
Garāžu fenomens: kā padomju cilvēki tika pie mājas savam auto

Kad padomju pilsonis bija izstāvējis vairākus gadus garu rindu un beidzot bija ticis pie sava auto, nākamais izaicinājums bija – kur to turēt? Garāža kļuva ne vien par praktisku nepieciešamību, bet arī par simbolu statusam, uzņēmībai un vīrišķībai. Garāžu fenomens pētīts žurnāla "Retro" jaunākajā numurā.
Kārtīgs saimnieks tajos laikos auto uz ielas neturēja, jo zem klajas debess taču tas ātrāk sāka rūsēt, turklāt nelabi cilvēki varēja tam nozagt logu slotiņas vai pat riteņus! Tādēļ bija nepieciešama garāža, taču pie tās tikt bija vēl sarežģītāk nekā pie automašīnas.
Kooperatīvo garāžu jēdziens parādījās 1960. gadā, kad PSRS Ministru padome pieņēma likumu par kooperatīvo garāžu celtniecību un ekspluatāciju. Tas reglamentēja nosacīti privāto garāžu būvēšanu. Nosacīti tādēļ, ka ar privātīpašumu padomju valsts bija uz "jūs" un šī iemesla dēļ personīgās automašīnas turēšanai domātā garāža skaitījās tāds kā kopīpašums, tikai šajā gadījumā noteiktas cilvēku grupas. Shēma bija šāda: konkrētas apkaimes pilsētas iedzīvotāju grupa izveidoja automobiļu īpašnieku apvienību, kas varas iestādēm iesniedza lūgumu noorganizēt garāžu kooperatīvu. Nereti šādas apvienības organizēja viena uzņēmuma darbinieki, kas ievērojami atviegloja papīru kārtošanu un vēlākos būvdarbus – īpaši jau, ja uzņēmums kaut kā bija saistīts ar celtniecību.
Izejot visas birokrātiskās procedūras, kooperatīvu reģistrēja un iedalīja tam zemes gabalu garāžu celtniecībai – parasti tas atradās kādu gabaliņu no dzīvojamā rajona, kurā mitinājās lielākā daļa kooperatīva biedru. Reizēm attālums no dzīvojamām mājām varēja būt pat kilometrs vai divi, jo tiešā guļamrajona tuvumā garāžu kompleksus reti kad ļāva būvēt – ja nu tur esošo zemi ievajadzēsies jaunu ēku celtniecībai? Tādēļ, biedri, ejiet vien kādu gabaliņu tālāk un būvējiet savas garāžas tur tajā krūmājā aiz izgāztuves! Taču padomju pilsoņi nekurnēja un bija laimīgi pat par tādu kaktu. Tas nekas, ka līdz savam auto no mājām jāiet pusstundu, toties braucamais būs zem jumta! Tomēr lielākie piedzīvojumi gan vēl bija priekšā, jo kārotās atļaujas dabūšana bija tīrais nieks, salīdzinot ar pašu celtniecību.
Visu stāstu par padomju garāžu fenomenu lasi žurnāla "Retro" jaunākajā numurā. Vēl tajā atradīsi rakstus par velosipēdu industriju starpkaru Latvijā, leģendāro RAF busiņu, pielūdzēju vēstulēm operdziedātājai Elfrīdai Pakulei, Olafa Gūtmaņa ceļojumiem uz Sibīriju, restorānu kapsētas vietā un to, kā nākotni iztēlojās pirms 100 gadiem.
