises dēla Jēkaba muzikalitāti iespējams pārliecināties kaut vai interneta vietnē youtube.com vai portālā draugiem.lv, kur ievietoti vairāki viņa komponēti vai izpildīti klavierskaņdarbi — jaunam cilvēkam netipiski nopietni un sirdi plosoši. Savukārt Rīgas Doma kora skola savā mājaslapā nesen sveikusi Jēkabu Jančevski ar panākumiem šajā mācību gadā — puisis jauno komponistu konkursā „Latvijas skaņas kods” par skaņdarbu „Lietuvēns” ieguvis otro vietu un mūziķu simpātiju balvu.
Ka Jēkaba muzikalitātes gēns varētu būt mantots, nav vien kļūdīgs priekšstats. Arī aktrise pati ir vokāli apdāvināta māksliniece, kura studiju iesākumā konservatorijā izvēlējusies mūzikas, ne aktiermeistarības fakultāti.
Jančevska baudījusi spilgtus uzmanības apliecinājumus, un vairākas no viņas attiecībām plaukušas radošā vidē. Dažus gadus pēc Aijas lomas Zane stājās savā pirmajā un līdz šim vienīgajā laulībā ar kādreizējo operdziedātāju un tagadējo Mūzikas akadēmijas pasniedzēju Bruno Egli. Interesanti, ka arī viņš par aktrisi ir 11 gadu vecāks. „Viņš bija vīrietis, uz kuru sievietes atskatījās, — garš, izskatīgs un iznesīgs,” atceras tie, kas Bruno Egli pazinuši pirms 20 gadiem. Beidzis aspirantūru Maskavas Valsts konservatorijā, bijis starptautisku konkursu laureāts, 15 gadu strādājis Latvijas Nacionālajā operā un devies koncertturnejās pa Eiropu un Ameriku. Interesanti, ka baritonam Eglem ir pieredze arī filmēšanās laukumā — viņš režisora Aivara Freimaņa 1990. gada televīzijas spēlfilmā „Dzīvīte” par Dainu tēvu Krišjāni Baronu atveidojis Kārli Baronu. Tomēr liktenis lēma, ka Zane bija Egles ne pirmā, ne arī pēdējā dzīvesbiedre. Abu laulība tika šķirta 1992. gadā — zinātāji stāsta, ka nedēļu pirms dēliņa nākšanas pasaulē. Oficiāli par atvasītes tēvu aktrise atzinusi kādu citu personu — arī profesionālu mūziķi, kurš savulaik strādājis Rīgas kinostudijas mākslas filmu uzņemšanas administrācijā.
Slava aktrises dzīvē viesusi arī rūgtas atziņas, nesot pārbaudījumus attiecībās. Pirms 11 gadiem intervijā žurnālam „Santa” Jančevska atklāja, ka savā dzīvē izjutusi, ko nozīmē aprēķina draudzība un attiecības: „Bieži jūtu, ka mani grib atrādīt. Padižoties. (..) Par kādu cilvēku, kuru ļoti cienīju un viņam uzticējos, sapratu, ka arī viņam vajadzēja draugu sabiedrībā padižoties ar aktrisi. Tiklīdz atklāju savas problēmas, vājumu, nogurumu, viņš novērsās…” Tolaik aktrise jau bija māmiņa arī divus gadus vecajai meitiņai Martai Lovisai (13), kuras vārds liek aizdomāties par patiesas mīlestības klātbūtni dzīvē. Pieskaroties bērnu tematam, Zane paudusi pārliecību, ka katrs bērns nācis pasaulē ar Dieva ziņu — tieši tad, kad tam jānotiek, tieši caur konkrētiem vecākiem un konkrētā brīdī.
Par grūtībām, kādas nācies pārdzīvot, vienai audzinot divus bērnus, Jančevska publiski nekad nav klāstījusi, tomēr pēc izteikumiem intervijās noprotams, ka atbildības nasta uz viņas pleciem gūlusies liela. Lai juku laikos, kad teātrim tika atvēlēts niecīgs finansējums, savilktu kopā galus, aktrise paralēli darbam teātrī vēlos vakaros vadījusi pasākumus, kā arī strādājusi parfimērijas firmā. Zinātāji atklāj, ka viņa drosmīgi uzņēmusies arī apkopējas darbu. Runājot par slodzi un aizņemtību, Jančevska tajā pašā „Santas” intervijā to pamatojusi vienkārši: „Man ir mazi bērni. Un, ja kāds savus pienākumus nepilda, otram tos nākas pildīt dubulti…” Iespējams, tāpēc, ka sastaptie vīrieši allaž izrādījušies vājāki.
Aktrises lomas visbiežāk raksturotas kā „liktenīgās sievietes”. Cik liktenīga viņa jutusies savas dzīves vīriešiem? Retajos publiskas vaļsirdības brīžos Jančevska atzinusi, ka par liktenīgām uzskata attiecības, kurās mīlestība bijusi augšupceļoša, ne gremdējoša, kurās atspēriena punkts uz kaut ko jaunu un sevi pilnveidojošu noticis kopā.
Par mūsu mīlestību. Dzied Armands Birkens
Dzīve sakārtojusies
Pirms 11 gadiem aktrise neslēpa, ka par harmonisku ģimenes dzīvi vairs nesapņo, lai gan pēc tādas ļoti ilgojusies. Bet, raksturojot, ko viņai nozīmē mīlestība, to formulējusi pavisam vienkārši — tās pamatā jābūt draudzībai, nevis kaislībai vai iekārei.
„Vai tas ir par daudz prasīts — būt mīlētai?!” tā nesen dienu no dienas Zane Jančevska retoriski vaicāja TV ekrānā, reklamējot seriālu „Būt mīlētai”, kurā viņai uzticēta galvenā loma, atveidojot nelaimīgas mīlestības un sadzīves rūpju nomāktu dakteri Ievu. Starp citu, šī loma precīzi atbilst pašas Zanes savulaik formulētajai pašsajūtai. „Santas” jautāta, kāda būtu viņas iekšējai izjūtai visatbilstīgākā loma, aktrise pieļāva, ka droši vien „dzīves sista, bet vēl friša sieviete”. Šāda loma nu ir Ieva, lai gan, ļoti iespējams, pati aktrise reālajā dzīvē vairs tāda nejūtas.
Pēdējā laikā viņas izteikumos, lai arī gaužām skopas, pavīd frāzes par laimi un piepildījumu dzīvē. Arī pati Zane šķiet uzplaukusi. „Man vairs negribas cīnīties par uzmanību, būt pirmajai un galvenajai kā jaunībā. Es zinu, kas esmu, — vienalga, pirmā, otrā vai trešā,” uzsverot zināmu iekšējo līdzsvaru un pašapziņu, žurnālam „Una” pirms sešiem gadiem norādīja Jančevska. Turpat aktrise ieskicējusi sava ideālā vīrieša tēlu, sakot, ka „tas, kas sevi pasniedz spožā gaismā, skaļi un vērienīgi, izrādās, ir bez kādas vērtības, jo īsti skaistais sevi parāda klusi un neuzbāzīgi”.
Pozitīvismam ir savs iemesls — sakārtota dzīve un mīlestība. Lieliskā un simpātiskā aktrise jau vairākus gadus ir kopā ar uzņēmēju Ilmāru Nagli (53), kas plašākai sabiedrībai zināms kā viens no labākajiem golfa spēlētājiem Latvijā senioru grupā. Arī par iztikšanu Zanei vairs nav tik ļoti jācīnās kā pirms gadiem desmit. Piemēram, Zemesgrāmatas reģistrācijas dati apliecina, ka 2007. gada sākumā Jančevska kopā ar Ilmāru Nagli iegādājusies kopīpašumā gaumīgu māju Pārdaugavā.