Eksperimentā atklājas, ka arī Latvijā bērni ir mazkustīgi. Kā pasargāt atvasi no šāda dzīvesveida sekām?
Šopavasar noslēdzās Latvijas Olimpiskās komitejas (LOK) projekta “Sporto visa klase” fizisko aktivitāšu eksperiments, kurā tika noskaidrots, ka vairums skolēnu kustas par maz, neizpildot pat ieteicamo dienas fizisko aktivitāšu minimumu.
Pasaules Veselības organizācijas (WHO – World Health Organization) ieteikumi paredz, ka cilvēkam, lai saglabātu veselību un imunitāti, dienā ir jānoiet aptuveni 10 000 soļi (7 kilometri), un vismaz stunda jāaizvada, veicot vidējas intensitātes fiziskas aktivitātes.
Realitāte Latvijas skolās, kuru atklāja trīs mēnešus ilgais eksperiments, nav īpaši iepriecinoša – bērni ikdienā noiet ievērojami mazāku distanci, nekā noteikts un līdzīgi ir arī ar fizisko aktivitāšu intensitātes rādītājiem.
Īpaši satraucoši ir tas, ka, saskaņā ar eksperimenta datiem, brīvdienās bērni ar fiziskām aktivitātēm nodarbojas vēl retāk.
Vai ļaunums slēpjas mūsdienu tehnoloģijās?
Jāpiebilst gan, ka pētījums pievērš uzmanību arī kādai citai būtiskai niansei.
Nav šaubu, ka mūsdienās modernās tehnoloģijas ir iemantojušas lielu autoritāti tieši bērnu vidū, un, domājams, lielā mērā ir arī atbildīgas par fizisko aktivitāšu trūkumu skolēnu ikdienā.
Tomēr šādi eksperimenti vedina domāt, ka ļaunums neslēpjas viedierīcēs, bet gan tajā, kā mēs izvēlamies tās lietot, jo netrūkst arī pozitīvu piemēru tam, kā moderno tehnoloģiju sniegtās iespējas var izmantot dzīves kvalitātes uzlabošanai, tostarp arī veselīga dzīvesveida popularizēšanai.
Pieminēšanas vērts pavisam noteikti ir ASV GPS (globālās pozicionēšanas sistēmas) sistēmu ražotājs “Garmin”, kura radītie sporta pulksteņi un fitnesa aproces jau labu laiku ir plaši pazīstamas un pieejamas arī pie mums.
“Garmin” cita starpā ražo arī speciālas aproces-aktivitātes uzraudzītājus bērniem – “Vivofit JR 2”.
Sports pārtop par videospēles cienīgu piedzīvojumu
Zīmīgi, ka konkrētās aproces trīs mēnešu garumā nēsāja skolēni, kuri nepiedalījās eksperimenta “Sporto visa klase” aktivitātēs, taču saskaņā ar eksperimenta rezultātiem, šo skolēnu aktivitāšu daudzums manāmi pieauga.
Efektivitāti var skaidrot ar šāda veida ierīcēs pieejamajām funkcijām. Tā piemēram “Garmin” ražotā “Vivofit JR 2” aproce nav vien rīks, kurš ik pa laikam atgādina par nepieciešamību izkustēties. Tā pārvērš fiziskās aktivitātes datorspēlei līdzīgā piedzīvojumā un ļauj interaktīvā veidā iesaistīt tajās arī draugus.
“Vivofit JR 2” spēj skaitīt dienā veiktos soļus, noteikt vai ir sasniegtas 60 ieteicamās aktivitātes minūtes un uzraudzīt miegu.
Būtiski, ka bērnam paredzētā aproce ir saderīga ar speciālu vecāku lietošanai paredzētu mobilo aplikāciju, kurā iespējams pārraudzīt bērna ikdienas veikumus, izveidot katrā atsevišķā dienā veicamos darbiņus, kā arī atalgot mazos lietotājus par centību ar virtuālām monētām.
Taču, spriežot pēc dizaina un darbības pamatprincipiem, “Garmin” aproces galvenā doma ir ieinteresēt bērnus labprātīgā fizisku aktivitāšu veikšanā.
Tas tiek darīts, izmantojot saistošus un aktuālus populārās kultūras notikumus (aproces ir pieejamas ar “Disneja” multfilmu, “Zvaigžņu Karu” un “Marvel” komiksu tēmām) un ļaujot bērnam izkustēties kopā ar saviem iemīļotajiem fantāziju varoņiem.
Sasniedzot uzstādītos fizisko aktivitāšu dienas mērķus realitātē (sasniedzot dienā ieticamās 60 fiziskās aktivitātes minūtes) uz priekšu iespējams pavirzīties arī mobilās aplikācijas virtuālajā pasaulē – spēlē, kura ir sinhronizēta ar bērna aktivitātēm.
Tieši aproces tēma nosaka, kādi būs piedzīvojumi mobilajā lietotnē.
Vivofit JR 2 ar “Disneja” tēmu:
Vivofit JR 2 ar “Zvaigžņu Karu” tēmu:
Vivofit JR 2 ar “Marvel” tēmu:
Ar aproču palīdzību bērniem ir arī iespēja organizēt draudzīgas savstarpējās sacīkstes (Toe-to-Toe), kuru mērķis ir pārspēt draugu veikto soļu skaitā noteiktā laikā vai mest šādus izaicinājumus sev pašam.
Vairāk par “Garmin” aprocēm iespējams uzzināt ražotāja mājaslapā.
Publikācija tapusi sadarbībā ar Bajtel.lv.