Situācija ir samilzusi: naudas sods par neatceltu vizīti pie ārsta! Cik reāli tas ir Latvijā?
Milzīgas rindas, lai tiktu pie ārsta vai veiktu izmeklējumu – tā ir realitāte ne tikai Latvijā, bet arī daudzviet pasaulē. Kamēr pacietīgie gaida, nepacietīgie maksā paši, atbildīgie atbrīvo savu vietu laikus, bet neatbildīgie pat neuzskata par vajadzīgu ārstniecības iestādi painformēt, ja uz izmeklējumu vai vizīti tomēr neplāno ierasties. Šis ir bijis problēmjautājums jau gadiem ilgi. Kamēr Latvijā medicīnas iestādes cīnās, kā var, Francijā pieņemti stingrāki mēri valstiskā līmenī, proti, par laikus neatceltu ārsta vizīti būs jāmaksā sods.
Pagājušajā nedēļā izskanēja ziņas, ka Francijā piemēros 5 eiro naudas sodu pacientiem, kuri neierodas uz ārsta vizīti, par to nebrīdinot vismaz 24 stundas iepriekš. Francijas premjerministrs Gabriels Atāls paziņojis, ka plāno ieviest likumu, kas noteiktu maksāt 5 eiro naudas sodu tiem, kas neierodas uz iepriekš plānotu ārsta vizīti vai nebrīdina par neierašanos vismaz 24 stundas pirms pieraksta laika.
Saskaņā ar Francijas vēl neapstiprināto plānu pacientiem, piesakot vizīti, būs jānorāda debetkartes vai kredītkartes dati. Ja viņi neieradīsies, par to nepaziņojot vismaz 24 stundas iepriekš, ārsti likumīgi varēs viņiem uzlikt naudas sodu. Pacienti, kuriem ir pamatots iemesls neierasties uz pieņemšanu, joprojām būtu atbrīvoti no maksas. Amatpersonas cer, ka soda naudas tiks piemērotas no janvāra. Likuma izmaiņas tuvāko mēnešu laikā tiks iesniegtas Francijas parlamentam.
Latvijā soda nav un tuvākajā nākotnē nebūs
Tikmēr Latvijā problēmu ar pacientu neierašanos uz ārstu vizītēm, iepriekš par to nebrīdinot, medicīnas iestādes aktualizē katru gadu. Tiesa, pie mums nav nekādu soda sistēmu, kā šos bezatbildīgos pacientus varētu motivēt tā nedarīt. Veselības ministrijā portālam Jauns.lv apstiprina, ka nekādas soda sankcijas par vizītes savlaicīgu neatcelšanu arī netiek plānotas.
"Ja iedzīvotāji iepriekš ar ārstniecības iestādi sazinātos un vizīti atceltu vai pārceltu, tas dotu iespēju pie speciālista vai uz izmeklējumu nokļūt kādam citam. Tas uzlabotu pakalpojumu pieejamību, tāpēc šis jautājums ir ļoti svarīgs. Tomēr nekādas soda sankcijas par pierakstu un vizītes savlaicīgu neatcelšanu šobrīd netiek plānotas. Pacientiem ir jābūt atbildīgiem un jāinformē ārstniecības iestāde, ja kāda iemeslu dēļ uz vizīti pieraksta dienā ierasties nav iespējams," skaidro Veselības ministrijas Komunikācijas nodaļā.
Kā zināms, ārstniecības iestādes jau vairākus gadus ir ieviesušas sistēmu, ka pāris dienas pirms pieteiktās vizītes pacientam vai nu piezvana vai nosūta īsziņu, lai atgādinātu par plānoto pierakstu, tas ļauj atcelt vai pārcelt vizīti. Tas ir ļāvis samazināt neapmeklēto ārstu konsultāciju vai izmeklējumu skaitu, taču to īpatsvars joprojām ir liels.
Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīcā apmēram 10 līdz 12% pacientu neierodas uz konsultācijām un izmeklējumiem, iepriekš par to nebrīdinot, Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā un Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca tie ir aptuveni 14%.
Neatsakot savu vietu, tu to laupi citam
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā (BKUS) uzsver, ka šī problēma ir vienmēr aktuāla. "Apkopojot datus par 2022. gadu, redzējām, ka situācija ir samilzusi – iepriekš neatsakot vizīti vai izmeklējumu, netika atvesti aptuveni 13 000 bērnu, kas vidēji bija aptuveni 50 bērnu dienā. Tāpēc pagājušā gada pirmajā pusē sākām informatīvu kampaņu par to, cik bērnu netiek atvesti, kā tas ietekmē gaidīšanas ilgumu pie speciālistiem un arī to, cik vienkārši ir atteikt vizīti. Pamanījām, ka pēc šī jautājuma aktualizēšanas situācija uzlabojās, tomēr kopumā pagājušajā gadā, neatceļot apmeklējumu, uz vizītēm un izmeklējumiem kopumā netika atvesti vairāk nekā 7000 bērnu," skaidro Irina Ošeniece, Bērnu slimnīcas Ambulatorā veselības centra vadītāja.
Visbiežāk vizītes netiek atceltas, apmeklējot pneimonologu - "Piemēram, pie bērnu pneimonologa pagājušajā gadā netika atvesti vairāk nekā 400 bērnu, rēķinājām, ka mēnesī tie ir aptuveni 35, kas ir pat 12% no kopīgā ambulatoro vizīšu skaita. Līdzīga situācija ir ar vizītēm pie neirologa un alergologa. Lielākoties ir aptuveni 10 % vizīšu, uz kurām bērni netiek atvesti, tās neatsakot," saka Ošeniece.
Bērns pamodies slims vizītes dienā! Ko nu?
Bērnu slimnīcā uzsver, ka var gadīties situācijas, kad bērns vizītes dienā saslimis vai nejūtas labi un vecāki vizīti var atcelt tikai pašā pēdējā brīdī, bet diemžēl situācijas, kad bērni netiek atvesti, ir dažādas.
"Reti kurš aizdomājas, ka nenotikušās vizītes minūtēs vai stundās ārsta laiks, operāciju zāle un iekārtas netiek izmantotas. Neatsakot vizīti vai izmeklējumu un neierodoties, cieš visi, pat varētu teikt, ka cieš sabiedrība kopumā," teic Ošeniece.
"Katra laicīgi neatteikta vizīte nozīmē gaidīšanas laika pagarināšanos visiem – gan tiem bērniem, kuri varēja saņemt ārsta palīdzību agrāk, ja kāda cita bērna vecāki savlaicīgi paziņotu, ka neieradīsies, gan tiem bērniem, kuri netika atvesti, un viņiem ārsta konsultācija vai izmeklējums tiks pārcelts uz citu laiku. Mums Bērnu slimnīcā rūp katrs bērns, viņa veselība un labbūtība, tāpēc darām visu, lai mudinātu vecākus uzņemties atbildību par ierašanos uz katru pieteiktu vizīti. Diemžēl saskaramies ar to, ka ir ģimenes, kuras atkārtoti piesaka un neatved savus bērnus uz dažādiem veselības aprūpes pakalpojumiem, un tieši šīs ir situācijas, kuru novēršanai ir vajadzīgi risinājumi," piebilst Renāte Snipe, Bērnu slimnīcas virsārste.
Jāveido jauna sistēma, lai vecāki izjustu lielāku atbildību
"Neierašanās uz pieteiktu vizīti nav Latvijai unilkāla problēma – vairākās valstīs, piemēram, Somijā un Lielbritānijā jau rasti dažādi risinājumi, lai kompensētu netteikto vizīšu radīto kaitējumu veselības aprūpē. Somijā ir šāds risinājums – piesakot vizīti, tiek rezervēta noteikta naudas summa, kas, netvedot bērnu uz pieteikto pakalpojumu, tiek ieturēta no vizītes pieteicēja konta. Par šo naudu veselības aprūpes iestāde veic kādus uzlabojumus pacientu aprūpē. Pieredze liecina, kā šāda sistēma veicina daudz atbildīgākas attieksmes veidošanos."
"Bērnu slimnīcā vairāk nekā 95% pakalpojumu tiek sniegti par valsts budžeta līdzekļiem, par bērnu veselības aprūpes pakalpojumiem nav jāveic līdzmaksājumi, tāpēc būtu jāizveido jauna sistēma, lai vecāki ar atbildību izturētos pret savu un pārējo Latvijas bērnu veselību un ikvienas ārstniecības iestādes mediķu laiku. Apzināmies, ka jebkādu maksājumu iekasēšana būtu papildus slogs veselības aprūpes sistēmas darbības nodrošināšanai bērniem, tomēr esam spiesti par to domāt, lai mazinātu rindas uz veselības aprūpes pakalpojumiem, šādi aizstāvot ikviena Latvijas bērna intereses," uzsver Renāte Snipe.
Atsakot, kaut pēdējā brīdī, tu dod iespēju kādam citam
- Atteikt vizīti vai izmeklējumu var jebkurā laikā, aizpildot atteikuma formu bkus.lv. Var ieiet Bērnu slimnīcas Pacienta portālā un pie vizītes nospiest pogu ATTEIKT. Jebkurā laikā brīvā tekstā vari sūtīt atteikumu uz e-pasta adresi: poliklinika@bkus.lv vai zvanīt darba laikā: 80708866.
- Divas darba dienas pirms plānotā apmeklējuma zvana robotzvans, un ir iespēja atteikt pierakstu sarunas laikā. Vēl atnāk atgādinājuma SMS, uz ko var atbildēt, sekojot norādēm, kā arī ir iespēja atbildēt uz atgādinājuma e-pasta vēstuli.
- Ja bērns no rīta saslimis vai noticis kas negaidīts, pierakstu var atcelt arī apmeklējuma dienā Pacientu portālā (poga ATTEIKT ir aktīva vēl dažas stundas pirms pieraksta laika), vai arī iespējami drīz pēc pulksten 8.00 lūgums zvanīt: 80708866
Dati rāda, ka vidēji 2% vecāku robotzvana laikā vai atbildē SMS apstiprina, ka atvedīs bērnu, tomēr neierodas. Bērnu slimnīcā ir saraksts ar gaidītāju rindu, kur daudzi vecāki ir atzīmējuši, ka var ierasties jebkurā laikā, tāpēc svarīgi ir atteikt vizīti arī iepriekšējā vai pat pieraksta dienā.
Stradiņa slimnīca situācija uzlabojas
"Neskatoties uz to, ka Stradiņa slimnīca veic pacientu apzināšanu pirms paredzamā veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas, 2022.gadā 10 318 pacienti jeb 5,1% uz plānoto konsultāciju vai izmeklējumu neieradās, savlaicīgi nebrīdinot slimnīcu, bet 2023.gadā tādi bija 4,9% pacienti. Vairāk nekā desmit gadu atpakaļ tie bija 25%. Tātad dinamikā vērojama pozitīva tendence," pauž Dzintra Kļaviņa, Klientu informācijas un apkalpošanas daļa vadītāja.
Lai atgādinātu pacientam par plānoto veselības aprūpes pakalpojumu, Stradiņa slimnīcā ir izstrādāta un apstiprināta kārtība, kādā pacientiem 2-3 dienas pirms pakalpojuma saņemšanas tiek atgādināts par plānoto slimnīcas apmeklējumu. Pacienti pirms pakalpojuma saņemšanas tiek apzvanīti, izmantojot robotizēto atzvanu, kā arī tiek nosūtīta atgādinājuma īsziņa uz pacienta mobilo tālruni. Pacientus, kuri nav snieguši apstiprinošu atbildi slimnīcas apmeklējumam, apzvana slimnīcas darbinieki personīgi, tādējādi aizņemot Stradiņa slimnīcas cilvēkresursus.
Sods nebūs pareizā pieeja
Stradiņa slimnīcas ieskatā nepieciešams valsts mēroga regulējums šī jautājuma risināšanai. Domājam, ka pacienti uzreiz nav jāsoda, bet ir jāmeklē risinājumi, ja tiek atcelts vienots pieraksts bez savlaicīgas brīdināšanas.
"Lai no pacienta, kurš neierodas uz vizīti pie ārsta par to iepriekš nebrīdinot, iekasētu soda naudu, ir jābūt noteiktiem kritērijiem, sakārtotai sistēmai un pamatojumam. Naudas soda iekasēšana būtu papildus administratīvs darbs ārstniecības iestādēm," pauž slimnīcā.
"Lai novērstu pacientu pierakstu vairākās ārstniecības iestādēs uz vienu un to pašu veselības aprūpes pakalpojumu, kā arī nodrošinātu caurskatāmību un izsekojamību, nepieciešams veidot vienotu veselības aprūpes pakalpojumu pieraksta sistēmu, piemēram, izmantojot valstī vienotus e-veselības pakalpojumus. Šobrīd šis jautājums tiek risināts.
Slimnīca šīs problēmas risināšanai vēlas veicināt sabiedrības kopējo atbildību un aicina pacientus un viņu tuviniekus būt sociāli atbildīgiem un iesaistīties rindu uz veselības aprūpes pakalpojumiem samazināšanā, savlaicīgi informējot ārstniecības iestādi, ja pieteiktais veselības aprūpes pakalpojums vairs nav aktuāls," pauž slimnīcā.