Latviešu studente asprātīgā pētījumā noskaidro, ka pilnmēness veicina konfliktus aptiekās
Vai tiešām 80% konfliktu aptiekās notiek pilnmēness laikā? Latvijas Farmaceitu biedrības konferencē prezentēts šāds Rīgas Stradiņa universitātes 4. studiju gada studentes Montas Zimertes atklājums. Viņa gan uzsver - tas ir humoristisks, nenopietns pētījums, kurš bija paredzēts konferences atelpas pauzei.
Sūdzību laiku salīdzina ar Mēness fāzēm
Grafiks, kurā parādīta sūdzību skaita dinamika atkarībā no Mēness redzamības, izpelnījās nedalītu klātesošo farmaceitu sajūsmu. Tas, ko viņi ikdienas darbā aptiekā ir novērojuši – cilvēki pilnmēness dienās biežāk mēdz būt agresīvi, kašķīgi un neloģiski – ir guvis apstiprinājumu ar zinātniskām metodēm.
Monta Zimerte pētījusi internetā atrodamās sūdzības un ierakstu laiku salīdzinājusi ar Mēness fāzēm. Liela daļa pretenziju varētu būt subjektīvas un grūti pierādāmas, daudzi sūdzas par farmaceita attieksmi, zāļu cenām vai to, ka aptieka nav atvērta, kad nepieciešams, piemēram, svētdienā.
Taisnība, atzīst aptiekāres
“Jā. Tā ir taisnība,” lūgtas komentēt studentes pētījumu, atzīst kādas Rīgas centra aptiekas farmaceites. Kad jau sācies pilnmēness periods, viņas, nododot maiņu, kolēģi brīdina, lai mierīgāk uztver apmeklētāju nervozitāti.
“Tieši šajās dienās nāk pircēji, kuru vēlmes grūti precizēt. Piemēram, “tāda kašķīga sajūta vēderā, iesakiet man kaut ko”, par kuru neizdodas saprast, vai tā ir kņudināšana vai sāpes un kurā tieši vietā.”
Daudzi pircēji šajās dienās mēdzot būt nervozāki, neloģiskāki, agresīvāki, izaicinošāki. “Protams, mēs mēģinām būt laipnas un mierīgas, bet esam tikai cilvēki. Ja visu dienu bijis jāstrādā ar īpaši nervoziem cilvēkiem, pēc astoņām šādām stundām gadās atbildēt ar kādu asāku vārdu,” stāsta aptiekāres.
Arī viņām šajās dienās biežāk jāuzklausa pārmetumi, ka aptieka nestrādā svētdienā, kaut gan dažu minūšu gājiena attālumā ir diennakts aptieka. Jādzird arī sašutums par zāļu cenām, kas nav atkarīgas no aptieku darbiniekiem.
Jāaizrāda pārgudrajiem
Pilnmēness laikā nav reti gadījumi, kad cits pircējs iejaucas farmaceites un klienta sarunā, iesakot pirkt pavisam citas zāles. “Tā ir mūsu atbildība, kā mēs konsultējam pircēju. Mēs esam mediķes ar augstāko izglītību un labi saprotam, ka zāles, kas līdzīgā situācijā palīdzētu vienam pacientam, otram var nebūt derīgas,” uzsver aptiekāre. Viņas šādās reizēs spiestas aizrādīt, ja nepieciešams, diezgan stingri. “Jo tā galu galā ir mūsu atbildība, vai pacients saņems piemērotāko ārstēšanu. Citam pircējam, lai arī cik gudrs viņš sev šķistu, atbildības par ārstēšanu nav nekādas.”
Kāda ģimenes ārste atklāj, ka katru rītu ieskatās "Tautas Veselības Avīzes" mēness kalendārā – tā viņa diezgan precīzi varot paredzēt, kādi pacienti nāks – biežāk tādi, kam neviens ārsts nav gana labs, un mediķei jānoklausās sūdzības par citiem kolēģiem.
Zināšanai – nākamais pilnmēness gaidāms 31. janvārī.